Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MJH

Citaat van: Soulfly op 21-01-2009 23:53:10
Iemand tips hoe een USB-stick bootable te maken? Vele zoektochten en probeersels verder zie ik waarschijnlijk iets gigantisch over het hoofd. (het betreft overigens een 8gb Dane-Elec stick)

Doel: Any Windows (of linux wat mijn part) er op zetten. Dit om o.a. op diverse locaties m'n eigen zaken bij me te hebben.
Feather Linux?
[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

viking_in_shorts

Kan je niet gewoon een bootable (cd) image op de stick zetten en vervolgens via F10 van USB booten?

Soulfly

Image van wat? 't probleem zit 'm in het bootable maken van. Maar ben nu even bezig met Feather. Lekker klein ook trouwens, 117mb.

Moet wel weer via een workaround de stick bootable maken. Tot op heden is dat een beetje de bottleneck.
1994 855 2.5i 10v
2000 320D

viking_in_shorts

Ik heb er zelf nog niet mee gespeeld, maar probeer eens ubuntu te installeren. Je krijgt dan een optie een "live cd" te maken. Oftewel - OS op een CD.

razorx

Google eens op USB_MultiBoot_10.cmd,
dit leidt tot betere resultaten dan "boot from usb".
Het is de eerste keer een hoop gehannes.

De andere weg is eerst dos op het stickje zetten.

pwassink

Citaat van: Soulfly op 22-01-2009 07:59:56
Image van wat? 't probleem zit 'm in het bootable maken van. Maar ben nu even bezig met Feather. Lekker klein ook trouwens, 117mb.

Moet wel weer via een workaround de stick bootable maken. Tot op heden is dat een beetje de bottleneck.

Zoek eens naar een U3 usbstokje,  daar zit eigenlijk alles in om in windhoos je eigen spullen bij je te hebben.
En het laat geen sporen na op de pc waar je het even gebruikte..

Vwb even een pc uitdeuken, feather is idd ideaal,  op een 512 Mb stokje houd je flink ruimte over ..   ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Soulfly

Feather wilde bij mij niet aan de wandel. Uiteindelijk een persistant versie van Ubuntu 8..... (gisteravond gedaan, nu net wakker). Die is vanacht lekker z'n gang gegaan.

Moest vanmorgen (installatie vanuit Vista overigens) alleen even makeboot.bat als admin uitvoeren en klaar. Dit tik ik dus nu vanaf m'n usb-stick onder linux :)
1994 855 2.5i 10v
2000 320D

viking_in_shorts

dussuh - wat heb je precies gedaan? en hoe groot is je image?

Soulfly

Ubuntu 8.10 USB Persistent gebruikt. Behoorlijk fool-proof ook. Heb je geen Ubuntu image, dan haalt hij die zelf binnen en gaat z'n gangetje eigenlijk wel. Het enige dat je moet doen als je Vista draait is makeboot.bat even als admin uitvoeren als hij klaar is. (makeboot.bat staat dan op de root van de usb-stick / usb-hd).

Het geheel is wel redelijk groot. Ik heb een 8GB stick gebruikt (kost je ook nogmaar een euro of 15, de 16gb kost nu ongeveer 25 euro). Hiervan gebruikt hij 3,7GB. Staat wel tegenover dat je eigenlijk dan ook wel alles tot je beschikking hebt. Afgezien van wat installaties zoals een flashplayer heb ik niets toe te voegen. Office e.d. (open office) staat er ook allemaal op.
1994 855 2.5i 10v
2000 320D

thuur

Ter kennisdeling:

Stel je hebt een nieuw (linus) apparaat in je (overwegend Windows) netwerk opgenomen. Je geeft de werkgroepnaam in en i.p.v. een hoofdletter gebruik je een kleine letter.

Gevolgen zijn dat de pc waarmee je het apparaat hebt ingericht volledig naar wens werkt, totdat je de netwerkverbinding herstelt (resume of reboot). Het nieuwe apparaat blijft volledig benaderbaar via alle protocollen en poorten, het staat echter niet meer in je netwerktopo en filesharing stopt er ook mee. De rest van het netwerk kon al geen enkel apparaat meer zien of benaderen! Google bied 42.745 oplossingen die je allemaal braaf uitvoert, je telkens een stukje verder brengen, maar netto niets mee opschiet.

Oplossing: reset het nieuwe apparaat volledig en geef een werkgroepnaam in wat exact hetzelfde is als de eerder gebruikte naam. Eventuele sputterende werkstations even een nieuwe werkgroepnaam geven, rebooten en daarna weer terugzetten.


Weg vrijdagmiddag..


Gr :eusa_shifty:

Vulk

Dit is ééntje om te onthouden. :)

Marc O.

Gewoon onthouden dat in linux onderscheid wordt gemaakt tussen kleine- en hoofdletters. Ook in bestandsnamen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

thuur

Citaat van: Marc O. op 23-01-2009 17:14:02
Gewoon onthouden dat in linux onderscheid wordt gemaakt tussen kleine- en hoofdletters. Ook in bestandsnamen.

Dat is (sinds MS-DOS) ook in Windows het geval. Het rare is dat schijnbaar 80% van alle protocollen niet wakker ligt van een kleine of hoofdletter. Omdat je netwerk niet meer browseable is ga je zoeken naar een oplossing hiervoor. Wat niemand je vertelt is dat als er een "conflicterende" werkgroepnaam bestaat dat Windows XP, 2003 en Vista roepen dat je contact moet opnemen met je administrator. Ik weet niet hoe de conventie is in de ISO, maar de implementatie tussen protocollen is schijnbaar niet consequent. Dat file-sharing voor het nieuwe apparaat ook niet meer werkt zie je als gevolg. Verder kun je alles: bestaande shares werken, internetten, ftp-en, etc.etc. ook binnen de werkgroep. Andere Linus systemen werken via IP-adressen in mijn netwerk, het ging in dit geval dus puur om SMB en Discovery. Heel bijzonder allemaal.


Gr :o

Marc O.

Samba is een redelijke bitch ja. Ben blij dat dit sinds kort o.o.t.b. werkt en niet meer manueel ingesteld hoeft te worden ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Soulfly

nadeel van any windows variant is dat die werkgroepen standaard in hoofdletters wegschrijft.

Kan ook een voordeel zijn natuurlijk, maar je moet er even om denken.
1994 855 2.5i 10v
2000 320D