RDW geeft banden labels

Gestart door Ben, 23-09-2008 09:48:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben

RDW geeft banden labels
23 September 2008

De Europese overheid en uiteraard de Nederlandse regering willen medio 2010 (en misschien al eind volgend jaar) een energie- en milieulabel voor autobanden invoeren. Alle autobanden zullen dan afgerekend worden op duurzaamheid – lees rolweerstand – en op hun slechtweerprestaties.

Om de banden die in Europa worden verkocht dit label te kunnen geven werd een Europese tender uitgeschreven om te bepalen wie alle beschikbare autobanden gaat testen. Deze tender is vergeven aan RDW Lelystad. Alle banden zullen onder gelijke omstandigheden worden getest en dan van het betreffende milieulabel worden voorzien. Hierop wordt informatie gegeven over de rolweerstand, wat een indicatie biedt voor de invloed van de band op het brandstofverbruik van de auto. Verder komt er een aanduiding waarbij een waardeoordeel over de eigenschappen bij slecht weer wordt gegeven. Overigens: geluid, het item uit de Stille Bandencampagne, is binnen het label geen issue omdat er nog geen consensus is over een deugdelijke decibelmeting.

Het label zal voor bandenfabrikanten essentieel zijn, want de overheid heeft besloten bij haar aankoopbeleid (eerste montage en vervangingsmarkt) te kiezen voor die banden die de beste milieuprestatie leveren. Bovendien zullen ondernemingen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, inclusief leasemaatschappijen, zich hier ook aan committeren.

Het label zal onderdeel worden van de overheidscampagne 'De Nieuwe Band', die volgend jaar van start gaat en door zowel Bovag als Vaco wordt ondersteund. Deze voorlichtingscampagne moet de aandacht van de automobilist vestigen op het belang van goede banden met voldoende en niet te vergeten de juiste bandenspanning. Waarbij in 2010 dit laatste item ook onderdeel gaat worden van de nieuwe APK-regelgeving.

bron: Autokompas

FGG

Het lijkt erop dat de overheid de laatste tijd en de komende tijd weinig anders doet dan labeltjes aan producten hangen en daar hun zakken mee vullen: witgoed, auto's, huizen en nu weer banden. :eusa_wall:
Lekker makkelijk geld scheppen. Ga eens files oplossen, of zo! :eusa_doh:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Eugene

Allemaal aan de Wanli's... slijt niet en totaal geen rolweerstand! Alleen hopen dat het niet gaat regenen  :eusa_whistle:

Dus strakts komt er nog 50% erxta kosten op de plakbandjes, en rijd iedereen in NL op de meest billige banden omdat daar ook nog eens 20% subsidie op zit? Dacht dat de overheid het aantal verkeersdoden wilden terugdringen?  :eusa_think:

If it's not blown, it sucks...

MJH

Deze overheid mag zich ook wel eens zorgen gaan maken over het wantrouwen dat we in haar hebben.
Zo'n berichtje als dit wordt ogenblikkelijk - en ws terecht - uitgelegd als een nieuwe vorm van betuttelen/schatkistspekken.

On topic: idioot plan. Voldoet de huidige regel mbt veiligheid niet meer?
[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

KMvrtr

Dit zijn abstracte managersoplossingen, macroniveau.
Lekker alles kwalificeren en indelen, dat managed lekker overzichtelijk.
Op papier, c.q. in de  cijfertjes ziet alles er dan ook prima uit.

De effecten op de praktijk van alledag, microniveau, doen niet ter zake.
Ze kijken naar the big picture.

Lampje

Juist!

Citaat van: KMvrtr op 26-09-2008 11:38:17
Dit zijn abstracte managersoplossingen, macroniveau.
Lekker alles kwalificeren en indelen, dat managed lekker overzichtelijk.
Op papier, c.q. in de  cijfertjes ziet alles er dan ook prima uit.

De effecten op de praktijk van alledag, microniveau, doen niet ter zake.
Ze kijken naar the big picture.

Freakybaby

Ik zeg bandjes in duitsland of belgie halen..

Verplicht onderdeel APK vanaf 2010? Hopelijk alleen de juiste bandenspanning? Dat wordt dus banden pompen na een APK keuring, want ik heb ze op 2,6 staan ipv 2,2/2,1 wat aanbevolen wordt. Of zou je om dat te handhaven alleen nog de originele maat mogen voeren?

Het lijkt me een niet echt haalbare kaart, en riekt weer naar het bezig houden van wat werkgroepjes of adviesorganen.

Wil je er echt wat aan doen ga dan op parkeerterreinen profieldieptes controleren ofzo. De duitse regel dat je een bon kan krijgen voor banden die niet OK zijn voor de omstandigheden op dat moment gaat nog ergens over. Maarja, dat wiel is al uitgevonden..
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Lampje

Nog even de testresultaten van de Wanli's erbij gepakt:

Wanli banden presteren ondermaats       
woensdag 27 februari 2008
De Wanli type S1095 behaalde in de ANWB zomerbandentest de slechtste resultaten in zijn klasse (bandenmaat 195/65 R15). Bovendien draagt de band onterecht het M+S logo (modder en sneeuw) terwijl hij geen wintereigenschappen heeft. Wanli scoorde op de meeste onderdelen redelijk tot slecht. Het eindoordeel van de ANWB liegt er niet om: "Slecht en niet aan te raden. De band heeft eigenschappen van bijzonder laag niveau. Hij presteert zeer slecht op alle natte disciplines."
Bij de bandenmaat 175/65 R14 eindigden de merken Sava, Tigar, Avon en Trayal onderaan en kregen het eindoordeel 'slecht en niet aan te raden'. Net als de Wanli heeft de Tigar TG 621 onterecht het M+S logo want geen wintereigenschappen.

In de meest verkochte klasse 195/65 R15 behaalden de A-merk banden een goed resultaat. Zo kregen Bridgestone, Pirelli, Vredestein en Dunlop het eindoordeel goed tot zeer goed. De nieuwe Michelin Energy Saver banden bleken tijdens het onderzoek hun belofte waar te maken en het beste te scoren op brandstofverbruik en slijtvastheid.
Goed scorende merken in de klasse 175/65 R14 waren Pirelli, Continental, Fulda en Kumho.

Ze schijnen bij Wanli de mallen van Yokohama te gebruiken, maar niet de rubbercompound. Verder is er geen relatie tussen de twee genoemde merken.

Bron: klakkeloos overgenomen van Autoworks ;D

mafvanvolvo

Hallo allemaal:

Het is toch nooit anders geweest,je moet ze toch op een of andere manier zoet proberen te houden
hier heb je een stoel en een bureau en begin maar iets uit te broeden.Maar zorg er wel voor dat je niet
moe word.

Groet Ted uit Enkhuizen.