Verschil econ/sport van automaat

Gestart door MarcelT5(R), 22-06-2008 22:35:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcelT5(R)

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is / zou moeten zijn, van mijn T-5 tussen de econ en sport stand?
Ik merk zelf geen verschil. ???

)()()sT

In de sportstand trekt ie langer door als je eens flink gas geeft  :evil: ;D

elianmars

Als je het verschil niet merkt, vraag ik me af of je wel weet hoe je gaspedaal werkt.......  :eusa_think: ;)

RRRRR_Ramon

hij zit overigens rechts.......  ::)  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

BartusKN

hmmm ik toch echt wel, sport is leuk bij stoplichten als er een golfje naast je staat, of korte invoegstrook (of andere excuses om dat pleziertje te hebben :D)


daytonawim

Hij trekt toch langer in de versnellingen  terwijl je juist (bijna) evenveel gas geeft.

Bij mij altijd op econ, gewoon dat pedaal diep intrappen geeft ook maximaal toeren in de versnellingen.

Ludo

citaat uit Vadis:

Citeer

De keuzehendel heeft 6 standen met de volgende functies:

Stand P
Parkeerstand

Stand R
Achteruitrijstand (Reverse)

Stand N
Neutrale stand (vrij)

Stand D
Stand met automatische overschakeling tussen alle versnellingen. (Geldt niet als de programmakiezer in de WINTER–stand staat.)

Stand 3
Stand waarbij de 4e versnelling wordt geblokkeerd.
Tussen de overige versnellingen wordt automatisch overgeschakeld. (Geldt niet als de programmakiezer in de WINTER–stand staat.)
In deze stand brandt het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel continu.

Stand L
Stand waarin alleen de 1e en 2e versnelling beschikbaar zijn.
Er wordt alleen automatisch teruggeschakeld en niet doorgeschakeld.
Als de keuzehendel in stand L wordt gezet terwijl de auto meer dan ca. 40 km/h rijdt, wordt de 2e versnelling geactiveerd.
Als de snelheid vervolgens tot onder de 40 km/h wordt teruggebracht, wordt naar de 1e versnelling teruggeschakeld.
Er wordt echter niet meer doorgeschakeld, ongeacht de rijsnelheid. (Geldt niet als de programmakiezer in de WINTER–stand staat.)
In deze stand brandt het waarschuwings– lampje op het instrumentenpaneel continu.

Programmakiezer

De programmakiezer heeft een tuimelschakelaar voor de ECON– en SPORT–programma's en een drukknop voor het WINTER– programma.
De ECON–/SPORT–schakelaar blijft in de gekozen stand staan.
De WINTER–knop veert daarentegen terug en kan worden ingedrukt zonder de stand van de andere schakelaar te beïnvloeden.
Uit het voorgaande volgt dat de programma's ECON en SPORT elkaar wederzijds uitsluiten, terwijl het WINTER–programma onafhankelijk van de stand van de ECON–/SPORT–schakelaar kan worden gekozen.
De WINTER–stand blijf actief totdat de knop nogmaals wordt ingedrukt, de stand van de tuimelschakelaar wordt gewijzigd of het contact uit wordt gedraaid.
Wanneer de auto opnieuw wordt gestart, gebruikt de versnellingsbak het programma waarop de ECON–/SPORT–schakelaar is ingesteld.

Economy–programma
Dit schakelprogramma is bedoeld voor de "normale" rijstijl.
Het biedt een snelle doorschakeling en een overbrugging die in de hoogste drie versnellingen zo vaak mogelijk wordt ingeschakeld.
De systeemdruk van de versnellingsbak wordt bij dit programma gevarieerd om het overschakelen zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Bij volgas wordt de kickdown–functie geactiveerd en wordt bij hogere motortoerentallen overgeschakeld om bijvoorbeeld bij het passeren extra vermogen te leveren.

Sport–programma
Bij het Sport–programma wordt overgeschakeld op de punten waarbij optimale prestaties worden geleverd.
Zo lang de bestuurder langzaam accelereert, wordt volgens het Economy–programma overgeschakeld. Wanneer de bestuurder echter sneller accelereert, selecteert de regeleenheid schakel– en overbruggingspunten waarbij optimale prestaties worden geboden.
Zo nodig wordt de kickdown–functie geactiveerd.

Winter–programma
Met het winterprogramma kan worden voorkomen dat de wielen in geval van sneeuw, ijs of slecht wegcontact doorslippen.
Hiertoe kan in een hoge versnelling worden weggereden.
Ook in andere moeilijke situaties waarin de bestuurder een directere invloed op de versnelling wil hebben, kan dit programma uitkomsten bieden.
Behalve in de eerste versnelling, wordt in alle versnellingen de overbrugging geactiveerd.
Afhankelijk van de schakelstand kunnen de volgende combinaties worden verkregen:

-D De auto vertrekt in de 3e versnelling. Bij ca. 60 km/h wordt automatisch overgeschakeld.
-3 De auto vertrekt in de 2e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.
-L De auto vertrekt in de 1e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.

In het winterprogramma blijft het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel branden.
Als bij het Winter–programma de kickdown–functie wordt geactiveerd, maakt de versnellingsbak voor optimale prestaties van alle versnellingen gebruik.

FrankvdAa

Ik heb zelf het idee dat 'ie in 'E' bij kickdown 1 versnelling teruggaat en bij 'S' meestal 2 (en bij half-gas vaak al 1 versnelling lager pakt)...
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

onnaj

Bij E schakelt ie toch een stukje minder verder terug dan bij S.

Bij S schakelt ie bij mij pas rond 6200 toeren bij de E rond de 5500 toeren. Zit toch wel verschil in dus.


BartusKN

Hier staat het uitgelegt had zelf deze vraag ook. Met schakelmomenten erbij in het reply van Mehn.

Webdagboek van mij

Baske 2.0T5

Tja, dat idee had ik toch ook.