AWD fabels?

Gestart door devnull, 02-09-2003 22:29:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reitse

#15
Aquaplaning kan je proberen op te vangen (geoefend bij een grip- en slipcursus met zo'n 50 km/h) door het gas rustig los te laten. De auto zakt dan als het ware door het water heen. Op zo'n dag is het leuk om te doen, maar een paar maand later aquaplaneerde ik over een bult stuifzand in een vrij scherpe bocht en toen was de rug toch wel aardig vochtig...

De truc is ook inschatten wat de mogelijkheden voor jou persoonlijk op dat moment zijn.
Voor de duidelijkheid: de mogelijkheden worden onder anderen bepaald door je bandenprofiel (niet alleen diepte maar ook hoe ze om kunnen gaan met veel water), je mate van "wakkerheid" resulterend in je reactievermogen, omstandigheden van de weg (ZOAB of niet) en de drukte (veel verkeer geeft minder ruimte om in te schatten of het "te nat" is of niet).
Dit geeft overigens geen  "fool-proof" handleiding.

Maar om terug te komen op het AWD-verhaal, ik denk dat AWD bij de door mij genoemde factoren weinig van invloed is. Pas als je gaat glijden kan het zijn dat AWD een beetje helpt in die zin dat je niet ineens 180 graden gaat, immers wordt de aandrijving als het goed is beter verdeeld over 4 wielen...

Rudi

#16
Citaat van: Reitse op 02-09-2003 22:37:51

Alles wat draait kan stuk. Simpele redenatie. AWD krijgt nogal wat krachten te verwerken dus als je veel sprintjes trekt is de kans wel aanwezig dat het stuk zal gaan ja.

Hier ben ik nog steeds niet uit....AT haalt er vermogen af en de meeste pk,s gaan naar de voorwielen,ik heb eigenlijk voor het grootste deel een FWD.De geleerden zijn er nog steeds niet uit wat het met mijn auto is,het lag niet direkt aan de visco koppeling.....visco is onschuldig tot die tijd.... ;D

AWD zou beter voor de auto moeten zijn omdat de vele pk,s verdeeld worden ???
Dr.Go-Fast...

micdee

nou ja zo ver ik weet is aquaplaneren het over de grens heengaan van het verplaatsingsvermogen van water van je band.....
Heb je dus gloednieuwe zomerbanden kan je meer water verplaatsen dan met nog maar 3mm aan profiel met zelfde band.... en zal je dus sneller aquaplanning hebben en zal dit dus bij een lagere snelheid al gebeuren (bij genoeg water op de weg)
Heb je een regenband met nieuw profiel heb je er weer minder snel last van...

Ik heb het ook mogen ervaren op een (gelukkig) nog rechtstuk snelweg waarbij ik ongeveer 200 op de teller had staan.... en het gebeurde dus doordat ik plots (over een heuvel) van ZOAB naar oud "dicht" asfalt ging met ook nog eens diepe sporen in de weg.
Het enige waar ik op dat moment aan dacht was..... ik WIL weer grip hebben voor de bocht waar ik naar toe glij..... ik heb de controle weer gekregen door het gas dus los te laten en hele kleine stuurbewegingen te maken toen ik ongeveer tot 140 was teruggezakt... en op die manier heb ik gemerkt wanneer ik weer grip kreeg... en dat was gelukkig voor mij en mijn passagiers net op tijd voor de bocht...... :'(  :'( :'( (<---- zijn in dit geval zweetdruppels)