Volvo in Polen

Gestart door Ben, 29-09-2008 13:29:29

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: BenC70ES op 01-11-2008 14:36:44
Citaat van: Enno op 01-11-2008 14:01:28Hier het filmpje van de SAAB 9000 AERO...
kijk en huiver...
http://nl.youtube.com/watch?v=9Fnm95ylyGw
Er worden wel veel grotere schades als dat gemaakt hoor, die zwarte is echt miniem, die rode al iestjes erger.
Precies, en waarom huiveren ?? Zolang die dingen goed hersteld zijn is er al helemaal niets aan de hand, juist over de herstelwerkzaamheden kun je nu absoluut niet oordelen.... wat je ziet zijn 2 auto's die beide, in mijn ogen, een lichte schade hebben en vervolgens gerepareerd terug op de weg komen.  Of dat nu in Polen, etc. is is totaal niet van belang.  Als je zo praat dan kan ook ieder Nederlands schadebedrijf opdoeken, want daar komen ze nog veel slimmer binnen hoor.  En idd, de Ned. bedrijven moesten het vroeger ook hebben van de Duitse schade-gebakjes... en niet alleen de schadebedrijven hadden er voordeel aan, ook de Nederlandse autohandel draaide er lekker van.

tackle

helemaal mee eens!
Een deukje is in duitsland al reden om de TUV keuring niet te halen, zolang de plisie zijn werk maar doet en kentekens inneemt, moet de auto weer opnieuw gekeurd worden door de RDW. Dan durf ik die auto wel te kopen.

Rogers XC 70 2000

Bij ons tegenover, midden jaren 80 was een autohandelaar gevestigd.... daar gingen ongelogen halve auto's naar binnen, en later stonden die als hele auto te koop. Waren overigens meestal Duitse wrakken...
Ik weet niet of de herstelde auto's ook technisch in orde waren, maar op het oog zag je er niets van. (was er toen trouwens al APK of een RDW-keuring voor dit soort gevallen?)

UserID6342

Er was heel lang geleden ook de regeling dat Duitse schadeauto's zo de grens over konden, alleen een nieuw kemtekenkeuring en klaar waren we.  je snapt wel wat er dan allemaal gekocht en gehaald werd... allemaal porsches en MB's met een zij schermpje / deur of 2 in elkaar en hoppa... hier nieuwe delen erop schroeven (of compl. verwijderd en de delen lagen in de vrachtwagen die een dag later kwam), niets met de belasting te maken en rijden maar weer...  Zijn niet de praktijken zoals het hoort, maar zo werd het dus wel gedaan.  De beruchte mazen in de wet

Turbo-Geek

De wegwerp cultuur is mede onstaan omdat schade repareren in ons mooie land gewoon te duur is geworden en zelfs dan is het nog maar hopen dat het goed gedaan is.
De vakmensen in dit land worden steeds onbetaalbaarder en op die manier zie je auto's dus veel sneller 'Totall loss' verklaard worden en verdwijnen sommigen naar het buitenland.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Enno

Citaat van: Turbo-Geek op 04-11-2008 18:52:07
De wegwerp cultuur is mede onstaan omdat schade repareren in ons mooie land gewoon te duur is geworden en zelfs dan is het nog maar hopen dat het goed gedaan is.
De vakmensen in dit land worden steeds onbetaalbaarder en op die manier zie je auto's dus veel sneller 'Totall loss' verklaard worden en verdwijnen sommigen naar het buitenland.

Vakmensen worden schaars...en door schaarste stijgen de lonen voor technici explosief. Met als gevolg dat we geen andere keuze hebben dan de weg-werp cultuur toe te passen.

Het is toch spijtig om op de sloop in NL in goede staat verkerende auto's aan te treffen die om financiele redenen niet meer door de APK zijn gekomen?. Dan maar naar de sloop is dan de enige overgebleven optie.

Gelukkig zijn er nog liefhebbers die zelf hun auto's opknappen en of restaureren of repareren. Dan is het opeens wel weer mogelijk.

Wat ze in het buitenland wel kunnen moet hier ook gewoon mogelijk zijn, alleen doen we het steeds minder ...omdat het onbetaalbaar wordt.

Turbo-Geek

Het erge is dat zelfs de dure krachten in NL (zullen dan toch vakmensen zijn ?) niet altijd meer vakwerk leveren ! Zie het steeds vaker om me heen, men betaald de hoofdprijs en men krijgt half werk of ziet (achteraf) dat het toch slordig gedaan is.
Dit zie je niet alleen in de auto bussiness maar ook vooral in de bouw, en dan is het werk niet eens door 'gastarbeiders' gedaan.

Enno

Citaat van: Turbo-Geek op 04-11-2008 19:12:14
Het erge is dat zelfs de dure krachten in NL (zullen dan toch vakmensen zijn ?) niet altijd meer vakwerk leveren ! Zie het steeds vaker om me heen, men betaald de hoofdprijs en men krijgt half werk of ziet (achteraf) dat het toch slordig gedaan is.
Dit zie je niet alleen in de auto bussiness maar ook vooral in de bouw, en dan is het werk niet eens door 'gastarbeiders' gedaan.

Misschoen moet je wel zeggen ;) helaas niet door "gastarbeiders" uitgevoerd.

Onze regering heeft enkele jaren geleden met de studiebeurs gestimuleerd om voor de softe vakken te kiezen en daarmee het risico op een studieschuld te verkleinen.

Wat je nu ziet dat we een sterk tekort hebben aan technici....& een overschot aan "niet nuttige" kennis bij vele academici & HBO-ers.

Wat ik verder weet is dat het opleidingsnivo & kennis in voormalige oostbloklanden op een redelijk hoog nivo. En dat ligt beslist niet lager dan bij ons.....

reneetje

Citaat van: Turbo-Geek op 04-11-2008 19:12:14

Vermeld er dan ook even bij dat de mensen (lees onder aannemers) vaak geen tijd krijgen om iets fatsoenlijk te maken. Het is allemaal uit geknepen , vooral in de "grote bouw" is dit aan de orde.

Echt vakwerk zie je voornamelijk nog bij de kleine aannemer die de vele ambachten vaak nog in eigen huis hebben . Als je met een hamer en een ratel om kunt gaan kun je zo tussen de Polen en Engelsen aan de bak in de grote bouw.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Turbo-Geek

Groot bedrijf, klein bedrijf het maakt me niet uit ... Als je flink betaald moet het goed zijn, PUNT ! Dat er wellicht een verklaring voor is (tijdgebrek) boeit me totaal niet, immers de rekening moet toch ook gewoon 100% voldaan worden.

UserID6342

Citaat van: Turbo-Geek op 04-11-2008 20:38:05
Groot bedrijf, klein bedrijf het maakt me niet uit ... Als je flink betaalt moet het goed zijn, PUNT ! Dat er wellicht een verklaring voor is (tijdgebrek) boeit me totaal niet, immers de rekening moet toch ook gewoon 100% voldaan worden.
Je hebt gelijk dat als je betaald je ook mag verwachten dat het werk fatsoenlijk is uitgevoerd. Of dit nu door een Nederlander of buitenlander wordt gedaan is niet relevant, echter idd door de duffe politiek hier en het promoten van die zg. nietsjobs, etc. hebben wij hier gewoon een tekort aan vaktechnisch personeel in iedere branche.  Waarom dacht je dat de uzb's het zo goed doen momenteel.  Wat voor (ongenuanceerd) 80%in Nederland van school komt kan helemaal niets, echte beroepsopleidingen allemaal verdwenen (kijk bijv. naar de grootste miskleun het huidige VMBO) de kinderen daar hebben net geen MAVO en net geen LTS, dus niets !! MTS-en allemaal verdwenen, dat waren wel de scholen waar onze technici het van moesten hebben. In bijv, DLD is een ander opleidingssyteem waardoor de mensen die daar nu van school afkomen al meer kunnen als hier in technisch opzicht.  Geen wonder ook dat die mensen hier hun geluk proberen te vinden, heel simpel.  Wat zouden we zelf doen ?  Ook is het een algemeen bekend feit dat het allemaal niets meer mag kosten en dus idd helemaal uitgekleed is.  De hoofdaannemers in de bouw kunnen dan ook simpelweg niet anders.

Enno

Citaat van: Dirk342 op 04-11-2008 22:02:52
Je hebt gelijk dat als je betaald je ook mag verwachten dat het werk fatsoenlijk is uitgevoerd.

Mag het ook je betaalt zijn?

Ik heb overigens nog wel een voorbeeld .....buiten de autowereld. Het gaat in dit geval om een CV installateur firma. Als je die nodig hebt om iets te laten repareren, dan is de eerste vraag....

Heeft U een onderhouds contract?

Als het antwoord NEE is, dan is het antwoord vervolgens ook NEE. Hetzelfde zie je helaas ook bij auto dealers. Heb ik een lease auto dan kan ik altijd terecht, ben ik particuliere klant dan ben ik niet interessant.

Men wil gewoon zoveel mogelijk geld verdienen met een zo klein mogelijke inspanning. En het liefst dek je dat af met contracten. SLA's, onderhouds contracten of lease contracten. Dan weet je in ieder geval zeker dat de omzet gegarandeerd is.

Uiteindelijk denk ik dat je als particulier hier niet op zit te wachten. Als ik een probleem heb, of ik heb iets nodig dan is het prettig als ik ook gewoon terecht kan bij een winkel, garage of service bedrijf. Hier heb ik helaas dat gevoel niet echt meer..........................................................

Ik kan vele redenen opnoemen waarom iets wel in Duitsland, Polen of Rusland kan....en waarom niet hier. Het komt er gewoon op neer dat wij gewoon TE DUUR zijn. Uiteindelijk zullen we hier ook wel een tweedeling krijgen in de maatschappij, te weten de "Nieuwe wereld" waar alles met contracten wordt afgehandeld en de "oude wereld", waarbij de baas ook nog iets weet over hoe een auto in elkaar steekt of een CV-ketel moet repareren. Bij die laatste bedrijven zitten vaak de echte vakmannen.

De schuurtjes in Polen om een auto weer strak te maken zien er misschien niet super de luxe uit, maar men weet wel wat men aan het doen is. Als er vervolgens een groot pand verschijnt dan weet je ook meteen dat je "bedonderd" wordt. De prijs verdubbelt, en de kwaliteit holt achteruit. Want het mag geen tijd meer kosten......anders maken we geen winst meer.

Het is een spiraal waar je niet uit kunt.....en ik zie ook geen oplossing. Lang leve het kapitalisme  :eusa_dance:

UserID6342

Citaat van: Enno op 04-11-2008 22:33:51
Citaat van: Dirk342 op 04-11-2008 22:02:52
Je hebt gelijk dat als je betaald je ook mag verwachten dat het werk fatsoenlijk is uitgevoerd.
Mag het ook je betaalt zijn?
Van mij wel hoor :) Doe niet zo moeilijk en heb het al gewijzigd in het origineel :)

R o b

Citaat van: reneetje op 04-11-2008 20:15:45
Echt vakwerk zie je voornamelijk nog bij de kleine aannemer die de vele ambachten vaak nog in eigen huis hebben .

Dank je!

@Turbo-Geek: je kunt blijven herhalen dat als iets duur is goed moet zijn, maar als de vakmanschap er niet is in combinatie met de hoeveelheid mensen die deze zogenaamde vakmanschap moeten hebben dan gaat het niet. Hier is ook weer een timmerman vertrokken die zijn vak kende. Voor 50 euro verschil per maand denk ik is hij vertokken naar een andere baas (wat mag uiteraard).....hij wilde bij mij 1,5 euro per uur meer anders ging ie....ik bood 'm 0,5 euro per uur meer. Hij zat al vrij hoog.....en weet zeker dat ie bij de andere baas niet dat bedrag gekregen heeft.

Er zijn gewoon te weinig vaklui omdat vieze handen krijgen gewoon niet "in" is. En ook de ouders willen niet dat hun kind LTS doet of heeft gedaan, zeker op verjaardagen doet "mijn zoon doet MAVO" veel meer. Daarnaast is de opvoeding van de huidige startende vakman dusdanig slecht geweest in de jaren 80- en 90tig dat ze niet willen luisteren maar eerst willen vangen. Dit wordt hun ingeprent door ouders en maatschappij.

Het jammerlijke is dat wij momenteel (nu durf ik het even niet meer) kunnen groeien naar rond de 15 man. We hebben er nu 8-10. Ten eerste kom ik de mensen niet aan, ten tweede wil ik ze niet aankomen (want personeel is moordend voor een bedrijf als je dient in te krimpen) en ten derde ben ik de "attitude" van personeel volledig zat. Jammer is dat.....wij kunnen betere cijfers draaien dan we nu doen.

Maar goed, gelukkig hebben we een goede klantenkring en loopt alles lekker muv bovenstaande :)

Racingbrick

Maar goed, we hadden het over Volvo's in Polen.
Zolang de staat der Nederlanden nog een schandalig BPM stelsel in het leven houdt zal het wagenpark in NL ook snel (blijven ) verouderen.
Alleen Griekenland en Denemarken zijn ons voor wbt ouder wagenpark.

Maar zeg nou eens eerlijk, een Volvo van 10 jaar oud, b.v. een S80, wat mis je daar aan ten opzichte van een 2008 wagen?

Of zelfs een 850 uit 1995? met een aantal aardige opties? Ik mis niets moet ik eerlijk zeggen.
Daarom heb ik geen enkele behoefte om een jonger model te rijden en een lening te moeten nemen om dat die wagen te moeten rijden..