Olie verlies bij warme motor

Gestart door Kizzy, 24-06-2008 14:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kizzy

Hallo,
na enig zoekwerk op het forum voel ik me door de massa info over olie verlies genoodzaakt het via deze weg te wagen.
Onze 850 2l 20v estate verbruikt olie, veel olie op de snelweg.
Gedurende de week als mijn vrouw korte ritten maakt is het olie verbruik verwaarloosbaar.
Enkele weken geleden moesten we naar de kust ong. 150km en ginds aangekomen was het oliepeil halfweg min. max. reeds na ongeveer halve reistijd merkte ik een vuile smurrie op de achterklep.
Op de terugweg eerst 1l olie bijgevuld. De achterruit die ik zorgvuldig gekuist had was dra weer een vettige troep.
Thuis nog eens 2l bijgevuld dus 3l voor 300km.
Op de brug zie ik dat de meeste olie zich ter hoogte van de transmissie bevindt. De onderzijde aan de bestuurderskant hangt vol olie en de olie komt van boven de motor steun die zich daar achter de motor bevindt.
Zit daar ergens de karterontluchting of is er daar nog iets anders waar olie uit kan spuiten bij een warme motor.
Toen mijn vrouw ongeveer een mand geleden naar Luik was gereden heb ik ongeveer 4l olie moeten bijvullen.
De wagen rijd op gas reeds een 200 000 km misschien meer.

thuur

Is dat niet gewoon je krukaskeerring die eruit ligt wegens een te hoge carterdruk cq. verstopte carterontluchting?


Oliepeil bij korte stukken is trouwens onbetrouwbaar: er blijft vocht achter wat het peil hoger laat lijken dan het is.


Gr 8)

Jeroentjuh

Citaat van: Kizzy op 29-06-2008 21:01:09
Mag ik er van uit gaan dat keerring stuk is als de ontluchting verstopt is?
Bestaat er zo iets als een kit voor krukas keerring?
Zijn er bepaalde stukken die ik beter gelijk mee bestel als ik deze reparatie uitvoer omdat bij het demonteren bepaalde zaken los moeten en stuk kunnen gaan?

Als het de achterste krukaskeering is moet je versnellingsbak erachter weg, dan zou ik meteen de koppeling vervangen..... En een keering kan gaan lekken als de carterdruk te hoog is jah......

Justin-850

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem :-\ :'( ( en dat nu al, sinds woe - 24 sept - eigenaar volvo 850 GLT 1991  ;D )

Hoe zit het nu met doorrijden met dit probleem? Is dit erg schadelijk voor de motor of is het niet heel erg als er nog ( korte tijd ) mee wordt gereden? Wil namelijk z.s.m. een volvo-specialist vragen of hij het op kan lossen.....

Alvast bedankt voor de reacties!  ;)

Justin van den Berg

BarryH

Volgens mij is carterventilatie en lekke krukaskeering een euvel wat nieuwe eigenaars regelmatig tegenkomen als ze  (net zoals ik) een slecht onderhouden auto kopen...
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

thuur

Citaat van: Justin-850 op 25-09-2008 18:48:15
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem :-\ :'( ( en dat nu al, sinds woe - 24 sept - eigenaar volvo 850 GLT 1991  ;D )

Hoe zit het nu met doorrijden met dit probleem? Is dit erg schadelijk voor de motor of is het niet heel erg als er nog ( korte tijd ) mee wordt gereden? Wil namelijk z.s.m. een volvo-specialist vragen of hij het op kan lossen.....

Alvast bedankt voor de reacties!  ;)

Justin van den Berg

Zolang er genoeg olie in de motor zit maakt geen enkel olielek (motortechnisch) wat uit. Vaak peilen en het niveau tussen MIN en MAX houden dus.


Gr ;)

Justin-850

Citaat van: thuur op 25-09-2008 21:25:12
Citaat van: Justin-850 op 25-09-2008 18:48:15
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem :-\ :'( ( en dat nu al, sinds woe - 24 sept - eigenaar volvo 850 GLT 1991  ;D )

Hoe zit het nu met doorrijden met dit probleem? Is dit erg schadelijk voor de motor of is het niet heel erg als er nog ( korte tijd ) mee wordt gereden? Wil namelijk z.s.m. een volvo-specialist vragen of hij het op kan lossen.....

Alvast bedankt voor de reacties!  ;)

Justin van den Berg

Zolang er genoeg olie in de motor zit maakt geen enkel olielek (motortechnisch) wat uit. Vaak peilen en het niveau tussen MIN en MAX houden dus.


Gr ;)

Ok dan, super..!

Bedankt!

thuur

Citaat van: Justin-850 op 13-10-2008 19:10:00
Citaat van: thuur op 25-09-2008 21:25:12
Citaat van: Justin-850 op 25-09-2008 18:48:15
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem :-\ :'( ( en dat nu al, sinds woe - 24 sept - eigenaar volvo 850 GLT 1991  ;D )

Hoe zit het nu met doorrijden met dit probleem? Is dit erg schadelijk voor de motor of is het niet heel erg als er nog ( korte tijd ) mee wordt gereden? Wil namelijk z.s.m. een volvo-specialist vragen of hij het op kan lossen.....

Alvast bedankt voor de reacties!  ;)

Justin van den Berg

Zolang er genoeg olie in de motor zit maakt geen enkel olielek (motortechnisch) wat uit. Vaak peilen en het niveau tussen MIN en MAX houden dus.


Gr ;)

Ok dan, super..!

Bedankt!

Oh ja, let ook even op dat er geen olie op de verschillende rubbers komt en blijft liggen (slangen/riemen/motorsteunen). Die kunnen doorgaans niet goed tegen langdurig drijfnat zijn van de olie ;)


Gr 8)