Koelvloeistof temperatuur sensor

Gestart door christ, 28-04-2004 20:38:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

christ

Sinds enige tijd heb ik regelmatig bij een half warme start een fout code 1-2-3 zie ander topic.
Sinds vandaag in extreem heftige mate.

Mijn vraag: kan de motor beroerd gaan lopen als deze sensor stuk is?

Ik meet trouwens 150 ohm ipv een 200 tot 400 wat ie moet zijn!

Het volgende valt mij op:
Bij half warme start gaat lambda lampje aan EN zie ik de temp meter in zeer rap tempo naar bedrijfstemp gaan. (dat kan dus niet)
Tijdens het rijden zag ik vandaag dat de temperatuur meter als het ware uitviel (alsof hij koud is)en de motor begon in te houden en weer toeren te maken, beroerd dus. Daarna ging het metertje weer keurig horizontaal staan en was het inhouden ook over.
Tevens wilde de auto vandaag een keer niet starten EN ik zag weer dat de temp meter op steenkoud stond. (ik neem aan dat hij niet wilde starten omdat hij warm was en zelf dacht dat hij koud was en dus tenonrechte teveel benzine kreeg)

Kan dit probleem een gevolg zijn van enkel een kapotte sensor, of moet ik toch echt verder zoeken???


Thermostaat zelf is reeds vervangen

Geert-Jan

Ik zou de sensor maar vervangen.

Wat er gebeurd klinkt erg logisch.

Motormanagement denkt dat de motor koud is en probeerd die door extra brandstof toetevoeren op temperatuur te krijgen waardoor motor veel te rijk mengsel krijgt.
Gevolg onverbrande uitlaatgassen paseren de lambdea sonde en deze meet een verkeerde waarde waarna lampje op dashboard gaat branden.

Ook gaat de motor beroerd lopen zoals je al aangeeft als de meter raar doet, waarschijnlijk doordat het motormangement hierop reageerd met meer of minder brandstof.

Zekr weten doe ik het ook niet maar in mij ogen is het een logische verklaring van de symptomen.

Sterrrrkte ermee.

Volvo850Club lidnr.0504409

mevita

Citaat van: christ op 28-04-2004 20:38:30
Sinds enige tijd heb ik regelmatig bij een half warme start een fout code 1-2-3 zie ander topic.
Sinds vandaag in extreem heftige mate.

Mijn vraag: kan de motor beroerd gaan lopen als deze sensor stuk is?

Ik meet trouwens 150 ohm ipv een 200 tot 400 wat ie moet zijn!

Het volgende valt mij op:
Bij half warme start gaat lambda lampje aan EN zie ik de temp meter in zeer rap tempo naar bedrijfstemp gaan. (dat kan dus niet)
Tijdens het rijden zag ik vandaag dat de temperatuur meter als het ware uitviel (alsof hij koud is)en de motor begon in te houden en weer toeren te maken, beroerd dus. Daarna ging het metertje weer keurig horizontaal staan en was het inhouden ook over.
Tevens wilde de auto vandaag een keer niet starten EN ik zag weer dat de temp meter op steenkoud stond. (ik neem aan dat hij niet wilde starten omdat hij warm was en zelf dacht dat hij koud was en dus tenonrechte teveel benzine kreeg)

Kan dit probleem een gevolg zijn van enkel een kapotte sensor, of moet ik toch echt verder zoeken???



mijn 850glt 2.5 aut vertoont dezelfde symptomen is de oplossing de sensor vervangen en waar zit deze sensor in het thermostaathuis?

Jeroentjuh

Citaat van: mevita op 28-06-2008 00:11:28
Citaat van: christ op 28-04-2004 20:38:30
Sinds enige tijd heb ik regelmatig bij een half warme start een fout code 1-2-3 zie ander topic.
Sinds vandaag in extreem heftige mate.

Mijn vraag: kan de motor beroerd gaan lopen als deze sensor stuk is?

Ik meet trouwens 150 ohm ipv een 200 tot 400 wat ie moet zijn!

Het volgende valt mij op:
Bij half warme start gaat lambda lampje aan EN zie ik de temp meter in zeer rap tempo naar bedrijfstemp gaan. (dat kan dus niet)
Tijdens het rijden zag ik vandaag dat de temperatuur meter als het ware uitviel (alsof hij koud is)en de motor begon in te houden en weer toeren te maken, beroerd dus. Daarna ging het metertje weer keurig horizontaal staan en was het inhouden ook over.
Tevens wilde de auto vandaag een keer niet starten EN ik zag weer dat de temp meter op steenkoud stond. (ik neem aan dat hij niet wilde starten omdat hij warm was en zelf dacht dat hij koud was en dus tenonrechte teveel benzine kreeg)

Kan dit probleem een gevolg zijn van enkel een kapotte sensor, of moet ik toch echt verder zoeken???



mijn 850glt 2.5 aut vertoont dezelfde symptomen is de oplossing de sensor vervangen en waar zit deze sensor in het thermostaathuis?

Ja daar zit die, ook gelijk de thermostaat vervangen, die kan ook voor deze foutcode zorgen, dus altijd samen vervangen.....

razorx

#4
Kan zeker de oorzaak zijn. Of de connectors.

Hij zit vlak onder je thermostaat naast de bout in het volgende plaatje:


Als je hem vervangt, wel de connectors even insmeren met zuurvrije vaseline.
Tegen corrosie.

Als je je thermostaat tegelijk meeneemt (23,- of zo wel voorzichtig zijn, deksel kan heel vast zitten, dus e.v.t WD40 en veel beleid/geduld/goed gereedschap) ben je daar meteen klaar!

Succes!

mevita

Inderdaad was het de koelvloeistof temperatuursensor tot nu toe na 2 maanden geen problemen meer gehad.

gr mevita

razorx

Altijd leuk voor iedereen die feedback.

Roffel ze!
Yits