hoe kan ik speakerkabels doorvoeren naar de voordeur?

Gestart door bassie81, 27-06-2008 16:30:55

Vorige topic - Volgende topic

bassie81

Hoe kan ik speakerkabels doorvoeren door de bestaande doorvoer? meer in het bijzonder hoe maak ik de stekker die in het dorpel zit toegankelijk om wat extra gaten te boren?

Het hele verhaal:

Zoals zo velen kan het geluid van het audiosysteem van mijn 850 mij niet bekoren. Ik heb daarom wat spulletjes gekocht en ben druk doende om een mooie sq installatie aan te leggen.

Onderdeel van deze installatie is een 2 weg speakerset van MQ Quart 13 cm met een add on 16 cm woofer die in de voordeur moet komen. Aldus heb ik straks twee woofertjes in mijn voordeur, 1 13cm (QSD 213 voor de liefhebber) op de originele plek en 1 16cm (QSD 164) op de plek waar nu nog een nutteloze deurbak huist.

Het probleem waar ik nu echter tegenaan loop is dat ik nog 2 paar speakerkabels moet doorvoeren om het setje aan te sturen. Ik heb de betaande doorvoer al even bekeken en daar is nog best ruimte voor een paar extra kabels. In de stekker die je los kunt draaien, kan ik redelijk eenvoudig wat ruimte maken (boren) voor de kabels. De zijde die in het dorpel zit is helaas niet bereikbaar met enig elektrisch apparaat. Op dit moment zijn er twee alternatieven te weten:
1 de deur eraf halen om zodoende wel genoeg ruimte te hebben;
2 het dashboard geheel demonteren om voldoende ruimte te hebben.

Beide alternatieven spreken mij niet echt aan. Er moet toch een betere manier zijn.... Van binnenuit lijkt het of ik de stekker moet kunnen draaien, dat lukt echter niet.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Richard850

Ik heb mijn kabeltjes door de lege gaatjes heen gevriemeld, kost even wat tijd, maar het is mij uiteindelijk gelukt...

Laserblue

Kijk eens op SYS hoe Murray het in z'n zwarte T5-R gedaan heeft  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

T5turbo

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Laserblue

Hij weet waar ik het over heb  ;)

voor de minder gelovigen:
Show Your Sound  ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

bassie81

Ik had hem al bekeken maar toe niets gezien. Nu wat beter de plaatjes gevolgd en idd, het staat er wel bij.

Zo te zien moet de connector aan de binnenzijde van de A-stijl dus wel los kunnen. Dan kan ik idd wel boren.
Mij deurpaneel zal qua idee vergelijkbaar worden, hopelijk mooier  ;D doordat ik het speakerrooster van de achterdeur gebruik als afdekking van de speaker en zodoende een optimali Volvo-look kan behouden....

Nu de uitwerking nog... :eusa_boohoo:

bassie81

Het is gelukt, was dus toch losdraaien, alleen je kunt er zo slecht bij :eusa_wall:

Nu nog even de accu van de boormachine opladen en boren maaar...

Bedankt oor de tips

WYD

Goed idee!
Ik erger me een beetje aan het geluid ook in de achterdeuren en wil daarom ook de bekabeling nieuw leggen om zo alles goed te krijgen. Zat alleen met die stomme stekkers in de deuren.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

mehn

Citaat van: WYD op 21-07-2008 11:42:46
Zat alleen met die stomme stekkers in de deuren.

Stekkers in de achterdeuren?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BartusKN

heb ook zelfde probleem gehad. heb dikke kabels naar deuren gelegt. achter was een eitje maar voor.......
zou niet beginnen aan boren. heb het zelf anders gedaan. kan helaas geen fotos maken dus ga proberen uit te leggen.

deurrubber loshalen ter hoogte van die stekker dan kan je een hoekje met haakse slijper er tussenuit halen.
dan kan je een rubber draad omhuls hier tussenplaatsen. en dan met een priem heeeeeel klein gaatje maken aan onderkant bij de rubberdoorvoer/omhuls (heb zelf net in de bocht gedaan omhoog richting deur) en dan daar de draad+rubber doorvoerbuisje/omhuls weer ook erin trekken. goed aftapen alvorens naar binnen trekken.

en dan behoud je de orginele stekker en de deurrubber die duwt de nieuw gelegte draad goed aan.

mocht dit niet duidelijk zijn kan ik pas vanavond een foto plaatsen.

WYD

Citaat van: mehn op 21-07-2008 12:18:35
Citaat van: WYD op 21-07-2008 11:42:46
Zat alleen met die stomme stekkers in de deuren.

Stekkers in de achterdeuren?

Nee, zie net dat ik het nogal krom heb neergezet.
De kwaliteit van de speakers in de achterdeuren is slecht, maar dat ligt waarschijnlijk aan de luidsprekerbakjes die bij mij ontbreken en de kabels. Voor wil ik ook de kabels vervangen alleen heb ik daar last van de stekkers.
De speakers kan het niet aan liggen, dat zijn nieuwe pioneerspeakers waar ik altijd zeer tevreden over ben geweest in andere auto's.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

thuur

Ik heb gewoon een stukje XMVK gepakt als male pin en een oude stekker als female en deze in de grote multistekker gemonteerd. Perfect, dicht bij het origineel en je kunt je deurtje er nog uitpakken mocht dat nodig zijn.

Gr 8)

BartusKN

Citaat van: thuur op 23-07-2008 10:12:39
Ik heb gewoon een stukje XMVK gepakt als male pin en een oude stekker als female en deze in de grote multistekker gemonteerd. Perfect, dicht bij het origineel en je kunt je deurtje er nog uitpakken mocht dat nodig zijn.

Gr 8)

wel gek, je legt nieuwe (dikkere audiokabels) en dan ga je ze alsnog een dunne koppeling (dus signaalverlies) ertussenplaatsen. Is denk niet te merken als je geen versterker gebruikt maar ik zou het niet aanraden.

daarom heb ik het op bovenstaande manier gedaan. zovaak hoeft mijn deur er toch niet uit.

thuur

Citaat van: BartusKN op 23-07-2008 10:47:34
Citaat van: thuur op 23-07-2008 10:12:39

wel gek, je legt nieuwe (dikkere audiokabels) en dan ga je ze alsnog een dunne koppeling (dus signaalverlies) ertussenplaatsen. Is denk niet te merken als je geen versterker gebruikt maar ik zou het niet aanraden.

daarom heb ik het op bovenstaande manier gedaan. zovaak hoeft mijn deur er toch niet uit.

Wel eens naar het stukje van aansluiting op de speaker naar de spoel gekeken? Of ooit een versterker open gemaakt? Zo dik is dat allemaal niet, de overgangsweerstand is vele malen belangrijker.

Gr ;)