luchthoeveelheidsmeter reinigen

Gestart door Marc_V70, 25-06-2009 23:51:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc_V70

Ondanks een uitgeschakelde EGR-klep zag ik af en toe een stevig rookgordijn in de binnenspiegel. Ook had ik last van incidenteel vermogensverlies. Dit trad voornamelijk op na een tijd constante snelheid rijden. Soms was de V70 dan niet vooruit te branden terwijl ie even later weer genoeg power had.

Daarom ben ik eens gaan zoeken op dit forum wat er aan de hand zou kunnen zijn. Vaak werd als mogelijke oplossing genoemd: luchtmassameter (LMM) vervangen door een exemplaar van Pierburg.

Toen ik wat verder keek bleek dat er in de TDI, in tegenstelling tot de 2.5D,  geen LMM zit, maar een luchthoeveelheidsmeter (LHM). Hier zouden volgens de berichten nauwelijks storingen bij voorkomen.

Omdat alle verschijnselen wel overeenkwamen met genoemde storingen aan de LMM heb ik de LHM eens gedemonteerd en het dunne draadje gereinigd met alcohol m.b.v. een wattenstaafje en wat contactspray.

Toen alles weer in elkaar zat en ik een proefritje maakte merkte ik dat ik nu aanzienlijk meer vermogen heb, en het incidentele vermogensverlies was ook geheel verdwenen. Bovendien rookt ie nu stukken minder dan voorheen.

Ik ben erg blij met het resultaat, maar ik ben wel benieuwd wat er nu precies gebeurt (of juist niet gebeurt) als het draadje vervuild is. Wie kan dit uitleggen?

Daarnaast merkte ik dat de V70 wat olie heeft verbruikt. Zou dit ook veroorzaakt kunnen worden door een vervuilde LHM?

thuur

Olieverbruik staat los van LHM/LMM.

Het draadje wordt op een bepaalde temperathuur gehouden. Door de langsstromende lucht en de stroomvraag van het draadje om die temp. vast te houden wordt bepaald hoeveel lucht de motor in gaat. Een LHM (althans: Bosch) laat het draadje na contact afzetten verhitten tot behoorlijk wat graden Celcius. Hiermee worden de verontreinigingen weggebrand. Ik kan me voorstellen dat deze functie na x ton toch niet voldoende bleek. Je hebt nu de draad weer schoongemaakt waardoor er weer beter de luchthoeveelheid wordt berekend (vuil is een isolator, dus de meting klopt niet).

Wel een zeer riskante operatie. Als het draadje breekt is het einde oefening..


Gr ;)

pimsam

Een LHM heeft toch geen draadje maar een schuif die door de luchtstroom wordt bewogen.

thuur

Citaat van: pimsam op 26-06-2009 08:35:58
Een LHM heeft toch geen draadje maar een schuif die door de luchtstroom wordt bewogen.


Das de LHM van een L-Jetronic. Zie ook http://www.boschautoparts.co.uk/pcPetr11.asp?c=2&d=1


Gr 8)

rudie

ik was het ook nooit eens met de visie dat de LHM niet sleet. ik heb 2 oude, eentje in de auto die er al 440.000 km in zit en eentje op het schap uit een ouwe 850 maar daar merk ik al verschil in en ook als ik de gloeidraad schoonmaak merk ik verschil.
de enige reden waarom ik er geen nieuwe in heg gezet ik omdat ze zo duur zijn. maar ik ben wel benieuwd.

Marc_V70

Thuur, bedankt voor je uitleg!

Citaat van: thuur op 26-06-2009 01:09:15

Wel een zeer riskante operatie. Als het draadje breekt is het einde oefening..


Riskante operatie. Tja, ik had niet zoveel te verliezen. Er moest namelijk echt wat veranderen. Zoals het was reed het niet fijn meer.
En binnenkort gaan we met de caravan op vakantie. Als ik dan wil inhalen of een berg op rij moet ik wel zeker weten dat er ook echt wat gebeurt als ik het gaspedaal intrap.

Dus een beetje risico nemen om vervolgens de aanschaf van een nieuwe LHM te vermijden... Dat risico neem ik graag! ;-)

donnatascha

Aloha,

Waren je klachten als volgt?: Ik heb namelijk zo af en toe geen vermogen meer. Het lijkt alsof de Turbo niet meer mee doet. Vooral als je een beetje aan het klimmen bent.
Ik had zelf al het idee dat de lhm. het probleem zou kunnen zijn.
Is het een beetje te doen, dat reinigen?
Ik ga donderdag en vrijdag nl. 2500 km. rijden en dan zou het wel fijn zijn om je vermogen te kunnen benutten.

Alvast bedankt.