wat doet deze sensor???

Gestart door matRRR, 26-08-2008 20:30:24

Vorige topic - Volgende topic

matRRR

Beste forummers,

Bij mijn 850 turbo zit onder aan de aanzuigbuis, vlak voor de inlaatkant van de turbo een sensor met stekker en daaraan nog 2 slangaansluitingen.

Wat doet deze eigenlijk? laatst na een beurtje lag deze stekker los van deze sensor en eigenlijk merkte ik helemaal niets in de prestaties/verbruik of het lopen van de auto!?

855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

mehn

Carterventilatie.

Daar zit een klep die door de "stekker" wordt aangestuurd. Klep open: carterdampen kunnen de turbo in voor hergebruik, klep dicht: er wordt niets doorgelaten.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 26-08-2008 20:50:45
Carterventilatie.

Daar zit een klep die door de "stekker" wordt aangestuurd. Klep open: carterdampen kunnen de turbo in voor hergebruik, klep dicht: er wordt niets doorgelaten.

Ja, dat lijkt een klep (dankzij de functiebeschijving in Vadis). Het zorgt inderdaad dat de dampen bij turbodruk (=geen vacuum) toch worden opgezogen door de motor. Er is dus een verschil bij stationair (=wel vacuum) maar daar zorgt blijkbaar de constructie van het 'torentje' voor.

De stekker zit er om het verwarmingselement aan te sturen, het moet minimaal een graad of 80 zijn willen er (onder zeer koude omstandigheden) geen bevriezingsverschijnselen optreden.

Het ding heet PCV: Positive Carter Ventilation

Gr 8)

V70geRwin

Bij mij tikt deze klep bij stationair loop vrij snel.
Meerdere keren per seconde.
Is dat normaal gedrag?

thuur

Nogmaals, het is geen klep.

Gr ;)