Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: Daf46 op 12-07-2010 22:42:40
Ik zit met een vreemd fenomeen op een aantal servers van klanten van ons. (telkens windows 2003 server)

Een aantal mappen hebben daar schijnbaar zonder reden plots SHR attributen gekregen. Deze mappen waren telkens shared en over netwerk nog steeds zichtbaar, maar lokaal niet meer (enkel wanneer de optie systeemmappen verbergen uitgeschakeld werd).

tot nu toe vastgesteld op 3 servers (van de +/- 15) binen 2 weken tijd.

Nog iemand die dit heeft opgemerkt de laatse weken ?
Een bizarre. Wij beheren ook een redelijk aantal sbs 2003 servers, maar dit nog niet meegemaakt.
Wat hebben die "rare" servers gemeenschappelijk? Naats het standaard werk natuurlijk ;)

viking_in_shorts

Ik zit met een vreemd fenomeen op een aantal servers van klanten van ons. (telkens windows 2003 server)

Een aantal mappen hebben daar schijnbaar zonder reden plots SHR attributen gekregen. Deze mappen waren telkens shared en over netwerk nog steeds zichtbaar, maar lokaal niet meer (enkel wanneer de optie systeemmappen verbergen uitgeschakeld werd).

Adobe?

Daf46

Citaat van: razorx op 12-07-2010 22:47:57

Een bizarre. Wij beheren ook een redelijk aantal sbs 2003 servers, maar dit nog niet meegemaakt.
Wat hebben die "rare" servers gemeenschappelijk? Naats het standaard werk natuurlijk ;)
Onze software ;-) maar die houd zich niet  bezig met attriburen. 2 van de 3 worden door dezelfde netwerkbeheerder onderhouden en draaien identieke virusscanners en backup software. De andere servr wordt door mij beheerd (andere antivirus/bu software).

Onze software is gewoon een administratief pakket dat access databanken  :-[ gebruikt die via een share op de server.

Het is ook steeds de  "hoofdmap" die het SHR attribuut had de onderliggend mappen bleven gewoon schrijfbaar via de share. Software bleef dus werken maar als je via de console van de server de map ging zoek vond je hem niet (althans niet met standaard weergave instellingen).

Daf46

Citaat van: viking_in_shorts op 12-07-2010 23:07:15

Adobe?
Que ?
Acrobat reader zal er wel opstaan maar dat is ook alles bij mijn weten.

razorx

Zie je iets in het logboek, of hebben gerbuikers/systemen ongebruikelijke rechten?
Kan je achterhalen hoe laat het gebeurt?

Veel vragen, maar misschien een start.

Daf46

razorx

Misschien speculeer ik nu te veel en is het beter eerst de logs te doorsnuffelen en de tijd van oorzaak te achterhalen maar toch:

Niet gangbare backup software/opschoonprocessen, werkelijk niets aparts? Synchronisatiesoftware e.v.t. bij een client met te veel rechten.
Clients met een niet M'Soft OS?

Viri?

Daf46

Citaat van: razorx op 12-07-2010 23:22:37
Misschien speculeer ik nu te veel en is het beter eerst de logs te doorsnuffelen en de tijd van oorzaak te achterhalen maar toch:

Niet gangbare backup software/opschoonprocessen, werkelijk niets aparts? Synchronisatiesoftware e.v.t. bij een client met te veel rechten.
Clients met een niet M'Soft OS?

Viri?

Ik kijk er morgen verder naar. Na manueel attrib -s-h-r doen is het overigens niet teruggekomen.

thuur

Hardnekkige:
2 XP SP3 machines (1 draadloos), 1 Vista SP2 draadloos, 1 NAS (MyBook World, Linux/SMB) op 1 werkgroep. Zodra ik met de Vista Explorer op de NAS zit (Netwerklokaties, geen drive maps) valt na ca. 5 minuten inactiviteit op de werkgroep de verbinding weg. NAS blijft daarna onbereikbaar totdat ik deze herstart. Vista herstarten heeft geen zin. Als het wel werkt en ik haal Vista uit de slaap is de NAS direct onbereikbaar. Internet/FTP etc. blijft gewoon werken.

Nu komt het leuke:
Als ik op de vaste XP pc een mapped drive laat openstaan naar de NAS en daar een bestand aanklik opent deze normaal en verschijnt de NAS weer in Vista. Ook nadat de verbinding is weggevallen..

Bonus:
Ik heb dus een permanente RDP lopen naar de vaste pc, ook deze connectie sterft iedere ca. 5 minuten. Als ik Vista Explorer niet open heb staan is er niets aan de hand en blijft alles functioneren. RDP sessie herstelt wel altijd vanzelf (maakt vanzelf opnieuw verbinding).

Zet mijn schoen maar op het dak ???

Gr :eusa_eh:

-D©©©L-

HKLM\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters

maak een nieuwe REG_DWORD key met de naam "Smb2″ (zonder kwootjes natuurlijk)

Value name: Smb2
Value type: REG_DWORD
0 = disabled
1 = enabled

Zet de waarde op 0 om SMB 2.0 uit te schakelen, of op 1 om in te schakelen.
Reboot.

http://blogs.technet.com/b/askperf/archive/2008/05/30/two-minute-drill-overview-of-smb-2-0.aspx

Misha

Ik heb een HP/Compaq Presario Notebook (C540).
Ik weet het, nooit aan moeten beginnen maar goed.

Ik wil daar graag iets meer de geavanceerde bios-instellingen aanpassen. Het is een Phoenix-bios, maar uiteraard vinden Compaq en HP het heel eng dat je iets anders aanpast dan de datum, dus via de ingebakken setup kom ik er niet.

Vroeger had je zoiets als Twakbios volgens mij, zoiets zoek ik dus ook. Onder andere om de kapotte DVD-schrijver uit te zetten in het bios.

Wie o wie ?

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 25-07-2010 16:28:59
Ik heb een HP/Compaq Presario Notebook (C540).
Ik weet het, nooit aan moeten beginnen maar goed.

Ik wil daar graag iets meer de geavanceerde bios-instellingen aanpassen. Het is een Phoenix-bios, maar uiteraard vinden Compaq en HP het heel eng dat je iets anders aanpast dan de datum, dus via de ingebakken setup kom ik er niet.

Vroeger had je zoiets als Twakbios volgens mij, zoiets zoek ik dus ook. Onder andere om de kapotte DVD-schrijver uit te zetten in het bios.

Wie o wie ?

Ook wel eens naar gezocht, maar niets gevonden.
Ik neem aan dat je er bij het booten last van hebt.

Makkelijkste is hem te verwijderen (fysiek) of eventueel te vervangen door een minder ral exemplaar.
Kijk even of het IDE of SATA is en meet de positie van het eject knopje en het lichtje op. Er zijn maar een paar varianten.
Frontje is met wat beleid zo over te zetten.
De speler zit meestal met één schroefje vast en gaat er het makkelijkst uit als het deurtje al open is.

Ik ben nu een beetje uit de buurt ;) , maar heb misschien wat liggen.

Wat de BIOS betreft, vergeet het of het kost veel centen.

Hans Duiven

Ben druk aan het stoeien met twee beeldschermen via mijn ATI Radeon HD 2400 Pro kaartje.

Enig idee hoe je nu daadwerkelijk voor elk scherm een apart bureaublad kan maken zodat je geen kloon krijgt, en hoe je kan schakelen tussen beide bureaubladen?

Hans

viking_in_shorts

Weet niet zeker of win7 hierin anders is dan vista, maar hier moet het voor vista, xp en win2K

En dan bedoel ik dus: tweede monitor kiezen (dropdown of via de "2" en dan de vinkjes aanvinken)

Marc O.

Citaat van: Hans Duiven op 28-07-2010 21:08:54
Ben druk aan het stoeien met twee beeldschermen via mijn ATI Radeon HD 2400 Pro kaartje.

Enig idee hoe je nu daadwerkelijk voor elk scherm een apart bureaublad kan maken zodat je geen kloon krijgt, en hoe je kan schakelen tussen beide bureaubladen?

Hans

Heb je daar niet een speciale videokaart voor nodig? Op kantoor hebben we allemaal dubbele monitoren, werkt prima en is eenvoudig vanuit Windows (display settings) op te zetten. Ultramon is een handig tooltje bij het dagelijks gebruik van 2 monitoren.
...The Nile isn't just a river in Africa...