contactslot draait 360 graden

Gestart door LarsV, 10-06-2008 21:30:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LarsV

beste Roffelaars,

Momenteel staat mijn V70 bij de dealer met een contactslot wat steeds ronddraait,
het electrische gedeelte is recent al eens vervangen, dus nu het mechanische dan maar.
dit schijnt als een geheel besteld te moeten worden, en dit gebeurt op chassisnr, ivm behoud eigen sleutel.
kosten van dit geintje incl inbouw rond de 400 euries. Maar goed, een draaiend deel sneuvelt wel eens.

Krijg ik vandaag een telefoontje met de mededeling dat de sloten al eens vervangen moeten zijn, want de sleutels passen niet op het nieuwe slot en dat er daarom twee nieuwe sleutels bijbesteld moeten worden, kosten 200 euries extra!
gezien de KM stand, 205000 km en het feit dat ik drie orginele sleutels bij de auto heb, en twee AB zenders, en dat alle deursloten werken met deze sleutels, incl het handschoenenkastje komt dit verhaal vreemd op mij over. De monteur gaf ruiterlijk toe dat hij mij hiervoor had moeten waarschuwen, en ik weet dat waar gewerkt wordt, fouten gemaakt worden maar hoe los je het op?
Mijn vooruitzicht, 600 euro lichter, en straks twee sleutels aan mijn contact, een voor het contact en de andere voor de deuren is al niet prettig, maar ik vraag mij hardop af of:
-het oude slot niet te repareren is op een andere manier
-het contactslot niet in delen te vervangen is
-de startonderbreker in het contactslot over te zetten is
-de chip van de "oude"sleutel aan de sleutelbos niet de onderbreker aan kan sturen
-hoe de "oude vervangen"sleutels hebben communiceren met de startonderbreker, want niet herprogrammeerbaar?
-er nog andere oplossingen zijn
-iemand dezelfde ervaring heeft (het bestelde slot kan niet retour, want op code besteld, wie zegt dat de juiste code is doorgegeven, volvo zijn administratie op orde heeft, ook in belgie, waar de mijne gemaakt is)

elke reactie is welkom, ik heb inderdaad al alle 77 paginas al doorgespit en ook de zoekfunctie geeft maar een persoon met dezelfde ervaring waar niemand op gereageerd heeft

thuur

Nee, dit komt ook niet zo vaak voor ;D Maar toch welkom op het forum!

Heb je een oorspronkelijke auto of ingevoerd? (NL/B?) Bouwjaar?
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat de dealer met de verkeerde sleutels kwam aanzetten (importauto) en bij hoog en laag beweerde dat de sloten al eens vervangen moesten zijn. Inclusief dashboardkastje en achterklep. :eusa_liar:

Als je enkel het elektrische gedeelte kunt vervangen, kun je ook enkel het mechanische deel vervangen. Bij mijn weten zit de CV, startonderbreker en stuurslot niet in het contactslot maar zijn dit aparte modules (antennering, ECU, relais, etc.). Enige wat moet passen is de cilinder zelf. Er zijn sloten waarbij je de cilinder kunt aanpassen op de sleutel, maar of dat voor de contactcilinder van de x70 geldt weet ik niet.


Gr :eusa_think:

Black Magic

Die cilinder is niet aan te passen naar mijn weten kan je alleen sleutels op code bestellen en inleren voor vervanging van het slot geld hetzelfde.

Simplicity

Citeer-er nog andere oplossingen zijn

een slopert, zal iets meer werk zijn om alles te vervangen maar denk wel dat het een stuk goedkoper is en heb je ook gewoon de sleutels...

Mvg Sander

rogerV701998

#4
Bij mijn Volvo v70 1998 kan ik, als het stuur in het stuurslot zit en tegen de aanslag duwt ook de sleutel 360 graden draaien. Als ik iets beweeg met het stuur kan ik de auto gewoon starten. Hierover krijg ik verschillende adviezen varierend van "vervang het contactslot"(dealer die pas recent Volvo dealer is geworden en dit type nooit nieuw heeft verkocht) tot "dit is een diefstalbeveiliging, het slot is dan met bijvoorbeeld een schroevendraaier niet te forceren". Dit verhaal heb ik van 2 verschillende mensen gehoord (een monteur met tig jaar ervaring en een Volvo dealer die dat al jaren is).

Wat is nu waar?

viking_in_shorts

Waar en wanneer weet ik niet meer - maar ik heb idd ook gehoord dat dat inbraakbeveiliging is -> geen kans om het slot "kapot te slaan" aangezien er geen stop is. Maar eigenlijk antwoord ik ook een beetje om mee te kunnen luisteren ;)

JoostG

Ik heb dit dus ook.

De eerste keer had ik het toen ik bij de volvodealer voor de deur stond. Die wist eigenlijk van niets, en gaf aan dat het slot wellicht kapot was. Toen kwam er een monteur, rammelde even met het stuur en voila weg was het. Kortom je kan je er zorgen om maken, maar wellicht dat het dus niet hoeft. Ik heb het nu wat vaker, en ben erachter dat het alleen voorkomt als je stuur in bepaalde standen staat(niet recht)
Automaat eruit, handbak erin. Leve de roffel!

Rijns_t5r

ik heb twee jaar geleden contact slot en rechterportier slot vervangen,zelf gedaan,staat mooi beschreven in vadis,en is best simpel zelf te doen.
dat er bij jou een anderslot in gezet is lijkt me stug,of het moet buiten de dealer omgegaan zijn,sloten van een donor auto?????
anders zou het bij de volvo dealer toch aangepast moeten zijn!!!
de sloten bij mij kwamen rond de 75euro per stuk geloof ik uit het hoofd,vond de prijs meevallen.
ook op chassis nr besteld en tot mijn verbazing werkte ze op mijn eigen sleutel.
contact slot is de sleutel in een bepaalde positie zetten palletje indrukken op het montage huis en je kunt hem eruit trekken,simpel dus.
ik moest hem uit borren en hakken ivm braakschade.
portier slot is nog simpeller dat ik nog kan herrinneren.
dus kort gezegd als de volvo dealer onderhouden is,lijkt het mij dat de volvo dealer een steekje laat vallen.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

speedyT5

In mijn autotechnische carriere heb ik het meermalen meegemaakt dat er van auto's (en niet alleen Volvo) complete slotensets zijn vervangen omdat b.v. de eigenaar een van zijn sleutels was gestolen of verloren en hij bang was voor kans op diefstal.
(om maar niet te spreken van bv. relaties die eindigen...)

Alleen de code van de startonderbreker herprogrammeren is dan niet voldoende om" inbraak" in de auto met de oude sleutels te voorkomen. Wij meldden dan wel in ons eigen bestand de nieuwe sleutelcode, maar dat werd niet aan Volvo Nederland doorgegeven.

Maar helaas gaan ook weleens Volvo dealers failliet of stoppen ermee en dan zijn die gegevens verloren.

Het ronddraaien van het slot is bij mijn weten géén diefstalbeveiliging, het geeft alleen aan dat het er wel aan zit te komen dat je vandaag of morgen helemaal niet meer kan starten.

Never, never gonna give you up
love you just the way you are