startproblemen na lambda-sonde foutcode nr.314

Gestart door scarlatti850, 17-09-2008 11:48:44

Vorige topic - Volgende topic

Daf46

klaas

Ik heb ook sinds gisteren een niet startende auto.
Wilde gisteren wegrijden: motor draait rond maar slaat niet aan, na 5 x proberen gaat ie ineens wel aan, dus ik zet hem in D om weg te rijden, en hupsa: hij slaat af. Hierna is hij nooit meer aangeslagen.
Foutcodes: A6 -> 131 324 314
Na resetten en opnieuw proberen te starten bleef alleen code 314 over.

Nu is het ook zo dat ik al een paar maanden heb rond gereden met een lage koelvloeistof temperatuur (ongeveer op 16:30u).

De vraag is: zal ik eerst de thermostaat vervangen en evt de koelvloeistoftemperatuur sensor. Of kan dit absoluut niet de veroorzaker zijn van code 314 en zal ik er echt aan moeten geloven en zo'n dure Nokkenas sensor gaan halen?

p.s. Ik heb al langer gedacht dat die nokkenassensor wel eens defect zou kunnen zijn; de auto heeft me al eens met een lambda-waarschuwing naast de kant van de weg gezet. Hij sloeg tijdens het rijden af, 3 minuutjes w88 gaf de oplossing, en ik kon weer verder rijden.

thuur

Citaat van: Ludo op 17-09-2008 12:20:33
3-1-4 is anders een duidelijk nokkenassensor gevalletje.

Koelvloeistoftemp. staat er volledig los van maar is absoluut geen reden om door te rijden met een te lage temp.

Gr 8)

klaas

Hoe kan ik testen of de sensor echt stuk is? Want het kan toch ook aan de stekkers liggen of de draad?

thuur

klaas

ik bedoelde eigenlijk die nokkenas sens ;)

Yilmaz Tosun

Citaat van: scarlatti850 op 17-09-2008 11:48:44

Het begon met de lambda foutcode 314,waarna ze de nokkenas-censor vervangen hebben.Kort daarna echter weer dezelfde foutcode en steeds slechter starten

Staat de timing nog goed? Het moeilijk rond gaan kan hier goed mee te maken hebben, als de timing niet klopt dan staat het ontstekingstijdstip ook niet goed.

Suc6...