Lotto of bingo?

Gestart door rittenburg, 21-12-2011 18:01:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rittenburg

Geacht Volvovolk,

De diesel (V70 TDI, 1999) start soms perfect na een goede nachtrust en komt soms na 3x starten hortend en stotend tot leven met een dikke blauwe wolk.

Persoonlijk denk ik dat er 1 van de cylinders na een uur of 8 volloopt met diesel en dat dat afhankelijk is van de manier waarop de motor tot rust komt in de avond (cylinder 1, 2, 3, 4 of 5 in werkslag)

Als het een versleten gloeibougie zou zijn, dan zou volgens mij het verschijnsel zich altijd voordoen.

Iemand een suggestie?

Alvast bedankt,

Nico
Als we apen zouden zijn konden we met pinda's betalen..

MVeldhuis

Dan zou ik zeggen dat de korste klap is om even naar een dieselspecialist te rijden en je injectoren te laten checken, als je er toch bent kunnen ze direct even je pomptiming checken.

Gloeibougies kun je zelf meten met een amperemeter, als ze stuk zijn dan nemen ze geen stroom meer.

reneetje

#2
Citaat van: rittenburg op 21-12-2011 18:01:38
Geacht Volvovolk,

De diesel (V70 TDI, 1999) start soms perfect na een goede nachtrust en komt soms na 3x starten hortend en stotend tot leven met een dikke blauwe wolk.

Persoonlijk denk ik dat er 1 van de cylinders na een uur of 8 volloopt met diesel en dat dat afhankelijk is van de manier waarop de motor tot rust komt in de avond (cylinder 1, 2, 3, 4 of 5 in werkslag)

Als het een versleten gloeibougie zou zijn, dan zou volgens mij het verschijnsel zich altijd voordoen.

Iemand een suggestie?

Alvast bedankt,

Nico

De VAG diesel staat niet bekend om lekkende injectoren , wel om kapotte gloeipluggen.

Als het slechte starten zich met name voordoet met koude motor (hoe kouder , hoe slechter starten), dan zijn toch de pluggen de eerste verdachte .Met warm weer (motor) start hij gewoon hoor ondanks versleten pluggen

De injectors kun je testen door te kijken of de retour leidingen veel diesel afgeven. ( 5 glazen potjes en 5 stukken brandstof leiding, leidingen aan de retour aansluiten , andere kant in het potje, de retour hoeveelheden moeten per cylinder ongeveer gelijk zijn.)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

rittenburg

Merci voor de reacties...maar alle respect....voor ik naar een "specialist" ga wil ik toch enigszins weten wat er aan de hand is; misschien dat ik een probleem zelf kan oplossen; blijf een doe het zelver tot ik het niet meer kan.

Als de motor altijd bij koud weer slecht start...ok...dan een gloeibougie, maar het is niet altijd bij koud weer.
Als we apen zouden zijn konden we met pinda's betalen..

MVeldhuis

Wat kost het om de gloeiers uit te sluiten?

UserID6342

Alleen wat tijd en een stukkie snoer vanaf de pluspool naar de gloeiert toe :)

rittenburg

Ok...en hoe moet ik dit aansluiten? Ben meer een man van tandwielen en moeren en bouten
Als we apen zouden zijn konden we met pinda's betalen..

UserID6342

Je haalt met sleuteltje 8 de strip tussen de gloeispiralen eraf.  Koppelt de hoofdaansluiting los , zodat alle gloeiers los zijn dwz niet aan elkaar gekoppeld.  Je pakt een dik snoertje van een 2 mtr lengte max. Knoopt dit aan de ene kant aan de + van je accu.  Nu wel opletten want er staat stroom op dat kabeltje, niet dat je dadelijk ergens kortsluiting maakt.  Je tikt nu met de andere kant van het draadje tegen de schroefdraad van de gloeier aan waar het moertje op zat. 

Vonkt tie dan is tie goed, vonkt tie niet kun je 'm vervangen.

thuur

Als er echt een injector druppelt dan ruikt de olie sterk naar diesel. Let op! Niet mee doorrijden, de olie verliest zijn smerende werking! Helaas recent nog meegemaakt bij een V70N, die was toe aan een complete motorrevisie..


Gr ;)

UserID6342

Helemaal mee eens, maar eerst het makkelijkste uit zien te sluiten.  Dieselolie is een hele goede ontvetter (eigenlijk de beste die er is) en dat is ook de reden waarom je olie naar z'n moer gaat.

MVeldhuis

Kans dat er een injector druppel lijkt me niet zo gek groot, een diesel gaat niet slecht starten van overmatige diesel, die vind dat juist lekker.

arjenT5R

blauwe rook na starten duid veelal op verkeerde pomptiming...
gloeibougies simpel zelf te testen zoals boven beschreven is.

Pomptiming is simpel uit te lezen met de computer dus diagnose is zo gesteld!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Gert

Mijn auto had ook startproblemen bij koud weer en last van veel rookontwikkeling als-ie eindelijk aansloeg. Bij dieselspecialist Pul in Urk hebben ze toen de brandstofpomp op tijd gezet en sindsdien geen centje pijn meer. Bovendien is de auto duidelijk zuiniger geworden.
Rust roet...

Jeroentjuh

Ff langs de dealer, die kunnen hem even uitlezen, pomptiming even controleren en de gloeibougies testen. Is maar ff werk......