T-tijd, zonder Hans en Mireille maar met Kabouter Klus !

Gestart door Misha, 13-08-2008 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Turbodrukmeter aansluiten - Oktober 2009

Zo, het is alweer even geleden dat ik hier wat heb gedaan. Blijkbaar een sociaal leven gekregen of zo ? Mwah..

Kleine samenvatting van wat er de afgelopen weken is gebeurd:

- De 3" Downpipe was teveel voor mij kwa geluid. Heb nu de standaard downpipe er weer op, catback is nog wel JT en klinkt nu super, zeker nadat de demper weer hersteld is.
- Aan de achterkant kwam een ral geluid vandaan, dat bleek een verkeerd geplaatste achterveer te zijn, geplaatst  door de VakFuckgarage. Notabene de Vadis print van hoe en wat meegegeven, zit nu goed.
-De ETM is gereviseerd, maar werkt op LPG niet correct, op benzine werkt ie prima. ???
werking zal natuurlijk niet anders zijn, maar op gas lijkt alles veel minder marge te hebben. Hier komt dus een originele nieuwe ETM in.  Overigens prima service van de inbouwer, met prima tevredenheidsgarantie..
- Om het doorslaan van de achterkant tegen te gaan heb ik samen met sas op onze beide auto's hulpveren van Carsupport.NL geplaatst. Deze plaats je om de schokbreker heen en zijn sterk progressief.  Ik ben er zo supertevreden mee, heb echt een andere auto voor terug in de positieve zin van het woord.

Vrijdag heb ik een VDO turbodrukmeter aangesloten. Deze komt samen met de aansluitmaterialen en een A-stijl meterhouder.
Het is een niet electronisch meter, je moet dus een vacuumleidinkje doorvoeren en aansluiten op een punt  op het inlaattraject.

Meneer Volvo heeft een handige slang geplaatst die door het brandschot loopt, aan beide kanten afgesloten met een set afknipbare kabeldoorvoertjes. Deze is te vinden als je even de zekeringkast aan de kant legt:

Drie seconden probeer je om het leidinkje door de slang te krijgen, en dan weet je dat dat nooit gaat lukken. Ik heb een stuk installatiedraad gestript van een cm of 30 en die past precies in de leiding.

Dan moeten we hem doorvoeren: Ik ben boven begonnen, de eindkap van de doorvoer even aan de kant:

En dan een klein gaatje prikken in het eindkap en de leiding erdoor.

Onderin hetzelfde verhaal :

Dan in de motorruimte het leidinkje een mooie route geven naar het inlaatspruitstuk...

De aanwezige vacuumslang doorknippen, het knietje plaatsen en het leidinkje-naar-de-meter plaatsen:

Tijdens het werken kom je er al snel achter dat dit leidinkje een drama-in-potentie is. Het knakt makkelijk, en is door de manier van verpakking dusdanig gewend om een spiraalvorm aan te nemen dat het een onhandelbare ding is. En wat doen we met onhandelbaren ? Precies, die sluiten we op.
In dit geval in een stuk ribbelbuis.

en

Oogt ook wat beter.

Dan doen we dezelfde truuk binnen ook weer, leidinkje doorvoeren naar de A-stijl en onderin ommantelen tegen ral :

We willen ook licht in de meter, dus even wat aftappen van de lichtschakelaar: (roze en zwart)

Voeding ernaast:

Dan moet de pod op de A-stijl gezet worden. Simpel werkje, het plakt en er zitten twee expansieclips bij ter borging. Dan even kijken waar de meter komt te zitten en een kabeldoorvoergaatje maken in de originele A-stijl. Hoeft niet, maar ik vond die extra ruimte net wat prettiger met oog op het gevoelige karakter van de leiding.
Let hier wel goed op, je wilt niet dat de leiding knakt bij het terugschuiven van de meter en er is niet veel ruimte, dus het gat in de A-stijl moet precies in het verlengde liggen van het aansluitpunt op de meter.

Dan ben je hier :

En denk je : ah, bijna klaar !

Nu viel dat nogal tegen, bij de meter zit een groot aantal nippels, koppelingen, adapters en zo, maar er staat nergens hoe je het zou moeten aansluiten.  Nu kom je daar wel achter, het meest  voor de hand liggende is het langere messing pijpje vastzetten op de meter met de knelkoppelingconstructie. Alu drukprop erin, moer vast. Maar dat werkte niet: een productiefoutje in de drukprop zorgde ervoor dat de moer niet ver genoeg aangedraaid kon worden.

Mmm..
Dat heb ik creatief en inventief opgelost: om het messing pijpje een stuk precies passende brandstofleiding geperst, deze paste ook weer precies in  de aanvoerwartel van de meter. Deze iets hoger dan de rand afgesneden. Dan een precies passend ringetje over de messing pijp heen, de moer erop en vastzetten. Resultaat: een prachtig afsluitende en meervoudig bruikbare aansluiting.

Metertje voorzichtig aanschuiven, starten en als je het goed hebt gedaan :

Gr,
Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Zo, dit moest ook nog even gebeuren...

Met veel kleine stukjes zagen en veel passen..

Voor de linksachter heb ik het S70-AWD afdekraam besteld en de binnenzijde uitgesneden.

Verder nog even de bedrading naar de drukmeter fatsoenlijk aangelegd, de auto uitgezogen en schoongemaakt. Morgen eens kijken of er nog iets te redden is aan de koplampwisser.

Misha

Misha

Vandaag een koplampruitenwissermotorje opgehaald bij AutoRima in Druten. Kutzaak, maar wel veel keuze en 35 euro voor zo'n motortje is nog te overzien.
In tegenstelling tot wat men beweert is het wel te doen om de linkermotor langs de radiator te wrotten en hem zo eenvoudig in te bouwen.

De sloper had de connector van de motor afgeknipt. ::)
Dus eerst de connector omgesoldeerd: en het werkt weer.

Tip: de motortjes van het laatste type 850 passen ook, je moet dan alleen het beugeltje van de x70 overzetten.

En dan hadden we nog een leuke gadget:
(nee, niet de LPi injectoren)
Oud :

Nieuw  8) :

Daarna voor BenC70 nog even de uitlaatbeugels omgekeerd. :D

Misha

Citaat van: KMvrtr op 13-10-2009 12:20:50
Wist niet dat die dingen bestonden.

Welke bedoel je ?

Deze ook nog maar even, zijn wat betere foto's :

en

Misha

Vervangen kachelradiator, nieuwe koelvloeistof en Xenon

Vandaag vanwege het rotweer zonder foto's, maar voor het complete verhaal.
Ik had enkele weken last van een dichttrekkend voorraam, en een lichte dooie-honden lucht in de auto. Nu vond ik dat laatste niet echt verwonderlijk, sommigen van ons hebben nu eenmaal iets met dode honden.
Gezien de leeftijd en kilometerstand heb ik nooit gedacht aan een lekke kachelradiator, maar aan een verstopt airco-afvoerslangetje met alg of zo, net als bij een koelkast. Panelen dus maar aan de kant getrokken. Er bleek dus wat anders aan de hand :

Lekke radiator.

Omdat ik zelf met mijn 2.03 meter en het gebrek aan goddelijke 6-packs niet echt opknap van over een dorpel liggen met de kou op mijn rug heb ik overwogen om deze maar te laten vervangen bij de dealer. Maar het prijsverschil is zo verschrikkelijk groot en Turbo-Geek bood aan om er even mee te helpen dat ik besloten heb om het toch maar min of meer 'zelf' te doen.

In eerste instantie leek het mee te vallen, maar toen ik vandaag de matten opzij trok was het overal kletsnat, doordrenkt tot op de bodem.

Wat er voor nodig is is 2 o-ringetjes en een Hella kachelradiator bij de Brezan, kostte me rond de 80 euro.
Radiator van Hella is echt exact dezelfde als het Volvo-exemplaar, met het verschil dat het volvo-logo er op het laatste moment vanaf is geschuurd. Heb je in ieder geval dezelfde matige kwaliteit. Constructietechnisch is het een een naar ding, volgens mij als je hem helemaal uit RVS of alu maakt gaat ie echt een leven lang mee, nu zit er een soort kunststof boven- en onderzijde aan.

Ik heb eerst alle koelvloeistof afgetapt, ik wilde het toch al eens vervangen.

Dan een paar boutjes los, je kunt er best goed bij, oud laken eronder en buizen los. Er komt best wat uit, maar ook weer niet heel erg veel.

Nieuwe erin geschoven,  nieuwe KVS erin en warm laten lopen: alles keurig lekvrij en warm.

Nu een setje Vochtvreters erin en we kunnen er weer even tegenaan.

Ook nog een Xenon HID-kit erin gebouwd, teruggang naar halogeen viel me toch wel tegen..

Misha

Daf46

Emiel

Misha

razorx

Met de jaren wordt alles minder. Stalin en Napoleon zijn dood en ik voel me ook al niet lekker.

@Emiel: Is dat vertekening door de foto, of had je een heel negatief camber?

Emiel

Citaat van: razorx op 14-03-2010 20:00:34
Stalin en Napoleon zijn dood.

:o

Wanneer is dat gebeurd dan? :eusa_shifty:

Camber voor klopt aardig, achter is een vertekend beeld. Komt door lichtval, weerkaatsing van de Pegs.

henry classic v70

Word het een verrassing Misha of wordt het weer een Volvo
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroƫn C4

Misha

razorx

Even ter uitleg: Misha denkt binair.

In de vraag kwam het woord OF voor, vandaar de logische uitspraak ja.
;)