tjilp vogeltje in het vooronder

Gestart door Simplicity, 27-07-2008 19:27:32

Vorige topic - Volgende topic

Simplicity

Omdat de magneetkoppeling van de airco  niet goed werkt (weet wat ik daaraan moet doen) rij ik nu regelmatig (in file's ed) met m'n raam open. Nu is mij dus opgevallen dat als de motor kantelt, bij het opkomen van koppeling, er een piep te horen valt. De bovenste motorsteun is al vervangen maar nog altijd heb ik dat vogeltje in het vooronder. Nu heb ik al meerdere S40/V50 gehoord met ditzelfde piepje (ook voorzien van de 2.4). Is dit nu normaal voor m'n blok of zijn het misschien de onderste motorsteun rubbers?
Ik heb al hevig liggen schudden met het blok, geen beweging in te krijgen zoals het hoort denk ik, en dus ook geen piepje...
Het piepje is alleen hoorbaar in de eerste versnelling en heel soms in de tweede en het klinkt echt als iets wat buiten de motor of versnellingsbak voorkomt en dus niet er in (ergens in het vooronder)
Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Mvg Sander

thuur

Het standaard vogeltje zit in je dashboard, maar daar klinkt dit niet naar.

Het kan de koppeling zijn, motorsteun onder de distributie of een draagarmrubber. Is het bij het kantelen van de motor, of als je vaart maakt?

Gr ;)

Marc O.

Ik heb al 90.000km dezelfde "tjilp". Voorlopig rijdt de auto er niet slechter door. Overigens is mijn motorsteun aan distri zijde aan vervanging toe. Wellicht dat dat ding ook voor dat geluid zorgt. Ik vervang hem maar niet; ik zou die tjilp nog gaan missen  :P
...The Nile isn't just a river in Africa...

Simplicity

Citaat van: thuur op 27-07-2008 19:31:27
Het standaard vogeltje zit in je dashboard, maar daar klinkt dit niet naar.

Het kan de koppeling zijn, motorsteun onder de distributie of een draagarmrubber. Is het bij het kantelen van de motor, of als je vaart maakt?

Gr ;)

Is idd niet het dashboard-vogeltje denk dat deze wel in dezelfde familie is in te delen  :P

Het piepje is er vooral tijdens het optrekken in z'n één, vooral als je van die akelige nederlandse verkeersremmers van 50cm lengte en 15cm hoogte overgaat, dit doe ik dan in z'n één en dan heb je het tjilpje.
Zoals ik al zei heb ik het ook bij S40/V50 gehoord, het frapante hiervan was dat het wel jonge auto's waren (weinig km)

Citaat van: Marc O. op 27-07-2008 19:32:05
Ik heb al 90.000km dezelfde "tjilp". Voorlopig rijdt de auto er niet slechter door. Overigens is mijn motorsteun aan distri zijde aan vervanging toe. Wellicht dat dat ding ook voor dat geluid zorgt. Ik vervang hem maar niet; ik zou die tjilp nog gaan missen  :P

Tja sommige hebben een dikke uitlaat, wij hebben een vogeltje  ;D

thuur

Citaat van: Simplicity op 27-07-2008 19:48:44
Het piepje is er vooral tijdens het optrekken in z'n één, vooral als je van die akelige nederlandse verkeersremmers van 50cm lengte en 15cm hoogte overgaat, dit doe ik dan in z'n één en dan heb je het tjilpje.
Zoals ik al zei heb ik het ook bij S40/V50 gehoord, het frapante hiervan was dat het wel jonge auto's waren (weinig km)

Dus de auto rolt dan nog als het piepje te horen is?

Dan valt het draagarmrubber af m.i.

Gr ;)

Simplicity

Citaat van: thuur op 27-07-2008 21:37:55

Gr ;)

Idd rolt de auto nog... denk dat het niks ernstigs zal zijn, de meest essentiële dingen zijn tenslotte al af gevallen maar ga het toch een beetje in de gaten houden en zal hem begin september eens op bokken zetten of ik van onder iets kan zien/bewegen/horen

Bedankt voor de reactie's thuur en Marc O.

BasV70

Citaat van: Simplicity op 28-07-2008 11:21:07

Gr ;)

Idd rolt de auto nog... denk dat het niks ernstigs zal zijn, de meest essentiële dingen zijn tenslotte al af gevallen maar ga het toch een beetje in de gaten houden en zal hem begin september eens op bokken zetten of ik van onder iets kan zien/bewegen/horen

Ik zou de draagarm niet zo snel afschrijven als mogelijke oorzaak van je piep. Dat ik mijn auto net had heb ik ook lange tijd met een piep te maken gehad. Op een gegeven moment was de piep zeer reproduceerbaar, zeker wanneer je voor drempels afremde, er overheen rolde en vervolgens weer gas gaf. Op het moment dat de voorwielophanging weer tractie kreeg was de piep er ook. Ik heb toen (op aanwijzingen van het forum) mijn draagarmen en de veerzittingen (bovenaan de veerpoot) vervangen en de piep niet meer gehoord.

Gr.

Marc O.

Citaat van: BasV70 op 28-07-2008 14:55:31
Citaat van: Simplicity op 28-07-2008 11:21:07

Gr ;)

Ik zou de draagarm niet zo snel afschrijven als mogelijke oorzaak van je piep. Dat ik mijn auto net had heb ik ook lange tijd met een piep te maken gehad. Op een gegeven moment was de piep zeer reproduceerbaar, zeker wanneer je voor drempels afremde, er overheen rolde en vervolgens weer gas gaf. Op het moment dat de voorwielophanging weer tractie kreeg was de piep er ook. Ik heb toen (op aanwijzingen van het forum) mijn draagarmen en de veerzittingen (bovenaan de veerpoot) vervangen en de piep niet meer gehoord.

Gr.

Maar lag het dan aan de draagarm of aan de "veerzitting"?

Simplicity

draagarmen kunnen het niet zijn aangezien op slecht wegdek (woon in belgie dus daar hebben we er genoeg km mee liggen) geen piepje of kraakje te horen valt, buiten die los zittende hoofdsteun dan  :P
Heb vanmiddag het 'getest' op de snelweg en het is duidelijk te merken dat het gebeurt bij het kantelen van het blok, zowel bij gas geven en gas los maar niet elke keer en vooral optredend bij het oppakken van de aandrijflijn

Philip850

Hoe is het onderste motorrubber eraan toe?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Marc O.

Citaat van: Philip850 op 28-07-2008 19:57:14

Ik verwacht dat het 'em daar inderdaad in zit. Zoals ik al zei, bij mij moet die ook vervangen worden.

Simplicity

Citaat van: Marc O. op 28-07-2008 20:02:48

Ik verwacht dat het 'em daar inderdaad in zit. Zoals ik al zei, bij mij moet die ook vervangen worden.

Denk dat het idd daarin ergens moet zitten, wel frapant dat het ook hoorbaar is bij jonge S40/V50 met lage tot zeer lage kmstand.
Heb echter komende maand niet de tijd om het verder te onderzoeken/ te vervangen  maar moet gelukkig ook niet al te veel km maken... dus even vrolijk verder laten piepen :eusa_whistle: en als je als voetganger een roffel hoort met af en toe een tjilpend vogeltje dan weet je wie het is  :P

Nogmaals bedankt voor de reactie's
Mvg Sander

Marc O.

Citaat van: Simplicity op 28-07-2008 20:44:26

Denk dat het idd daarin ergens moet zitten, wel frapant dat het ook hoorbaar is bij jonge S40/V50 met lage tot zeer lage kmstand.
Heb echter komende maand niet de tijd om het verder te onderzoeken/ te vervangen  maar moet gelukkig ook niet al te veel km maken... dus even vrolijk verder laten piepen :eusa_whistle: en als je als voetganger een roffel hoort met af en toe een tjilpend vogeltje dan weet je wie het is  :P

Mvg Sander

Eén van ons twee waarschijnlijk ;D

Simplicity

Citaat van: Marc O. op 28-07-2008 20:50:41
Citaat van: Simplicity op 28-07-2008 20:44:26

Mvg Sander

Eén van ons twee waarschijnlijk ;D

En dan mogen ze gokken wie  ;D

blauweroffel

ja, dat heb ikdus ook.......(V70 2.4 99 met 166000 km).
Ik heb het idee dat het gepiep bij het rechtervoorwiel vandaan komt en ik vroeg mij af of het ook aan de aandrijfas kon liggen.
bij de laatste beurt koste het wat moeite om de auto goed uitgelijnd te krijge en de monteur opperde toen (hij wist toen nog niet van het piepje)dat het probleem van het moeilijke uitlijnen te wijten zou kunnen zijn aan een kromme aandrijfas.

Bedank wel: piepende en krakende dingen gaan het langst mee.... ;D

groet

blauweroffel