te snel overschakelen op LPG

Gestart door JJ, 21-09-2008 22:54:47

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: Ludo op 26-09-2008 11:13:58
Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 26-09-2008 10:56:21
dan is de mijne dus "normaal"zeg maar...

zolang de motor niet gaat stotteren of erg inhouden vlak na de overschakeling, is er niets aan de hand.

Nou, ik had dat bij de 850 wel soms. als ie warm was, en eigenlijk vlak na starten om ging schakelen... Evengas geven om weg te rijden en dan viel ie ff terug in de toeren... Dat scheen normaal te zijn?

KMvrtr

Citaat van: )()()sT op 26-09-2008 11:19:11
Mijn 850 schakelde bij vrieskou na ca. een kilometer om op gas, bij warmer weer was het idd. na een aantal 100 meter.

Als je bv. al even stationair stilstond en je gas gaf ging ie ook al om.

LPi Vialle ;)

Exact! Same here.

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 26-09-2008 11:25:50
Citaat van: Ludo op 26-09-2008 11:13:58
Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 26-09-2008 10:56:21
dan is de mijne dus "normaal"zeg maar...

zolang de motor niet gaat stotteren of erg inhouden vlak na de overschakeling, is er niets aan de hand.

Dat is dus wat die sinds gisteren doet... :eusa_boohoo:

Kan dat niet gewoon de ontsteking zijn? :eusa_think:

Mijne gaat na 10 à 15 duizend kilometer ook minder mooi overschakelen.
Verse bougies erin, en het schakelt weer soepeltjes over.

Wel denk ik dat rotor en verdelerkap ook geen eeuwig leven beschoren zijn. Heb die dingen vroeger nooit goed in de gaten gehouden. Nu dus wel. En de set die ik ruim 30.000km geleden monteerde ziet er al weer enigzins versleten uit.
Al heb ik geen idee of dat dus normaal is.
Zodra bougies wisselen niet meer volstaat zal ik rotor + verdelerkap weer vervangen.
Bougiekabels zijn nu ook ruim 30.000 km oud. Ik ga er van uit dat die nog wel een hele tijd mee gaan.

V70geRwin

Als de motor warm is en de Vialle schakelt bijna direct na start om in hoever is dan nog van toepassing dat de motor bij een start lekker rijk loopt?

Had laatst na het tanken dan hij direct omschakelde, toen ik de snelweg ff op wou sprinten, whoop whoop en inhouden/bokken, klonk als te rijk daar de ontsteking voor de rest ervoor en erna prima werkte in gelijke situaties.

Is de koelvloeistof temp sensor leidend voor de Vialle installatie v.w.b het omschakelen?

(rij met vialle LPI en 6e injector)

Ludo

koelvloeistof heeft geen invloed bij Vialle LPi.

bij een (koude) benzinemotor moet er een mengselverrijking plaatsvinden na het starten.
dat word verzorgd door de benzine ecu, aan de hand van enkele sensors/signalen.
de LPi ecu word zo geprogrammerd, dat de overschakeling pas mag gebeuren na deze mengselverrijking, aan de hand van het lambdasignaal.
lpg heeft geen mengselverrijking nodig door het lagere kookpunt.
gebeurd de overschakeling toch nog voor dat de mengselverrijking helemaal is afgelopen, wil dat zeggen dat er op dat moment te veel lpg ingespoten word.
dan spreek je niet meer over een rijk mengsel, maar een té rijk mengsel.
rijdend krijg je dan inderdaad de symptomen van inhouden/stotteren, stationair draaiende zal de motor eerder afslaan.

Roffeltje10

Ludo, je hebt helemaal gelijk. Het is een Vialle AMS installatie, maar inderdaad geen LPI installatie.
Ik was in de war met een G3, want dat is het nl wel, en dacht dat G3 automatisch LPI was.
Heel scherp.
Peter :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Volvo 850 2.5i Sedan 10v G3 Sportsline
Saab 9000 2.3 Turbo
Volvo S40 1.8 G3
Volvo 850 Estate 2.3 T5

Ludo