T-tijd, zonder Hans en Mireille maar met Kabouter Klus !

Gestart door Misha, 13-08-2008 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

#30
Citaat van: viking_in_shorts op 02-03-2009 11:33:21
Fijn te horen dat het toch nog goed is gekomen met het lakken. Hoop dat het je niet te veel heeft gekost ...
Weet je Tim.. uiteindelijk had ik het nooit zelf moeten doen.
Prijsverschil tussen nette lakbussen, schuurpapier en het werk was nog geen 3 tientjes...


Citaat van: rogerV701998 op 02-03-2009 11:52:22
Mooi verhaal. Ziet er goed uit. Heb je ook een foto die op wat meer afstand is genomen? Ik wil graag zien hoe het er uit ziet, ook i.r.t. het Volvo plaatje.


Ja, van de vorige weliswaar..





Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha


:eusa_whistle:


Nee, hij gaat NIET omlaag.

Was trouwens blij verrast door de combi van banden en velgen; had redelijk verwacht in te boeten op comfort, maar helemaal niet eigenlijk, is minstens zo stil en niet bonkerig geworden.
Stuurt wel duidelijk strakker.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Titans geplaatst - Maart 2009




Alleen foto's.. geen plannen voor verdere verlagingen.
Jammer dat de antracietkleur niet goed uitkomt, dat staat echt bizar mooi bij NBP-417






Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha


En het werd eindelijk lente..


Dus even wassen en insmeren, en tijd voor wat fotokes :


Eindelijk lente !















Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#35


Plaatsen R-veren - April 2009


Van het weekeinde een set R-voorveren gekocht en gemonteerd.
Auto staat nu mooi en het comfort is nog steeds prima. Eigenlijk zouden de R-veren standaardveren moeten zijn.
Bij het demonteren van de veerpoot brak er een bout van de stabi-pennen, dus ook maar direkt 2 nieuwe geplaatst.
Zo staat hij er nu bij :



Vervelende is wel dat het plokje dus niet de stabi-pennen waren.
Verder zoeken dus.

Verder valt het op dat men er 0W30 in gemikt heeft en dat de stoters daar bij koude motor redelijk van tikken; en dat er wat vettigheid zit aan de automaatbakkoeler.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Reparatie schakelaar selectiehandle AT - April 2009


De schakelaar van mijn selectiehandle was ral, bleef soms hangen waardoor je de contactsleutel er niet uit kreeg, en de 'beveiliging' van het doorschieten van selectiestand werkte ook niet goed meer.
IPD heeft daar een reparatiesetje voor. Kost 30 euro voor 3 cent aan materiaal, maar iig goedkoper dan een nieuwe knop, zie hieronder..





Gelukkig heeft IPD erg handige montagehandleidingen voor hun materiaal..
Installatie knop

EN een kwartiertje later werkte alles weer zoals het moest. Er bleek een redelijk groot stuk uit de oorspronkelijke knop gebroken waardoor het niet meer werkte.

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha


Rammelt u mee ? - April 2009



In mijn niet aflatende en ietwat neurotische zoektocht naar rammeltjes, plokjes en kraakjes heb ik inmiddels al wat bolwerken geslecht.
De hoofdsteunen, de motorkap, dingen tegen de veerpootbrug, krik en gereedschap, losse klinknageltjes in de portieren, ruisende raamrubbers en mijn all-time favoriet: het velletje van de zonneklep dat tikt  tegen de binnenkant van de zonneklep..

Toch bleef 1 geluid dapper weerstand bieden: 'iets' dat onder het dashboard aan de bestuurderskant vandaan leek et komen, en zich vooral liet horen bij korte reperterende oneffenheden. Eigenlijk lijkt het op een versleten endlink, maar dan in de auto. Het dashboard er al eens afgehaald, gereden zonder deurpaneel en zonder afdekplaat aan de onderzijde, maar tot op heden niets kunnen vinden.
Uiteraard is het met de overstap naar 17" en R-veren alleen maar erger geworden tot op het punt dat ik er echt gek van werd.

Ik kan melden dat ik het eindelijk gevonden heb. Weer iets waar je totaal niet zoekt, maar het ging om de multi-connectors die te los in hun ophangframe hangen.. ::)
Met wat schuimrubber en wat tie-wraps is het dan nu eindelijk opgelost. Deze dan tenminste, ben benieuwd naar de volgende..

Deze dingen dus:


Dan de onderste en grootste boosdoener stil maken door hem vast te binden:


En wat schuimrubber onder en tussen de rest..


En dan hing er nog een klapperkandidaat naast het stuur: ook maar vastbinden..





Aan de andere kant ligt ook nog zo'n connector. Deze kwam voor Volvo blijkbaar ook onverwacht, want die ligt gewoon los in een ruimte gepropt.


Een oud t-shirt van een van de jongens bood uitkomst..


En de poes: zij zag het meewarig aan. Voor haar is het best, als de motorkap maar warm is. En niet gepoetst, want dan springt ze erop en glijdt ze er direkt weer vanaf...

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

innocenti

Misha
De R veren maken er echt een gave bak van.

En die rammeltips onder het dashboard ga ik ook proberen. Ik zet nu de radio steeds harder om er niet gek van te worden.

ief

Ik vind het wonderbaarlijk hoe jij telkens weer het geduld kan opbrengen om dit soort irritatieverhogende rammeltjes op te sporen. :eusa_clap: En de R veren staan er zeker goed onder en ik ben benieuwd hoe ze straks bij mijn V70 staan.
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

Auk

Netjes hoor!

Die rammeltjes irriteerden ons destijds ook mateloos! Ben je een aardige tijd zoet mee om ze er allemaal uit te krijgen :eusa_silenced:
Auke
Volvo. for life

Misha



Verplaatsen LPI computer en aanverwante artikelen - mei 2009



Nadat ik LPi had laten inbouwen haalde ik de auto op en viel me direkt een grote metalen box op die wel heel irritant de toegang tot de koplampen ernstig belemmerde. Verdere inspectie liet zien dat er ook nog een relais en een zekeringhouder waren geplaatst op erg onhandige plekken. Met name de zekeringhouder zit heel erg in de weg, die zit met een koplampbevestigingsbout vast maar daar zit dan de houder weer voor.
Je bent dus 15 minuten bezig met het verwijderen van 1 boutje als de koplampen eruit moeten. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van de R-bumper, heb toen stevig staan vloeken.
Ook werden de kabels van de xenonverlichting krom gedrukt tegen van alles en nog wat.

Bij mijn vorige auto, de 10V waar ook LPi was ingebouwd, kwam ik echter de LPI ECUhelemaal niet tegen, dus ik wist dat dit anders moest kunnen. Wat nader onderzoek leverde op dat Vialle voorschrijft dat de LPi ECU onder de accuplaat gemonteerd dient te worden, dus ik heb besloten dit zelf ook maar te doen. De LPi-ECU is nogal zielig op een stuk metaalplaat geschroefd met slechts 2 van de 4 bevestigingspunten in gebruik  ::). Deze plaat heeft een hoekje, en dat staat op klem onder de accu. Klapperde eerst dus ook vrolijk tegen de accu aan tijdens het rijden, dit is tijdelijk opeglost door er een rubberfoampad tegenaan te plakken.

Paar plaatjes maar:



Ook het verwijderen en weer terugplaatsen van de accu is trouwens op deze wijze een kloat'nklusje.

Vol goede moed begonnen: accu losgehaald, luchtfilterhuis losgehaald, LPi ECU ontkoppeld en eens gekijken wat er weggewerkt moet worden en hoeveel speelruimte we hebben. Het stuk kabelboom dat ik moest verwerken zie je hier :


We hebben de ECU-aansluiting, een zekeringkast, een relais, een hoofdvoedingskabel, een diagnoseaansluiting. En gelukkig ruimte zat.

Na wat passen en meten heb ik decoupeerzaag in de metalen plaat gezet en deze recht onder de accuplaat gemonteerd. Uiteraard nu wel alle 4 de bevestigingspunten van de ECU gebruikt. Aan de achterzijde van de metalen plaat een laag rubberfoam geplakt tegen eventueel geklapper, dan ziet het er zo uit:

Even goed oppassen dat het zich buiten het beweegbereik van de motor bevindt, je  wilt niet dat er na 3 maanden een mooi slijtgat van een intikkende versnellingsbak in de ECU zit.
Dan even de routing van je kabels in de gaten houden, en de accuplaat terugzetten. Ik moest 1 nok wegzagen van de accuplaat.



De zekeringkast en het relais kunnen dan mooi op de radiatorplaat. Sommigen zullen het heiligschennis vinden, maar ik heb een stukje uit de bovenkant van de plaat gehaald zodat je netjes bij relais en zekeringen kan:


Dan de kabeltjes netjes wegwerken en wegbinden en voila: we kunnen weer overal fatsoenlijk bij en het staat een stuk netter.





Is ook nodig, want ik moet binnenkort ook devbovenste bevestigingsstrip van de voorbumper vernieuwen, deze was redelijk verkruimeld en nu schuift het bovendeel van de bumper iets mee.

Daarna konden we verder met een matige erfenis uit het verleden: (zo eentje waarvan je het liefste afstand doet...)

Gr,
Misha


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Fatsoeneren en vastzetten van de binnenschermen/spatlappen - Mei 2009



Ik kwam er bij wederom een zoektocht naar kraak- en bijgeluiden achter dat de auto schade heeft gehad die minder mooi hersteld is. Bijzonder, de auto heeft de schade gehad toen hij 2 jaar oud was en 20.000 km op de teller had, je zou verwachten dat het dan in ieder geval goed en professioneel wordt gedaan, maar helaas. Volvo gebruikt van die mooie brede kunststofomklede popnagels voor het vastzetten van spatlappen en binnenschermen; maar de schadehersteller van toen vond dat dat ook best met normale smalle klinknagels kan. Ook vond hij het niet noodzakelijk om te letten op de positie van de spatlap en de onderlingen onderdelen (binnenscherm, spatbord, spatlap en dorpelbeschermer), waardoor het geheel nogal rammelig, scheef en niet met de nodige tussenruimte aan elkaar was gezet. Ook was het niet nodig blijkbaar om de anti-schuurtape te gebruiken. De nalatigheid bleek ook nog uit de oorspronkelijke uitgeboorde popnagelresten die onderin de afwatergaten van de spatlappen lagen.
Ik kan de schadehersteller helaas niet achterhalen, het is een importwagen en hij heeft destijds in België gereden.
Resultaten dus: Lak op het zijscherm redelijk geschuurd, door het blank heen zelfs, een schuurplek in de dorpelbeschermer, gerammel tijdens het rijden en een op het oog niet correcte samenhang. Het is overigens dezelfde hersteller geweest die de motorkap scheef had ingehangen en de zijschermen niet had uitgelijnd op de rest van de carosserie, dit heb ik al eerder zelf gedaan en heeft me een paar uur gekost maar met goed resultaat.

Aan de slag dus !
Wat popnagels besteld en de anti-slijttape. Beide bij de dealer tegen redelijke kosten te krijgen.

Dan met de boor in de weer om de popnagels los te boren.


Stukje opengewerkte benzineslang tegen het trillen/resoneren:

Duidelijk ook de insluitplekken van de spatlap te zien. >:(

Maar daar hebben we de beschermtape voor !

Eerst nog getracht te redden wat er te redden valt door met polish de plekken te bewerken, maar het blanke was al weg op de randen die je ziet.

Even grof geplakt:

Daarna strak geföhnd en de spatlap er weer opgezet. Eerst bovenaan poppen, dan onderaan. Let op dat de spatlap aan de onderzijde 1 á 2  mm van de dorpelbescherming afblijft. Hier zitten ook stelbare gaten, bovenin zitten vaste punten



En dan de andere kant, met de universele en te smalle popnagels die iig onderin de spatlap niet vastzetten...


Ook hier mooie slijtage in de lak:


Stukkie tape eronder, afstellen en vastzetten en klaar is Misha.










Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

En nog een 'Trip down memory lane...' vandaag.
Snellebaksteen moet het zeker herkennen..








(Sorry, phonepics)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Plaatsing achterspoiler - Juli 2009
Hij is klaar !



Met de plaatsing van de achterspoiler is de auto nu klaar optisch, nu op naar de kleine dingetjes.
Had een spoiler gekocht van MaxieS70 in prima staat, een hermontagekitje besteld bij de dealer en vandaag erop gezet.

Lekker spannend verder;  daarom nog maar 2 fotootjes..






Wat ik nog ga doen iig:

- Afwerken van de gaten in de achterbumper met de AWD kunststofdelen
- Zwartspuiten van de remklauwen
- Toch nog maar eens checken of de uitlaat niet bovenin iets lekt
- Motorruimte schoonmaken
- En weer eens de hele boel polijsten dit jaar.

Verder moet ie het gewoon maar blijven doen, heeft nu even genoeg gekost... :eusa_whistle:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het