Vering na LPI inbouw

Gestart door ed, 14-09-2003 22:31:28

Vorige topic - Volgende topic

ed

Citaat van: Guido_Smit op 15-09-2003 21:18:55

Artikel Nr.  Artikel VK incl. MwSt.

1002536  Niveaumat Boge
850, V70            281,21 euro.

1006402  Niveaumat Boge
V70                    321,40 euro.

1006356  Niveaumat Sport   (voor nieuw model V70?)
V70 00-              324,80 euro.        

1006357            Niveaumat Standard
V70 (P26)           398,27 euro.
Nieuw model V70.

1006416  Schraubenfeder hinten Niveaumat
850, V70 -00      90,00 euro.

Scandix vekoopt al 3 soorten(bestelnr's) niveaumats, wordt steeds ingewikkelder!

Ps: Ohlins zijn toch geen niveauregeling, alleen schokbreker-stugheid is instelbaar dacht ik?

Groeten: Guido
Citeer

De bovenste is voor een 850, de tweede voor een V70 (zou geen verschil in moeten zitten), beiden voor niet verlaagde auto. De derde is voor de nieuwe V70 met verlaagd onderstel.
De variant voor een 850/V70 met verlaagd onderstel zit er dus niet bij!

Guido,

Ik ben overigens erg benieuwd of nieuwe nivomats 's nachts ook zakken, en wat de losse dempers kosten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Guido_Smit

Nieuwe niveaumats incl bijbehorende veren zitten er nu  sinds vandaag ook eronder bij mijn V70T, evenals onder de achterwielen een dikkere stabilisatorstang van 17mm naar 22mm dik.

De nieuwe niveaumats waren met de hand bijna niet in te drukken(best stug dus), in tegenstelling tot de oude standaard schokbrekers(dit ging heel gemakkelijk).
De bijbehorende veren van de niveaumats waren beduidend langer maar wel dunner(slapper).

Met trekhaak en LPI gastank en de nog originele schokdempers en veren was afstand onderkant spatbordrand tot de grond 63,5 cm.(hij was toen al 1,5 cm gezakt door de montage van trekhaak + lpi gastank).

Nu met de niveaumats voor de verlaagde versie staat hij op 62-63 cm, met dien verstande dat hij met nog meer belasting in laadruim of caravan aan de haak, niet verder meer zou mogen inzakken.
Of hij na een nacht stilstaan nog zakt zal ik wel in de gaten houden.

Met Volvo sportonderstel (incl niveaureg.) is in ieder geval meer ruimte boven de band en spatbordrand aan de voorzijde, dan aan de achterzijde te zien (ondanks dat staat auto toch nog horizontaal).
Ik vind het wel een hele verbetering wat rijgedrag betreft :)

Guido.

Entuscan

Citaat van: Guido_Smit op 16-09-2003 21:31:52

Met Volvo sportonderstel (incl niveaureg.) is in ieder geval meer ruimte boven de band en spatbordrand aan de voorzijde, dan aan de achterzijde te zien (ondanks dat staat auto toch nog horizontaal).
Ik vind het wel een hele verbetering wat rijgedrag betreft :)

Guido.

Bij de voorkant is de spatbordrand "ronder", vanachter  inde top afgevlakt ... vandaar
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Komt ook doordat de lpg tank achter de as ligt, waardoor de voorkant ook iets omhoog komt. Ik wil tzt toch iets gaan verlagen aan de voorkant. Nu nog veren zoeken die wel verlagen, maar niet al te stug zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jack

ED,

Je kan ook even checken met CarSupport (carsupport.nl).
Zij hebben speciaal voor mijn 850R hulpveren geplaatst
waardoor de auto met lpg tank en trekhaak precies even hoog
ligt als een standaard R met sportonderstel.  
Be realistic; ask for the impossible...

Entuscan

Citaat van: ed op 17-09-2003 16:46:24
Komt ook doordat de lpg tank achter de as ligt, waardoor de voorkant ook iets omhoog komt. Ik wil tzt toch iets gaan verlagen aan de voorkant. Nu nog veren zoeken die wel verlagen, maar niet al te stug zijn.

Mij hebben ze al vaker Eibach veren aangeraden ...wel enkel voor vanvoor

Guido_Smit

Ik heb na een nacht stilstaan opgemeten hoe ver de nieuwe niveaumats van Volvo inzakken en dit is bij mij ruim 2,5 cm.
Dit komen ze ook weer omhoog als je een stukje gereden hebt.

Schijnt dus toch normaal te zijn en zijn voor de andere die dit ook hebben (naar mijn mening) dan dus gelukkig geen indicatie dat deze dan versleten zouden zijn.

Guido.

ed

Citaat van: Jack op 17-09-2003 17:30:05
ED,

Je kan ook even checken met CarSupport (carsupport.nl).
Zij hebben speciaal voor mijn 850R hulpveren geplaatst
waardoor de auto met lpg tank en trekhaak precies even hoog
ligt als een standaard R met sportonderstel.  

Jack,

Heb jij ook nivomat? Ik neem aan van niet. Ik wil ze eigenlijk niet kwijt, maar als ze stuk gaan denk ik niet dat ik ze ga vervangen. Ze kosten een godsvermogen.
Van welk merk zijn die veren, toevallig MAD?

ed

Citaat van: Guido_Smit op 17-09-2003 21:42:08
Ik heb na een nacht stilstaan opgemeten hoe ver de nieuwe niveaumats van Volvo inzakken en dit is bij mij ruim 2,5 cm.
Dit komen ze ook weer omhoog als je een stukje gereden hebt.

Schijnt dus toch normaal te zijn en zijn voor de andere die dit ook hebben (naar mijn mening) dan dus gelukkig geen indicatie dat deze dan versleten zouden zijn.

Guido.

Toch denk ik dat het op te lossen is met een iets sterkere veer. Voor de inbouw van de lpg installatie had ik dit namelijk niet. Dat lijkt erop dat de veer de auto toch op hoogte houdt, alleen als de auto inveert door belading (of een lpg installatie) gaan de nivomats dit compenseren. Wellicht gewoon nieuwe nivomat veren. Veren worden behoorlijk slapper naarmate de jaren vorderen. Ik denk niet dat er "hulpveren" in de handel zijn. Daarvoor is de oplage te klein.

ed

Niet te hard roepen anders gaat Guido misschien huilen (afhankelijk van de prijs) ;)

Jack

Ed,

Carsupport maakt zelf veren. Ik heb op mijn R alleen hulpveren
achter, die de hoogte van de achterkant 1 cm doet stijgen,
dus weer normaal. De veren werken progressief; de auto is
comfortabeler dan voorheen. De veren zij in de fabriek
gemonteerd en aangepast aan de R schokdempers.  
Be realistic; ask for the impossible...

Guido_Smit

Ludo, jij hebt ook niveaumats onder jouw 850- T5.
Zijn de orginele dikkere en kortere veren die bij de standaard schokdempers zaten, bij het aanbrengen van de niveaumats toen ook vervangen door de langere maar wel dunnere veren die bij die niveaumats hoorden?
Of zijn alleen de schokdempers vervangen door niveaumats?

Dit vraag ik omdat jouw auto na een nacht stilstaan niet zou zakken.

Het is mij al eerder opgevallen dat sommige andere volvo's(meestal estate's)achter vrij laag liggen(spatbordrand gelijk aan bovenzijde band of er zelfs iets overheen) als ze geparkeerd stonden.
Die hebben waarschijnlijk alle niveaumats eronder gehad.
Als ze dan even gereden hebben zullen ze wel weer 2 a 3cm omhoog gaan.

Guido_Smit

Heb even gemeten Ludo, de niveaumatveren onder mijn V70t zijn 11mm dik.
De originele veren waren 13 mm dik. Kun je bij gelegenheid eens opmeten hoe dik de achterveren zijn die nu onder jouw 850 T5 zitten?

Groet: Guido

ed

Het lijkt erop dat de nivomat van de estate wat te slap is voor het extra gewicht van de estate. Zeker nadat er een gasinstallatie bij is gekomen. De nivomat's kunnen deze extra belasting niet opvangen 's nachts, en zakken iets door.
Voor inbouw van lpg zakte de auto ook geen millimeter in de nacht. Het extra gewicht is dus teveel. Ik kan twee zaken bedenken:
1. De nivomat veer houdt de auto weldegelijk op hoogte zonder belading, alleen met belading zorgt de demper voor ophoging van de achterkant (tijdens rijden). Door het extra gewicht moet de demper nu dus ook bij stilstand zijn werk doen, en door drukverlies zakt hij 's nacht tot de veer het gewicht opgevangen heeft.
2. De nivomat zorgt ook zonder belading (en lpg tank) voor de rijhoogte, en kan het extra gewicht van de lpg tank niet meer vasthouden, met inzakken als gevolg.

Heeft iemand de nivomat dempers er wel eens af gehad? Ik ben benieuwd of de auto dan helemaal doorveert aan de achterkant, of dat de veren toch sterk genoeg zijn om de auto op nivo te houden.

Entuscan

veren alleen zijn niet sterk genoeg.

Na lang stilstaan zakt de achterkant bij mijn wagen ook ong 25mm net als (ik dacht) bij guido
Gemeten vh midden wiel tot midden wielkastboog.

Lijkt me dus een normale "daling" voor 850/V70 met lpg/lpi