toerenteller

Gestart door Jan Holman, 23-11-2003 15:38:56

Vorige topic - Volgende topic

Jan Holman

Mijn toerenteller leid af en toe een eigen leven.
Meestal doet hij het wel goed, maar af en toe staat hij op nul. Bij het accelereren geeft hij een zwiep naat boven en bij het loslaten van het gaspedaal valt hij terug naar nul.
Rijdt ik wat langere stukken dan doet hij het op een gegeven moment wel weer normaal.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Reitse

eerste gevoel iets electronisch. Sensor die vies/defect is of pennetje in dashboardstekker wat geoxideert of kabeltje of... ::)

Pretorian

Lijkt mij een slecht contact
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

AEO

Lijkt alweer een probleem dat ik ooit in mijn 480 had, maar zal vergelijkbaar zijn met de 850/70. Soms reed ik op de snelweg 0 en na een hobbel in de weg sprong de teller weer op om later weer terug te vallen.
Achter het dashboard zit een printplaat waarop enkele connectoren zitten. Op deze connectoren worden stekkers gestoken om alle informatie naar de klokken en lichtjes te brengen. Ik had toen de test gedaan om onderlangs een stuk stevig karton achter het dashboard te duwen waardoor de stekkers stevig op de printplaat werden gedrukt: toen deed de klok het weer (maar na een erg stevige hobbel viel het karton eruit en ook de klok hield ermee op). Dus dashboard open, klokken eruit, printplaat eraf en goed bekijken: de contactpunten van de contrastekkers op de plaat waren slecht. Soldeerboutje erop drukken en klaar was kees. Als je dit door de garage laat doen kost het je een klein vermogen maar het is echt een klusje van nix.

Maar aangezien het hier je toerenteler betreft zou het ook nog eens aan de opnemer in de versnellingsbak kunnen liggen, of misschien een slecht kontakt tussen de opnemer en het kabeltje naar je dashboard. de opnemer zelf zit in de versnellingsbak, maar is wel te vervangen. Heb het zelf echter nog nooit gedaan, dus kan ik je niet vertellen hoe

Andre

Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

Marc 0101.001

Marcel_T-5

Impulsgever op de versnellingsbak is voor de snelheidsmeter en niet voor de toerenteller.
Volgens mij krijgt de toerenteller zijn gegevens van de motor ECU.

Maar ik zit ook te denken aan een slechte soldering of slecht contact op de printplaat of in een connector.

Marcel

Marc 0101.001

Of gewoon van de dynamo?

Marcel_T-5

Als het een diesel is, dan zou dat best eens kunnen.  :)

Marcel

Marcel_T-5

Wordt het signaal van deze toerental sensor niet alleen door de ECU van de automatische transmissie gebruikt?
:icon495: :icon495:

Marcel

Jan Holman

Ok Jongens, dank jullie wel voor de tips ik ga het een en ander eens uitproberen.
Ik ga eerst maar eens achter het dashbord kijken.
Als er iets uitkomt horen jullie het.

Marc 0101.001

Ik zou niet meteen met het vervelendste klusje beginnen.... straks blijkt het de sensor te zijn en dan heb je een hoop werk voor niks gedaan.

Jan Holman

Ok jongens het is verholpen, zat toch achter het dashbord, connectors schoongemaakt en gelijk alle lampjes maar vervangen,( je weet maar nooit ).
Bedankt voor alle tips jongens, ik ben nog maar net in het bezit van deze 850, ik ben voorheen altijd mercedes rijder geweest, maar voor nooit meer anders dan zo'n 5 pitter.
Ik heb nog wel een aantal dingetjes die ik moet doen. Aankomend voorjaar gaat er een Cruise control in voor 399 eurotjes. En ik moet nog het een en ander zien te bedenken voor de airco, deze id gevuld geweest met freon, maar dit mag niet meer verkocht worden. Dat word dus nog een dure grap denk ik.
Ik heb wel al een beetje rondgekeken op de site, maar ik lees nergens iets over dit verouderde systeem, misschien heeft iemand dit al eens laten aanpassen, want zo'n pietje precies ben ik ook wel weer, wat er op zit moet het doen ook.
Oh ja voor ik het vergeet kan iemand wij een wijsmaken hoe ik een foto bij mijn profiel kan plaatsen, want dit krijg ik maar niet voorelkaar.
Hoor het wel, groeten Jan, ( die nu even het lidmaatschapsformulier gaat opsturen)

Ben123

Het signaal komt van de regeleenheid(ecu)
Meestal de printplaat ven het klokkenpaneel
Groet Ben.
Volvo Ned.