Hai... en bijna meteen bai 850 R

Gestart door JoD, 24-10-2008 11:44:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoD

Een DOPje uit Italië, met dik 140.000 kilometer en ingevuld OHB naar België afgezakt. Na een lijdensweg van goed drie maanden ingeschreven in het verkeer.
Net op tijd voor een eerste zakenreisje naar de Franse Alpen. Ik moet zeggen dat ik meer dan aangenaam verrast was door de wegligging van de R in de bochten. De Italiaanse R's hebben geen sper en ik vreesde die heel hard te zullen missen, maar eigenlijk ging ie heel vlot door de haarspelden. Wel laat hij zijn rubbers enorm werken. Je ziet de profielmillimeters haast zienderogen slinken.
Anyhow, op de terugweg naar huis sloeg het noodlot toe. De lange weg die Briançon met Bourg d'Oissans verbindt, had ik intussen een viertal keer gedaan. Ik ken hem dus. Alleen was een parameter gewijzigd, wat ik merkte toen ik een bocht om kwam. Het granieten rotsblok dat midden op de weg lag, lag daar tevoren niet  :eusa_think:. Een zaak van net niet volledig ontweken. Ook al is zo'n 850 een tank, hij is toch de mindere van graniet. Met de rechterflank van de band zat ik nog op de zijkant van de rots, wat resulteerde in een BTCC-vlucht op twee wielen van enkele meters... en een geplooide velg en zoals later bleek ook een ingedrukte schokdemper. Plus band aan flarden natuurlijk ook.
Dik duizend euro kosten later zijn we weer dikke maatjes. Hopelijk verloopt de rest van onze relatie wat minder turbulent, want eerlijk: ik ben er gek van.
En voor een Italiaan lijkt de kilometerstand te kloppen met de mechanische staat van de auto... op de gloednieuwe schokdemper na dan  ;D



JoD

#1
Dit is 'm, aan de voet van de Galibier


roop86

Lomp verhaal!!
Gelukkig zelf dus niks aan overgehouden?!
Maar ik zie je foto's niet??

FGG

Citaat van: JoD op 24-10-2008 11:44:53
De lange weg die Briançon met Bourg d'Oissans verbindt, had ik intussen een viertal keer gedaan. Ik ken hem dus. Alleen was een parameter gewijzigd, wat ik merkte toen ik een bocht om kwam. Het granieten rotsblok dat midden op de weg lag, lag daar tevoren niet  :eusa_think:. Een zaak van net niet volledig ontweken. Ook al is zo'n 850 een tank, hij is toch de mindere van graniet.

;D Geweldig omschreven.

Maar leuk is 't natuurlijk niet. :-\


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Rogers XC 70 2000

Citaat van: JoD op 24-10-2008 11:44:53
Een DOPje uit Italië, met dik 140.000 kilometer en ingevuld OHB naar België afgezakt. Na een lijdensweg van goed drie maanden ingeschreven in het verkeer.
Net op tijd voor een eerste zakenreisje naar de Franse Alpen. Ik moet zeggen dat ik meer dan aangenaam verrast was door de wegligging van de R in de bochten. De Italiaanse R's hebben geen sper en ik vreesde die heel hard te zullen missen, maar eigenlijk ging ie heel vlot door de haarspelden. Wel laat hij zijn rubbers enorm werken. Je ziet de profielmillimeters haast zienderogen slinken.
Anyhow, op de terugweg naar huis sloeg het noodlot toe. De lange weg die Briançon met Bourg d'Oissans verbindt, had ik intussen een viertal keer gedaan. Ik ken hem dus. Alleen was een parameter gewijzigd, wat ik merkte toen ik een bocht om kwam. Het granieten rotsblok dat midden op de weg lag, lag daar tevoren niet  :eusa_think:. Een zaak van net niet volledig ontweken. Ook al is zo'n 850 een tank, hij is toch de mindere van graniet. Met de rechterflank van de band zat ik nog op de zijkant van de rots, wat resulteerde in een BTCC-vlucht op twee wielen van enkele meters... en een geplooide velg en zoals later bleek ook een ingedrukte schokdemper. Plus band aan flarden natuurlijk ook.
Dik duizend euro kosten later zijn we weer dikke maatjes. Hopelijk verloopt de rest van onze relatie wat minder turbulent, want eerlijk: ik ben er gek van.
En voor een Italiaan lijkt de kilometerstand te kloppen met de mechanische staat van de auto... op de gloednieuwe schokdemper na dan  ;D

http://farm4.static.flickr.com/3238/2969165042_2697a79459_b_d.jpg


Je hebt geen horrorbeelden van de Roffel na de aanvaring met de brok graniet?

JoD

Sorry, effe geweldig zitten knoeien. Sneeuw is gesmolten  ;D

Helaas heb ik geen foto's genomen van de schade, was te druk bezig met wiel wisselen en te vloeken op het tijdverlies. Ik had nog meer dan 800 kilometer te gaan die dag.
Het wiel was gescheurd aan de velgrand (zowel band als velg). De velg is nog gered en ziet er nu weer als nieuw uit. Zodra ik er wat geld voor vrij kan maken, laat ik ze allemaal herdoen. Ook twee nieuwe banden vooraan nu: Dunlop Sport Maxx. Niet 100 procent tevreden, maar de enige die ze snel in de bandencentrale konden hebben (dan spreken we over een dag tegenover een week). Blij ook dat ik van de P Zero Assimetrico's vanaf ben, want de aquaplanning dat je daarmee hebt is nie normaal.

FGG

Citaat van: 850blues op 24-10-2008 12:05:38
Citaat van: FGG op 24-10-2008 11:51:49
In mijn post is ie prima zichtbaar en ook de startpost is nu goed.
Vandaar dat ik daarna direct mijn reactie heb verwijderd, maar die had jij ondertussen al 'gevangen'

En verwijderd.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

hathü

Hmm zet jij maar zo je fiets tegen de R, foei. 8)

JoD

@ Hathu
Je hebt gelijk, doe ik nooit meer. Je ziet de sporen nog  :eusa_wall:
Maar eerlijk gezegd, het is niet dat de carrosserie perfect staat. Er zijn links en rechts wel wat schrammetjes in. Langs de andere kant: geen enkele bumperhoek is beschadigd, en zo heb ik nog niet veel 850's gezien  ;D

Chris

Welkom! Schokkend verhaaltje :o

Hijs wel mooi ;D DOP blijft gaaf! Veel plezier met je R.

Groeten,
Chris