Ventilatiekanaal bestuurderszijde alleen maar warme lucht...

Gestart door cleo850, 17-10-2008 16:11:31

Vorige topic - Volgende topic

cleo850

Beste forumlezers,

Ik rijdt inmiddels alweer 6 weken met zeer veel plezier in mijn 850 TDI '96 Estate (km-stand: 395.000).
Al veel kleine dingetjes dankzij dit forum kunnen opknappen (verstopte parafaan afvoeren/lampjes in schakelaars/dieselretourleidingen vervangen/en stoelverwarming gerepareerd).

Maar nu heb ik iets waar ik echt niet verder mee kom:
Sinds enkele weken heb ik aan de bestuurderszijde alleen nog maar de keuze uit:
- koude motor/temp. knop 100% koud = koude lucht = OK
- warme motor/temp. knop 100% koud = warme lucht = ?????
- warme motor/temp. knop 100% warm = hele warme lucht = OK

De ventilatie aan de passagierszijde werkt wel zoals het moet: (koud=koud/warm=warm)
(info: er zit uiteraard een ECC unit in de auto, het maakt voor bovenstaande niet uit of het systeem op "AUT" staat of op een handmatige instelling).

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

(slechts ter info: mijn auto gaat over ca. 4,5 maandjes voor ("eerste") beurt terug naar de volvo-handelaar, dan laat ik tevens het aircosysteem goed nakijken want die bleek 1 maand na de aankoop en bijvullen helaas alweer dood...).

bvd voor reacties, groeten cleo850

Theostek

Dan zal links de motor luchtmengklep airconditioning/verwarming vast zitten of defect.

Voor zeker te zijn uit laten lezen op storing..

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

cleo850

OK klinkt aannemelijk, waar kan ik die klep precies vinden?
Alvorens uitlezen evt. eerst beetje wd40 ertussen spuiten en kijken of ie los komt...?

Theostek

cleo850

Ok, bedankt, kun je wellicht iets specifieker zijn? (dashboard eraf slopen? links/rechts?)

Enno

cleo850

Juist, waar zo'n forum al niet goed voor is :eusa_whistle:, ik zou zeggen stuur die rekeningnrs. maar door volvoexperts dan maak ik de "consultkosten" wel over.

Weet er iemand waar ik die klep kan zoeken en wat ik moet demonteren?

Ludo

tja, dat krijg je als je dat soort opmerkingen zoals hierboven maakt.
de echte expert haakt dan af... ( en terecht!)

cleo850

Hmm!?? Totaal niet mijn bedoeling om een dergelijke woordenwisseling op dit forum te beginnen, ben Theo Stek juist dankbaar dat hij een zinnige reactie plaatst die mij helpt als 1e mnd volvo bezitter om zelf mijn kachel te gaan repareren!!!!
Anyway in deze sfeer is het niet echt fun om dingetjes posten, helaas blijken er altijd weer mensen te zijn die het leuker vinden om afkrakend te zijn dan constructief, op deze manier heeft iemand met hetzelfde probleem er ook niet echt veel aan. Ik vraag het wel aan de dealer, tot later!

Ludo

Citaat van: cleo850 op 22-10-2008 14:27:24
Hmm!?? Totaal niet mijn bedoeling om een dergelijke woordenwisseling op dit forum te beginnen,

ik doelde niet op jouw opmerking hoor.  ;)

Midnight Blue

Beste Cleo,

Ben je er al achter wat het probleem is?

Ik ondervind namelijk exact hetzelfde probleem. Mijn dealer kon echter geen foutcode(s) vinden ondanks dat de lampjes van de ECC wel geknipperd hebben. Dit zou normaliter een foutcode moeten opleveren. Vreemd, maar ik moet het als leek maar aannemen.

Ik ben benieuwd of je de oorzaak van het probleem hebt kunnen localiseren.

Groet,

Paul

elianmars

Waarschijnlijk is er iets fout met het stelmotortje aan de bestuurderszijde. Dat is te vinden onder het stuur. Als je het afdekpaneel weghaalt, zie je het motortje zitten:

Bij mij was het hele motortje losgeraakt (bevestigingspunten afgebroken), waardoor de klep niet meer functioneerde.

Theostek

Citaat van: cleo850 op 22-10-2008 10:01:24
Juist, waar zo'n forum al niet goed voor is :eusa_whistle:, ik zou zeggen stuur die rekeningnrs. maar door volvoexperts dan maak ik de "consultkosten" wel over.

Weet er iemand waar ik die klep kan zoeken en wat ik moet demonteren?

Ik heb toch gezegd waar de klep zit, die vind je bij de kachel/aanjager.
Je hoeft het dashboard er niet uit te slopen, je begint natuurlijk links onder het dashboard, alle schroefjes/kapjes los te halen zodat je de hele onderzijde los hebt en de klep kunt lokaliseren.

Ik kan er geen heel uitgebreide tutorial van maken hoe en wat, met enig eigen inzicht dacht ik toch dat je eventueel zelf wel wist hoe verder te gaan.
Onder het dashboard duiken en beginnen.

p.s

Toen ik op de knop verzenden drukte, had ik mijn bankrekeningnummer vergeten te vermelden.
Die ligt in Zwitserland en die gebruik ik alleen om extreem grote bedragen op te storten.
;) ;D 8)

cleo850

Beste mensen,
Zo handig ben ik inderdaad nou ook weer niet, dus super dank voor deze uitleg en foto's hier heb ik wel wat aan als beginnend volvo-nerd!. Ik ga in het weekend inderdaad de hele onderkant van het dashboard open gooien/alles open draaien en kijken hoe het zit. De resultaten zet ik tzt hier wel neer.
@Theo stek: nogmaals dank voor de info en die bank in zwitserland is waarschijnlijk dezelfde als waar ik mijn  rekening heb lopen om die ouwe volvo van te kunnen blijven laten rondrijden...
Groeten cleo850