G-3 vialle in 855 '95 inbouwen, of V70 mét kopen?

Gestart door vigour, 03-10-2008 14:34:39

Vorige topic - Volgende topic

vigour

Ik heb net het forum door zitten spitten, en ik kom er eigenlijk niet goed uit.

Ik heb nu een roffel uit '95, 855 sports-line, die lekker loopt, weinig tot geen problemen heeft en uitgerust is met v70 achterlichten en xenon-verlichting.
Er zit een originele trekhaak op, de multi-riem is net vervangen, alsmede de distributieriem, waterpomp en de vlamdover, de spanrollen zijn nagekeken en goed bevonden, oliefilter en olie zijn vervangen, de remleidingen zijn onder druk doorgespoeld en afgevuld, er zitten nieuwe originele kaarsjes in, de airco is net nagekeken en afgevuld, een veerpootbrug en een powerflex motorsteunrubber zijn  pas gemonteerd, en verder zijn er nog wat kleine dingetjes vervangen, zoals o.a. de gasveren van de achterklep.

Verder heb ik ter inbouw nog staan (alles zelf te doen): powerflex ophangrubbers, carterontluchting, cruise control, full optie leren interieur, (dus verwarming, geheugen kinderzitje etc.), twee tweeweg compo setjes van  resp 13 en 16 cm met een aparte basbox, alles van Ground Zero,  twee alpine versterkers, en een sc901.

Minpuntjes zijn : de lak is niet mooi meer, krasjes, putjes, hier en daar een beginnend roestplekje, dus hij zou eigenlijk opnieuw moeten worden gespoten.
Het kunststof is niet mooi meer, verkleurd en hier en daar beschadigd, er zit een deukje in het rechter-voorscherm en een putje in de linker passagiersdeur, en de grepen zijn niet mooi meer.

Nu wil ik -omdat ik zo'n 300 km p/d wegtuf- , een G3 Vialle LPi in laten bouwen.
Volgens de één kan dit, volgens de ander niet omdat je er geen goedkeuring voor krijgt, en de volgende zegt weer dat het kan als je geluk hebt, maar dat het dan eigenlijk "illegaal is".

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een V70 classic uit '97 :
http://link.marktplaats.nl/193301522 , maar om mijn trouwe roffel zonder meer in te ruilen doet me ook een beetje pijn, en ik weet niet of het wel zo verstandig is, ook omdat  ik de kosten/baten analyse niet goed in beeld kan krijgen.

Kortom, wat zou het verstandigst zijn;

Mijn roffel laten spuiten, G3 installatie in laten bouwen, nieuwe kunststof onderdelen en deurgrepen kopen en monteren, en verder afmaken met de spullen die ik heb.

óf

Roffel verkopen, de rest van de barang op het forum cq marktplaats oid van de hand doen, en de V70 aanschaffen.

:eusa_wall: Help !?!

pwassink

T is in elk geval geen kwestie van niet kunnen, heb het twee weken geleden ook op 95ér T5 laten doen ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

innocenti

Hoe zit het met de km stand van de 850 en V70?

Verstand is een lastige in deze. 850 weet je wat je hebt, zeker qua onderhoud. V70 is wel iets stiller. G3 op een 850 '95 lijkt me geen probleem. Alleen het spuiten is wel een dure optie.

Succes met het wikken en wegen.

vigour

mmmmmmm, de 850 is dus minder onderhoudsgevoelig en motorisch sterker als ik het goed begrijp, ik dacht altijd dat de v70 de verbeterde versie van de 850 was ??

mijn huidige km stand is 324500, van de v70 weet ik het niet, maar ik ga er van uit dat die lager zal zijn gezien het verschil in leeftijd. (kan natuurlijk ook weer betekenen dat de riemen en spanrollen binnenkort vervangen moeten worden....).

Wel goed om te weten dat het inbouwen van de g3 installatie mogelijk is, maar is dat nu wel of niet legaal ?

thuur

Citaat van: vigour op 03-10-2008 16:11:31
mmmmmmm, de 850 is dus minder onderhoudsgevoelig en motorisch sterker als ik het goed begrijp,

Hoe kom je daar nou bij ???

Citeer
Wel goed om te weten dat het inbouwen van de g3 installatie mogelijk is, maar is dat nu wel of niet legaal ?

Als je het door een erkende installateur laat inbouwen en keuren is er niets illegaals aan hoor..

Gr ;)

V70geRwin

Citaat van: vigour op 03-10-2008 16:11:31
mmmmmmm, de 850 is dus minder onderhoudsgevoelig en motorisch sterker als ik het goed begrijp, ik dacht altijd dat de v70 de verbeterde versie van de 850 was ??

mijn huidige km stand is 324500, van de v70 weet ik het niet, maar ik ga er van uit dat die lager zal zijn gezien het verschil in leeftijd. (kan natuurlijk ook weer betekenen dat de riemen en spanrollen binnenkort vervangen moeten worden....).

zou eerst de v70 km stand maar eens opvragen. g3 rijdt meestal veel..
Gezien de prijs zal die ook ongeveer jouw stand hebben vermoed ik...
daarnaast heb je bij een nieuwe installatie garantie op de installatie en bij de v70 niet meer.
en je auto is op de buitenkant na dan wel goed onderhouden en je weet wat je hebt.
en zit je niet aan de binnenkant?  ;D

Enno

Heb je een 20V of een 10V?

Indien 20V dan zou ik geen LPi nemen.

-D©©©L-

Citaat van: Enno op 03-10-2008 23:46:59

Want ?

Enno

Officieel schijnt het variabele inlaatspruitstuk "uitgezet" te moeten worden. Gevolg is dat je in het middengebied TREKKRACHT mist. En niet zo'n beetje ook.

In een andere post heb ik al een vraag gesteld over ;) inlaatspruitstuk 97-er 20V plaatsen....maar waarschijnlijk moet het hele motormanagement aangepast worden.

-D©©©L-

Citaat van: Enno op 04-10-2008 00:09:39
Citaat van: -D©©©L- op 03-10-2008 23:59:23

Want ?
Officieel schijnt het variabele inlaatspruitstuk "uitgezet" te moeten worden. Gevolg is dat je in het middengebied TREKKRACHT mist. En niet zo'n beetje ook.

In een andere post heb ik al een vraag gesteld over ;) inlaatspruitstuk 97-er 20V plaatsen....maar waarschijnlijk moet het hele motormanagement aangepast worden.

Ah, maar dat spruitstuk zit niet op alle 20V's  ;)
Als het wel aanwezig is, zie ik technisch gezien niet meteen een valide reden waarom LPI niet zou samenwerken. 

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 04-10-2008 00:15:20
Citaat van: Enno op 04-10-2008 00:09:39
Citaat van: -D©©©L- op 03-10-2008 23:59:23

Want ?

Ah, maar dat spruitstuk zit niet op alle 20V's  ;)
Als het wel aanwezig is, zie ik technisch gezien niet meteen een valide reden waarom LPI niet zou samenwerken. 

Klopt op de 96-er modellen kan een Motronics 20V motormanagement zitten. Dan is het een sequentiele inspuiting & een spruitstuk zonder de bewuste klepjes.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,29052.0.html

Maar even voor het gemak de link naar het andere topic er bij gezet.

-D©©©L-

Op een t5 (altijd 20V) vanaf 1993 zit ook sequentiele inspuiting en een "normaal" spruitstuk.

vigour

Dit maakt het allemaal niet makkelijker zo, de redenatie van spekkie99 is wel goed, er is niets mis met deze, en uiterlijk is ook niet alles (niet dat het nu een "rat-look" is), maar ik heb 'm nu eenmaal liever strak in de lak, aangezien ik 'm ook wel eens bij cliënten voor de deur moet parkeren.

Verder had ik begrepen uit de uitspraak van innocentie: ("850 weet je wat je hebt, zeker qua onderhoud") dat de 850 beter is dan de v70, maar uit de reactie van thuur maak ik op dat dat niet persé zo is !?!

En volgens Enno kan het een probleem geven als er een variabel spruitstuk (wtf is dat nu weer??) op zit.
Hoe kom ik daar achter?
Ik heb inderdaad een 2.5 20V, en hou wel van een beetje vaart, dus zit ik niet te wachten op vermogensverlies.

)()()sT

Waarom zou een 850 beter zijn dan een V70??

vigour

geen idee, sterker blok? ik ben geen monteur, al kan ik redelijk sleutelen,.