vraagjes

Gestart door beb, 21-07-2008 22:05:09

Vorige topic - Volgende topic

beb

Ik zit met 2 puntjes waar ik geen antwoord op weet, maar jullie vast wel:

1) kan een katalysator opeens ophouden met rammelen? Mijne rammelt al tijden en was al aan het rondneuzen voor een ander en opeens voelde ik een stottering in de auto met 140 km/h en daarna reed de auto beter, trok beter door en maakte weer een lekker roffel geluid, en de rammel is weg. RARARA, wat zal er aan de hand zijn. En hoe zal de aankomende apk erop reageren (lpgg3 2.5 10V)?? Toch maar een andere zoeken?

2) kwam erachter dat na mijn laatste garagebezoek de monteur iets heeft gedaan wat ik niet wist en om gevraagd heb. Namelijk een slangetje afgedopt. Het is het dunne slangetje wat onder de inlaatspruitstuk vandaan komt samen met de dikke slang (carterventilatie?) De dunne heeft hij afgedopt, en ik kan niet begrijpen waar deze in 1e instantie voor dient.  Kan deze afgedopt worden zonder consequenties?

Hoop dat jullie de antwoorden weten.....

thuur

1) ja dat kan. Het interne gaat stuk en kan in grote stukken de doorvoer blokkeren en in kleine stukjes uit je uitlaat komen. Moeilijk te zeggen of je de APK gaat halen, maar ik zou het zeker proberen. Een goed onderhouden roffel haalt de CO norm ook zonder kat. En al zeker op LPG.

2) Op korte termijn geen probleem, maar het is ontworpen als geheel te functioneren en niet deels afgedopt te zijn. Ik kan me zo niet voor de geest halen dat een 10V een dun slangetje bij de carterventilatie heeft zitten. Dit slangetje zit nl. geheel links op het spruitstuk bij de turbo modellen. Een ander dun slangetje gaat naar de klep in het inlaatspruitstuk, maar dat is weer enkel van toepassing op de 20V's. Ik hoop niet dat het het slangetje is van de benzinedrukregelaar..

Gr ;)

beb

He Thuur

1) we gaan het proberen om de apk te halen zoals de auto nu is.

2) het slangetje sluit orgineel  aan op het punt waar de dikke slang ook retour op komt ( bij de flametrap) dus bijde luchtinlaat?? (is dit begrijpelijk??)

thuur

Ah, de andere kant van het slangetje :D Die hoort gewoon op de flametrap-houder te zitten. Ik kan geen goede reden verzinnen waarom je dat niet gewoon aansluit maar afdopt...

Gr ;)

beb

Nou, bij mij is deze afgedopt. Net onder het inlaatspruitstuk zit een koppeling tussen 2 delen van de slang. Ik vermoed dus dat nu dus het gedeelte vanaf de flametrap is adfgedopt en dat het andere deel vanuit de carterventilatie dus open staat te dampen onder de motorkap. Is dus niet zo heel tof.

Maar weten jullie de functie van dit slangetje? De dikke is al van de ontluchting (toch?)

beb

Gister de auto weer goed door de apk gekregen. Dus met een lege kat. en de waardes waren perfect. Dat voor een auto met 4 ton op de teller.

Punten: gebroken veer rechtsachter( hoorde al een paar weken een kloenk bij bochten en drempels), 2 nieuwe voorbanden omdat deze teveel afgesleten waren aan de buitenzijdes, paar lampjes.

Verhaal van de katalysator; uitslag van de CO test waren perfect terwijl de katalysator leeg is. Heb 1 week flink lopen gassen op op benzine zodat alles mooi schoon was.  Dus heel erg bedankt THUUR voor je tip, scheelt weer €250,-

Kunnen dus weer een jaartje door tuffen...