ophangingsbussen

Gestart door Serge, 31-08-2003 16:47:48

Vorige topic - Volgende topic

Serge

Wat is het effect van versleten ophangingsbussen in de draagarmen met betrekking tot geluid, stuurgevoel, wegligging, etc. ?

Wat is de kans dat deze "op" zijn na 240dkm?

Hoe lang ben je er doorgaans mee bezig als je ze zelf wil vervangen?  Ik heb n.b. geen brug, wel een rolkrik.

Thx.
W h e n   i n   d o u b t,   t e l l   t h e   t r u t h.  (Mark Twain)

Johann

Je bedoelt van de voorwiel ophanging?
Je hebt kans dat ze teveel speling krijgen en dat zou en vager stuurgedrag en overmatige banden slijtage kunnen betekenen.
Let wel op, mocht je ze wisselen, dat je de bouten moet aanhalen als de auto gewoon op z'n pootjes staat met het stuur recht.
Ik denk dat je dan wel even een 4 koloms brug moet hebben anders kun je nooit genoeg kracht zetten voor 't vast draaien lijkt mij.

Misschien bij 240d km ook tijd om eens naar de fusee kogels te kijken. In dat geval zou je beter volledig nieuwe draagarmen kunnen plaatsen maar dat is weer een duur geintje.
Iets van €170,- per stuk dacht ik.

rogier

Ik heb hetzelfde probleem. Is het verstandig om naar 2dehands draagarmen te kijken?

Serge

Okay, bedankt!

Btw, kan je die fuseekogels bij een 92-er niet gewoon vervangen?  
Een vriend van me heeft een 94 en volgens hem zijn de draagarmen daar anders: niet meer van lichtmetaal, dacht ik, en moet je ze als een geheel vervangen.

Wil niet seksistisch zijn, maar voor een amazone weet je erg veel van automechaniek :-p

Johann

Klopt, zijn 2 soorten van.
Een met los fusee deel en de andere is een gehele arm inclusief de fusee deel.

Guido_Smit

Bij

http://www.w-und-g.de/willkommen.htm

is hier een duidelijke tekening van die onderdelen te vinden met prijzen.

Preislisten downloaden en de rest wijst zich vanzelf.

rogier

Welke onderdelen moeten vervangen worden (behalve de schokdempers, welke voor bij mij ook versleten zijn)?

Ik heb dus ook last van een vaag stuurgedrag, slingeren van de auto bij bochten, etc.

Serge

Citaat van: Rogier © op 03-09-2003 21:52:32
Welke onderdelen moeten vervangen worden (behalve de schokdempers, welke voor bij mij ook versleten zijn)?

De veiligste, makkelijkste én duurtse optie is gewoon alles te vervangen ;D

Van hieruit moeilijk te zeggen natuurlijk, maar je veerzittingen vernieuwen is geen overbodige luxe denk ik.
Die van mijn 92-er zagen er niet meer zo best uit moet ik zeggen. De veerschotels controleren en vervangen indien nodig.

Citeer
Ik heb dus ook last van een vaag stuurgedrag, slingeren van de auto bij bochten, etc.

Ik heb onlangs gele Koni's gemonteerd vooraan en wat me opvalt is dat ik nauwelijks nog rem voor bochten :D dus dat slingeren zal wel gedaan zijn na het monteren van nieuwe schokbrekers.  En de achterste schokbrekers ook niet vergeten.

Het vage stuurgevoel.. da's niet echt weg bij mij, vandaar mijn initiele vraag over de ophangsingsbussen... wellicht hebben de banden daar ook een belangrijke rol in.. (de mijne slijten wel erg mooi af, dus ik twijfel of de bussen op zijn)
Banden zijn Michelin XV "Energy" 195/60R15.  De veren zijn origineel.

Op slecht wegdek heb ik wel last van een stuur dat alle putten wil volgen.. het trekt en slingert gezapig mee met de oneffenheden..was zo en is nog steeds zo.  Wel accelereert, remt en schakelt het allemaal stukken beter.

Oh ja, de voorophanging kraakt nu wel erg veel op slecht dek met de Koni's. (180 graden ingedraaid, dus 75% zacht)

De auto is uitgelijnd daags na montage.

Er zit een OMP veerpootbrug in, plus stabilisatorstangen V+A van de turbo's.

Succes ermee

rogier

Citaat van: Serge op 03-09-2003 22:48:43
De veiligste, makkelijkste én duurtse optie is gewoon alles te vervangen ;D

Van hieruit moeilijk te zeggen natuurlijk, maar je veerzittingen vernieuwen is geen overbodige luxe denk ik.
Die van mijn 92-er zagen er niet meer zo best uit moet ik zeggen. De veerschotels controleren en vervangen indien nodig.
Alles vervangen is niet echt een optie zeg maar. Welke onderdelen zitten er allemaal wel niet? Stabilisatorstangen, draagarmen, veerzittingen, echt van alles ik wordt er gek van :D. Heeft iemand een duidelijke tekening met Nederlandse beschrijvingen die het e.e.a. verhelderen?

Citeer
Ik heb onlangs gele Koni's gemonteerd vooraan en wat me opvalt is dat ik nauwelijks nog rem voor bochten :D dus dat slingeren zal wel gedaan zijn na het monteren van nieuwe schokbrekers.  En de achterste schokbrekers ook niet vergeten.
Achter lijken ze nog goed te zijn. Dus ik begin wel met voor.

Citeer
Het vage stuurgevoel.. da's niet echt weg bij mij, vandaar mijn initiele vraag over de ophangsingsbussen... wellicht hebben de banden daar ook een belangrijke rol in.. (de mijne slijten wel erg mooi af, dus ik twijfel of de bussen op zijn)
Banden zijn Michelin XV "Energy" 195/60R15.  De veren zijn origineel.

Op slecht wegdek heb ik wel last van een stuur dat alle putten wil volgen.. het trekt en slingert gezapig mee met de oneffenheden..was zo en is nog steeds zo.  Wel accelereert, remt en schakelt het allemaal stukken beter.
Qua bussen bedoel je de ophangingsbussen van de fuseearm?

Maar, ik heb dus exact hetzelfde probleem. Tevens een onduidelijke sporing. De ene keer naar links, de andere keer naar rechts. Herken je dit ook? Ik heb andere banden, dus ik denk dat we dat wel uit kunnen sluiten.

Marc 0101.001

Citeer
Oh ja, de voorophanging kraakt nu wel erg veel op slecht dek met de Koni's. (180 graden ingedraaid, dus 75% zacht)

Zit het dan wel goed gemonteerd? Bij mij kraakt er niks en ik heb rondom gele Koni's.

Serge

Citaat van: Yellow Banana II op 04-09-2003 13:05:42
Zit het dan wel goed gemonteerd? Bij kraakt er niks en heb rondom gele Koni's.

Vrij zeker van..ik was er zelf bij..als ik niet afga op mijn gehoor rijd ie gewoon geweldig! Ik verdenk nu de stablisatorstang.. ik heb de bevestigingspunten eens behandeld met siliconspray gisteren en ga straks eens een proefritje maken om te zien of het verschil maakt.

Alleen het trekken aan het stuur op onze typische vlaamse gedegenereerde kasseien.. 'k vraag me af of het eigen is aan deze FWD auto's ? Het is niet bepaald geruststellend als je stuur een eigen leven gaat leiden  :P

Marc 0101.001

Weet je wat er kraakt? Dat zijn de kogelgewrichtjes aan het stangetje tussen veerpoot en stabilisatorstang. Die stangetjes moet je maar eens vernieuwen, dan is het helemaal weg. Komt vrij vaak voor.

Serge

Citaat van: Yellow Banana II op 04-09-2003 15:23:57
Weet je wat er kraakt? Dat zijn de kogelgewrichtjes aan het stangetje tussen veerpoot en stabilisatorstang. Die stangetjes moet je maar eens vernieuwen, dan is het helemaal weg. Komt vrij vaak voor.

Zou best wel eens kunnen..alleen..ze zijn "pas" een jaartje of 2 geleden vernieuwd..ze zaten toen gebroken :(
Kunnen versleten fuseekogels/ophangingsbussen de symptomen voortbrengen die ik eerder beschreef, nl. onprecies stuur en evt. het gekraak?

De stabilisatorstang zelf is het niet want het olieen heeft niks geholpen..en die is trouwens ook rond diezelfde tijd vervangen door een nieuwer en dikker model.

Misschien hebben we die verticale stabilisatorstangetjes wel te hard vastgezet of kan het niet hard genoeg zijn?

Btw YBII, ik heb ook rondom Koni's nu en ik weet niet wat me overkomt..sjonge jonge  nu bots ik (figuurlijk dan he) tegen de limiet aan van mijn banden.  (Alleen jammer van de herrie)

Een nieuwe upgrade dringt zich op... 8)