Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: ira op 30-12-2011 23:54:53
Top 11 downloads 2011 Windows en Mac.
http://www.dutchcowboys.nl/software/23795
Bijzonder dat beveiliging bij Windows op 1 staat en bij de Mac niet voorkomt.

Het is niet interessant om virussen en trojans te maken voor apparathuur wat bijna niemand gebruikt :D

Gr ;)

Hans Duiven

Citaat van: thuur op 31-12-2011 00:00:52

Het is niet interessant om virussen en trojans te maken voor apparathuur wat bijna niemand gebruikt :D

Gr ;)

Onder welke steen kom jij weggekropen?  :D

ira

Citaat van: Hans Duiven op 31-12-2011 00:09:34

Gr ;)

LOL

thuur

Gr ;)

De steen van de realiteit :D

Gr 8)

Hans Duiven

Citaat van: thuur op 31-12-2011 00:27:47

Gr ;)

De steen van de realiteit :D

Gr 8)

Stone of denial  ;D

nbohemen

Krijgen we hier nu ook alweer die eeuwige mac/windows discussie?

Johann

Thuur is vastgeroest in z'n Winhoos bak..  ;D

Even voor de Thuurs op dit forum, Beveiliging/Anti virus zit in het systeem ingebakken maar doet relatief onzichtbaar zijn werk.

nbohemen

Ik heb ook jarenlang Macmensen uitgelachen....Volvomensen echter nooit..

thuur

Citaat van: Johann op 31-12-2011 00:42:44
Even voor de Thuurs op dit forum, Beveiliging/Anti virus zit in het systeem ingebakken maar doet relatief onzichtbaar zijn werk.

Stel je wilt een trojan maken om zoveel mogelijk emailadressen te verzamelen om je product te kunnen spammen. Voor welk systeem schrijf je je programma: de 90% van de markt die Windows gebruiker zijn of de "rest"?

Volgens mij is het puur een vraag/aanbod kwestie, niet of Mac beter is dan Windows (wat ik ook niet beweer)..

Gr :eusa_think:

Marc O.

Citaat van: thuur op 31-12-2011 01:02:40

Stel je wilt een trojan maken om zoveel mogelijk emailadressen te verzamelen om je product te kunnen spammen. Voor welk systeem schrijf je je programma: de 90% van de markt die Windows gebruiker zijn of de "rest"?

Volgens mij is het puur een vraag/aanbod kwestie, niet of Mac beter is dan Windows (wat ik ook niet beweer)..

Klopt, en helaas is Windows dan ook nog eens zodanig slecht gedesigned dat het extreem kwetsbaar is voor allerhande virussen (viri?) :P
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Het zijn allemaal zoveel dogma's en ook kennis van het OS in kwestie.
De beveiliging van een Mac werkt vrij effectief, tot nu toe: Voor iedere "gevaarlijke" handeling wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Tot de gebruiker er gek van wordt, voor de simpelste handelingen.
Dat werkt behoorlijk effectief. Het is een keuze.

Windows geeft je bij de installatie al aan of je een gebruiker beheerder, dus met alle rechten, wilt maken of niet.
Hier krijgt de installeerder de keuze,

Als je netjes een gewone gebruiker onder Windows aanmaakt heeft een virus niet veel kans. Was al onder XP. Alleen onder Windows 7 is het beheer wat makkelijker.

Een Mac is op zich een fijne machine om mee te werken. Lijdt aan minder zelfvervuiling en vertraging.
Waar het in mijn ogen wat minder wordt, is zakelijk gebruik. Ik denk hier aan VPN in combinatie met tunnelling. Zeg maar local lan access terwijl je een ipsec verbinding hebt. De particulier zal dit probleem nooit ondervinden, maar met serieus beveiligd zakelijk gebruik heb je een probleem.

Verbazend want het OS van de Mac stamt van freeBSD (eehh gratis, slimme keuze van Apple) en freeBSD is juist zo goed in dat soort zaken.

Daarnaast en in mijn ogen het belangrijkst: Wat ga je met die computer doen?
Particulier: Mac is prima
Zakelijk: Mhh, waar ga je boekhouding mee doen en hoe sluit dat aan op je boekhouder, hoe is je integratie met je mail systeem, hoe is de beveiliging aldaar geregeld, hoe connect je met je Oracle of MS SQL database en loopt dat soepel?
Werkt je CAD/CAM systeem e.t.c.

En let wel die oh zo makkelijk aangeboden telewerk systemen van zowel M'soft als Apple zijn niet veilig.
Het enige wat wel echt veilig werkt zijn certificaat gebaseerde logons en encryptie.

thuur

Citaat van: Marc O. op 31-12-2011 01:09:14

Klopt, en helaas is Windows dan ook nog eens zodanig slecht gedesigned dat het extreem kwetsbaar is voor allerhande virussen (viri?) :P

Is dit weer een Appelgebruiker die wel beweert dat Windows slechter is? Daar gaat de discussie niet om IMHO. Zoals Yits zegt is de veiligheid vanaf XP gewoon op orde. Veel gaat mis door gebruikers die dingen doen waarvan ze niet weten wat het is.

Maar ik durf wel te wedden dat als de virusbouwers net zo fanatiek aan de slag gaan op MacOS dat ze net zoveel lekken vinden als in Windows. Software wordt door mensen geschreven en is daarom nooit foutvrij. Toen ik zelf nog leerde voor software engineer heb ik veel cases gezien die op papier uitstekend in elkaar gezet leken maar door (vaak geniale!) hackers "simpel" te kraken bleken.

Gr :eusa_whistle:

razorx

Klopt helemaal Thuur, waar een slot is is een sleutel. Vaak komt het grootste gevaar van binnen, de gebruiker.

Je kan nog zo'n ogenschijnlijk veilig systeem hebben, maar zodra je een gebruiker langs de simpele weg via internet toegang geeft tot het locale netwerk, hoeft er maar iemand in dat internet cafe mee te kijken en ziet wat je intypt dus je wachtwoord.

Daarnaast zie ik ook in het logboek van onze webserver die vrij veel domeinen host dat het leeuwendeel nog steeds met windows werkt.
Dus de meest aantrekkelijke prooi is voor al onze dieven die gegevens van ons proberen te stelen.

Design van een Apple ding is in mijn ogen mooi, Maar koop iets even duurs uit de doos van HP of Lenovo is dat ook niet lelijk.
En het zou nog wel eens beter kunnen draaien. ;)

Marc O.

Citaat van: thuur op 31-12-2011 01:16:42
Citaat van: Marc O. op 31-12-2011 01:09:14

Is dit weer een Appelgebruiker die wel beweert dat Windows slechter is? Daar gaat de discussie niet om IMHO. Zoals Yits zegt is de veiligheid vanaf XP gewoon op orde. Veel gaat mis door gebruikers die dingen doen waarvan ze niet weten wat het is.

Maar ik durf wel te wedden dat als de virusbouwers net zo fanatiek aan de slag gaan op MacOS dat ze net zoveel lekken vinden als in Windows. Software wordt door mensen geschreven en is daarom nooit foutvrij. Toen ik zelf nog leerde voor software engineer heb ik veel cases gezien die op papier uitstekend in elkaar gezet leken maar door (vaak geniale!) hackers "simpel" te kraken bleken.

Gr :eusa_whistle:

Nee, dit is geen Appelgebruiker, veel erger nog.
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Nee Marc,

en echt religies ben ik tegen.
Wat jij doet zie ik technisch gezien veel liever dan een verprutste freebsd.

Maar nog liever een echte Unix of Solaris ;)