uitvallen 850 2,5-10 v

Gestart door kwindt, 10-04-2008 22:42:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kwindt

Forumleden,

Sinds eind december heb ik mijn 940 verruild voor een 850 2,5 10V automatic estate van 1995. Het is een keurige auto met enige ervaring (416000 km) op LPG (Vialle AMS).
De tweede dag stopte de afstandsbediening er mee met als gevolg een niet startende auto. Ik heb de zaak uitgebouwd en vervolgens ging het weken goed.
Plotseling stopte de auto zomaar. Na wat geprutst te hebben startte de auto weer en konden we de weg vervolgen.
Gezien het feit dat de verdamper, de BDP sensor, de nokkenassensor en het brandsofrelais reeds vernieuwd waren kreeg ik het idee dat de auto niet "zomaar" was ingeruild...
Het ging nogmaals mis. LPG relais vervangen en hij liep weer.. Toch stopte hij weer; prutsen aan het LPG relais en hij liep weer (etc, etc, etc) Tot hij een keer NIET wilde aanslaan. Eindelijk een beter uitgangspunt om de echte diagnose te stellen!!
De ANWB man meette geen vonk. Ik verdacht de bobine, hij de reeds vervangen nokkenassensor. Afgesleept, bobine vervangen en, YES hij liep weer!
Meteen verdelerkap en rotor vervangen (waren echt op) en bougies verwisseld.
Weken ging het goed tot hij er WEER mee stopte.
Het was me al eerder opgevallen dat e.e.a. meestal bij warme motor plaatsvindt. Toch komt het ook wel voor dat de fan aanslaat. Als de auto uitvalt daalt de temp meter en valt ook de toerenteller uit.
In eerdere stukken heb ik het gedoe met relais 103 al gelezen. Ook dit relais heb ik vervangen.
Het is intussen weer weken goedgegaan maar deze week heeft de auto er niet veel zin in. Vandaag twee keer uitgevallen. ik krijg de indruk dat prutsen aan het LPG relais en het loshalen en aansluiten van de computer het herstel bevordert.
Ik ben al zover dat ik kan voorspellen wanneer de auto weer gaat starten:
Als de auto op contact staat en ik haal de zekering van het LPG systeem los en sluit het weer aan hoor je de afsluiters klikken maar stroomt er, als de auto niet start, geen gas. Als je wel het sissende geluid hoort wil de auto wel starten. op benzine wel te verstaan.
Er is verder geen enkele logica te vinden in de omstandigheden:vocht, kou, het maakt niet uit. De ene keer valt hij zomaar tijdens het rijden uit; de andere keer wil hij, met warme motor, niet meer starten.
Mijn volgende actie gaat het op effect vervangen van de computer (dat blok electronica in die plastic bak rechtsvoor). Ik weet echt niet meer wat het verder kan zijn..
Foutcodes: heb ik eerder eens opgenomen, toen geen meldingen.
Nog een ding: als de auto na een uitvalsessie weer loopt knippert het "pijltje" van de automaat. Dit is na een dag staan weer over.

Gaarne tips

Groet; Kristiaan Windt

kwindt

hallo,

Het contactslot is volgens mij niet het probleem. Ik heb de kabels die aanvankelijk aan de startonderbreker zaten doorverbonden met de accu maar zonder resultaat.
Steeds viel me op dat het demonteren, even rammelen etc. en weer terugplaatsen van de computer het herstel bespoedigde. Verder wordt het ding opvallend warm (weet niet of dat zo hoort...) Het warmworden zou natuurlijk goed door een massaprobleem kunnen worden veroorzaakt. Ik kreeg echter de beschikking over een computer uit een auto die voordat hij plat was gereden nooit een probleem heeft gehad.
Ik durf nog niet te zeggen dat de problemen zijn opgelost maar sinds het wisselen van de computer gaat het goed. ik ben benieuwd!

Groet: Kristiaan

kwindt

Hallo luu,

Computer is vervangen en de auto heeft tot vandaag geen misslag meer gemaakt! Ze kunnen dus wel degelijk kapot.

Groet: kristiaan

thuur

Fijn dat het is opgelost en bedankt voor het vermelden van de oplossing!


Gr :eusa_clap: