Acculader Diesel accu

Gestart door Herminator, 29-10-2008 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Herminator

Kan ik om een accu van 70 ampere (DIESEL) gewoon opladen met een FREM acculader a 5ampere van 2 tientjes?
Zie onder andere kijkshop of de bouwmarkt.

http://www.kijkshop.nl/product/20636/519-4494/aanbiedingen/slim-bekeken-producten/ferm-acculader/
Hier staat namlijk bij max 50 ampere.
Ferm BCM1015 acculader is 5 ampere.
Ferm BCM1016 acculader is 9 ampere. Dit lijkt me beter? Accu: min. 20Ah / max. 90Ah

Herminator

is het zo dat 5 ampere prima is maar dat het laden wat langer duur?

pwassink

Citaat van: Herminator op 29-10-2008 15:02:05
is het zo dat 5 ampere prima is maar dat het laden wat langer duur?

Laadtijd is met een laag amperage wat langer, "bouwmarktladers" hebben vaak wel heel erg enthausiaste Amperages,
(die halen ze dan mogelijk alleen bij volle maan, een zeer straffe oostenwind ivm koelte en mogelijke supergeleiding bij grasveldtemperatuur etc)  ;)

Maakt voor de rest nie zoveel uit of het wel vijf (echte) amperes is, t laden duurt alleen wat langer.

Is het voor stalling of "onderhoudslading" van een wagen dan bestaan er ook oa bij Conrad en de betere autospeciaalzaken echt mooie laadautomaten te koop, die de accu beschaafd op spanning houden en af en toe een stukkie ontladen om hem gangbaar en op de langere termijn wat minder gesulfateerd te houden.

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Herminator

Een 5 apmere lader is troep voor een 70 ampere accu. OVerload lampje springt direct aan. Ik heb nu een "betere lader" van 11 ampere. Dit gaat prima. Kost dan wel wat meer.

pwassink

Citaat van: Herminator op 30-10-2008 23:11:03
Een 5 apmere lader is troep voor een 70 ampere accu. OVerload lampje springt direct aan. Ik heb nu een "betere lader" van 11 ampere. Dit gaat prima. Kost dan wel wat meer.

Dat overload gebeuren heeft dus echt geen drol met de aangekoppelde lege accu te maken, 
maar spreekt zeker niet voor de kwaliteit van die "bouwmarktlader " ?

Herminator

Wat houdt dat overload dan in? Niet dat de accu teveel ampere vraagt ofzo? Mijn Elektra kennis is niet zo heel goed namelijk.
Ik bedoel meer "troep in combinatie met".
Net als een pc met te weinig werkgeheugen  ;)

pwassink

Citaat van: Herminator op 30-10-2008 23:20:19
Wat houdt dat overload dan in? Niet dat de accu teveel ampere vraagt ofzo? Mijn Elektra kennis is niet zo heel goed namelijk.
Ik bedoel meer "troep in combinatie met".
Net als een pc met te weinig werkgeheugen  ;)

Een acculader kan niet meer leveren dan zijn begrenzing toelaat,  in dit geval volgens de plakker  5 ampere
dat moet hij kunnen leveren zonder dat hij in de stress of overload schiet of begint te roken !

In jouw geval werkte de laadstroombegrenzing dus blijkbaar niet, probeerde hij meer te leveren en
schoot hij door zijn maximale beveiliging heen waardoor t overload ledje/knopje  eruitplopte.