automaat valt in de 3e versnelling bij vol gas soms 500 toeren terug?

Gestart door onnaj, 29-08-2008 23:31:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

onnaj

Ik heb nu sinds ca. 1 maand mijn 850 2.5 20v automaat en t rijdt heerlijk, wel niet echt snel natuurlijk maar wel fijn, maar t valt mij sinds gisteren op dat wanneer ik ca. 110 op de snelweg rijd en ik volgas geef de automaatbak op een gegeven moment ca 500 toeren terugvalt (ik merkte dit een aantal keer tussen de 4000 en 5000 rpm), je merkt er niets van je hoort/ziet alleen de toeren terugvallen. Is dit normaal?

De automaat schakelt verder meestal bijna niet merkbaar, maar zo af en toe, zeker bij redelijk wat gas en soms na wat filerijden gaat t overschakelen soms met een redelijke 'klap'. Misschien ben ik verwend maar is dit normaal?

Het terugschakelen bij kickdown gaat meestal echt perfect zonder schokken. De olie is nagekeken door mijn monteur en zag er perfect uit, t was uiteraard geen nieuwe maar t zag er echt prima uit.
Kan zoiets ook door een vacuumlek of misschien een lek spruitstuk komen? Ik vermoedt een klein vacuumlek (daarvoor liggen al nieuwe slangen in de garage) en het spruitstuk begint steeds lekker te worden. Ook het spruitstuk ligt klaar maar kan op t moment heel even niet bij de put :(.


onnaj

Het lijkt alsof het probleem opgelost is met het vervangen van de aanzuigslang naar het inlaatspruitstuk, heb daar alles vernieuwd en goed vastgezet en de automaat schakelt veel maar dan ook veel fijner.

enige wat nog raar is is dat de automaat soms in de economic stand ook pas bij 6500 doorschakelt en bij de sport soms op 5500 zoiets...enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?


-D©©©L-

Citaat van: onnaj op 02-09-2008 09:29:50
Het lijkt alsof het probleem opgelost is met het vervangen van de aanzuigslang naar het inlaatspruitstuk, heb daar alles vernieuwd en goed vastgezet en de automaat schakelt veel maar dan ook veel fijner.

enige wat nog raar is is dat de automaat soms in de economic stand ook pas bij 6500 doorschakelt en bij de sport soms op 5500 zoiets...enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?



Ik denk je rechtervoet. schakelgedrag van de bak is nogal afhankelijk van de gasklep opening. Hoe oud is de olie in de bak eigenlijk ?

onnaj

Citeer
Ik denk je rechtervoet. schakelgedrag van de bak is nogal afhankelijk van de gasklep opening. Hoe oud is de olie in de bak eigenlijk ?

Ja ma dan nog moet de bak in eco stand rond de 5500-6000 rpm overschakelen en in de sport bij 6500. Van de olie kan ik niet zeggen hoe lang deze er al in zit maar deze zag er dus nog errug goed uit.

-D©©©L-

Citaat van: onnaj op 04-09-2008 10:47:53
Citeer
Ik denk je rechtervoet. schakelgedrag van de bak is nogal afhankelijk van de gasklep opening. Hoe oud is de olie in de bak eigenlijk ?

Ja ma dan nog moet de bak in eco stand rond de 5500-6000 rpm overschakelen en in de sport bij 6500. Van de olie kan ik niet zeggen hoe lang deze er al in zit maar deze zag er dus nog errug goed uit.
bak schakelt niet op toeren aan de ingaande kant.
De schakel criteria zijn: snelheid van het voertuig, belasting van de motor en gasklep stand. Ook de bak temperatuur doet een duit in het zakje om de boel niet te laten verbranden.

Basbb

Om in te gaan op de vraag wat boven deze topic staat: " automaat valt in de 3e versnelling bij vol gas soms 500 toeren terug? "
Volgens mij is dit de lockup van de automaat die er dan in komt, geeft gevoel alsof er een extra versnelling ingezet wordt.

Ik zou graag zien dat die er veel sneller in zou komen bij een automaat. Voor mijn gevoel verspild de kopperomvormer gigantisch veel vermogen. Wanneer ik voor elkaar heb bij 100-110km/h met lockup te versnellen(klein beetje gas bij), gaat dit beter dan wanneer deze er niet op zit of wanneer de automaat besluit de lockup eraf te halen. Is het mogelijk dit een beetje passen in de software van de automaat? Gewoon dat een automaat net beetje sneller de lockup erop gooit en erop houdt?
s70 2.5 20v aut

-D©©©L-


onnaj

Ik merk ook dat de bak boven de 120 km/h de lockup er heel moeilijk uithaalt, bij 100 en 110 km/h haalt ie er hem heel gemakkelijk af, maar van mij zou dat boven de 120 km/h ook iets sneller mogen idd

Ludo

Citaat van: onnaj op 04-09-2008 12:04:45
Ik merk ook dat de bak boven de 120 km/h de lockup er heel moeilijk uithaalt, bij 100 en 110 km/h haalt ie er hem heel gemakkelijk af, maar van mij zou dat boven de 120 km/h ook iets sneller mogen idd

druk dan harder op de rechter pedaal.  ;)

-D©©©L-

Citaat van: onnaj op 04-09-2008 12:04:45
Ik merk ook dat de bak boven de 120 km/h de lockup er heel moeilijk uithaalt, bij 100 en 110 km/h haalt ie er hem heel gemakkelijk af, maar van mij zou dat boven de 120 km/h ook iets sneller mogen idd

Bedoel je de lockup eraf of bedoel je het moeilijk terug willen schakelen ?

onnaj

Nee terugschakelen gaat prima, alleen de lockup wil ie er zo lang mogelijk ophouden.

Als ik het gas vervolgens diep genoeg indruk schakelt ie zonder tegenzin terug hoor.

-D©©©L-

Citaat van: onnaj op 04-09-2008 12:22:15
Nee terugschakelen gaat prima, alleen de lockup wil ie er zo lang mogelijk ophouden.

Als ik het gas vervolgens diep genoeg indruk schakelt ie zonder tegenzin terug hoor.

Lees deze maar even door.

onnaj

Dit is ook een zeer interessante link...ben ik al googlend achter gekomen :)