850 GLT 1991, 311000 km.. wel / niet doen?!

Gestart door wanderer, 15-09-2008 20:41:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wanderer

dag allemaal!
zal me eerst ff voorstellen, ben jeroen uit Groningen, 32 jaar.

Al sinds ik me rijbewijs heb (ongeveer 1993-94) loop ik me te vergapen aan die stoere 850. En nog steeds vind ik m mooier dan de moderne volvo´s.
Helaas kon ik me er tot nu toe géén permiteren.

Nu staat er bij mij in de buurt een 850 GLT te koop met 311000 op de teller.
(eigenaar zegt ie uit 1991 komt maar de 850 rolde toch pas vanaf 92 van de band?)
hij vraagt er 650.- voor.. tja.. nu vraag ik me af.. wat moet ik doen.

- is een km. stand van 311.000 voor een 850 glt goed te doen?
- hoor dat de draagarmen bij 250-300 d.k. vervangen moeten worden, hoe kan ik zien of ze goed zijn / al dan niet vervangen?
- waar moet ik op letten bij proefrit

bvd. voor de reacties!

Topsport180

#1
Ik zou zeggen in onderdelen is ie al (veel) meer waard ... doen dus  :eusa_boohoo:
Bedenk wel dat wanneer je een goedkoop autootje zoekt je geen 850 moet nemen, zeker niet wanneer je zelf twee linker handen hebt  ;)
Niet dat er zoveel problemen mee zijn, maar alles bij elkaar opgeteld kost het gewoon een aardige stuiver om een nette 850 te krijgen (en te houden!)

Vraagje: Zit er airco in zoja werkt die naar behoren ?
Een 850 uit het najaar van 1991 is overigens mogelijk, al zijn er toen maar een handvol geleverd.

1991
In June 1991, the Volvo Car Corporation unveiled a completely new car, the Volvo 850 GLT, under the banner of "a dynamic car with four unique innovations". The four unique innovations were: the transverse inline five-cylinder engine; the Delta-link rear axle, which unites the advantages of the live rear axle with those of individual suspension; the integrated side impact protection system SIPS, and the self-adjusting belt reel. The Volvo 850 GLT represents Volvo's greatest industrial project over the years and is the first step in a new industrial generation.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

wepster

mijn roode sien is van begin 92 en heeft nu net 308 dkm gedraaid dus die kilometerstand is niet verkeerd en daar kan nog een hele hoop bij als het goed onderhouden is en gaat worden
dus ik zou eigenlijk n iet twijfelen daar de prijs erg aantrekkelijk is en ja een auto van die leeftijd daar is altijd wel werk aan al is het maar om hem naar je eigen smaak te krijgen ;D
rij er eens in en kijk of hij normaal draaid en of hij verder geen gebreken heeft dan kun je er altijd nog een goed gevoel of een slecht gevoel aan overhouden en zelf een juiste keuze maken

sterkte met het beslissen van ;D

V70geRwin

Misschien wil er iemand van hier uit de buurt wel even met je mee kijken...

Heb je het aankooptopic en de no go's al gevonden?

welkom hier en de 850 is een goede keus en heerlijke auto!

Reitse

Heb zelf ook een '91er 850. Dus kan prima ;)

Gewoon stuk mee gaan rijden, pak vooral even een paar straten mee met drempels voor je ophanging.
Voor de rest gelden eigenlijk de aankooptips voor de 850, er zit weinig speciaals aan...

(uit nieuwsgierigheid, waar staat ie?)

wanderer

nou.. heb er net in gereden.  Ik laat hem staan waar die staat.
het was mijn eerste keer in een 850 maar volgens mij was de voorwiel ophanging niet meer helemaal fris. ben zelf een xantia gewend, maar bij drempels bonkte die aardig enzo, ook wat aparte geluiden bij de voortrein vandaan....
motor liep verder wel fris en zag er voor 650 euro ook helemaal niet slecht uit.

voor geinteresseerden: hij staat in Zuidbroek (groningen) en op marktplaats, dus met een beetje zoeken heb je hem zo.


J a a p

Als je handig bent kan je vele onderdelen van de ophanging zelf vervangen. Als je geluk hebt zijn het de stabilisatorstangen, die kosten geen drol en zijn zo vervangen. Ik zou gewoon iemand laten meekijken die er verstand van heeft!
Wannabe C70 rijder.

V70geRwin

Citaat van: VolvoJaap op 16-09-2008 20:07:11
Als je handig bent kan je vele onderdelen van de ophanging zelf vervangen. Als je geluk hebt zijn het de stabilisatorstangen, die kosten geen drol en zijn zo vervangen. Ik zou gewoon iemand laten meekijken die er verstand van heeft!

Met een krik kun je van de voorwielophanging idd bijna alles zelf.
Ebay.de voor de onderdelen en gaan met die banaan.
Als motor en bak goed zijn ben je een heel eind.
voor 650 koop je een auto met altijd wel iets aan de hand nl...

Topsport180

http://link.marktplaats.nl/188053817

Hmm deze ziet er inderdaad uit alsof ie het zwaar heeft. Zoals eerder gezegd, een 850 is geen goedkoop autootje. Wil je eentje die er een beetje netjes bij staat en technisch in redelijke conditie verkeert dan ben  je toch gauw een paar duizend Eur (alles bij elkaar). Ik zeg minimaal 3.000, wie biedt minder  ;)
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

V70geRwin

Citaat van: Topsport180 op 16-09-2008 20:47:52
http://link.marktplaats.nl/188053817

Hmm deze ziet er inderdaad uit alsof ie het zwaar heeft. Zoals eerder gezegd, een 850 is geen goedkoop autootje. Wil je eentje die er een beetje netjes bij staat en technisch in redelijke conditie verkeert dan ben  je toch gauw een paar duizend Eur (alles bij elkaar). Ik zeg minimaal 3.000, wie biedt minder  ;)

cool zulke xray ogen  ;)

Philip850

Inderdaad. Heeft wel wat trouwens die American look, maar vind het op alter II een stuk mooier.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

UserID6342

Citaat van: VolvoJaap op 16-09-2008 20:07:11
Als je handig bent kan je vele onderdelen van de ophanging zelf vervangen. Als je geluk hebt zijn het de stabilisatorstangen, die kosten geen drol en zijn zo vervangen. Ik zou gewoon iemand laten meekijken die er verstand van heeft!
Precies en voor dat geld kun je je geen bult vallen, makkelijk zat ! Klapperende voortrein bij een 850 zijn meestal stabistangetjes, veerpootrubbers / veerpootlagers en/of de draagarmen, is allemaal goed zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen en het laten doen hoeft ook niet zo duur te zijn.  Het spul is zowel als nieuw als eventueel gebruikt goed te verkrijgen allemaal. Je kunt het ene merk natuurlijk niet met een ander gaan vergelijken, ieder merk heeft zo zijn "charmes" maar als je Citroen gewend bent qua vering is het altijd stugger (tenzij bij Citroen de veerbollen suf zijn) als welk merk dan ook.