Kapotte Luchtmassameter: toch door de keuring?

Gestart door 2.0keijzer, 15-09-2003 17:26:41

Vorige topic - Volgende topic

2.0keijzer

Mijn import T5R moet binnenkort naar de RDW. Ik vermoed dat er iets met de LMM is: hij loopt 1.100 stationair en op B2 kreeg ik foutcode 122. Loopt verder prima, rookt niet. Toch, wanneer de LMM hapert, komt de auto dan door de uitlaatgasmeting?

Johann

Kijk je vacuum leidingen na.
Vooral van de carter ontluchting.
Op het inlaat spruitstuk aan het eind, dus andere kant dan de gasklep, vlak bij de stuurpomp zit een klein kunststof knietje van de carter ontluchting. Het is moeilijk te zien maar deze is waarschijnlijk lek.
Zo niet kijk je vacuum "kerstboom" bij degasklep even na of alle dopjes er nog op zitten.
Hoog stationair is meestal een vacuum lekkage.

2.0keijzer

Johann, bedankt, je had het bij het juiste eind!
Het knietje heb ik nog niet kunnen vinden maar van de "kerstboom" was een aansluitpunt voor een slangetje afgebroken, zodat alleen een gaatje restte. Vinger erop, en direct ging het stationaire toerental omlaag! Voorlopig maar even een parkertje eringedraaid........
Ik heb gezocht naar losgeschoten slangetjes, maar niets kunnen vinden. Het was het bovenste aansluitpunt , aan de achterkant van de kerstboom. Kan het zijn dat mijn Cruise Control het daarom niet meer deed (auto moet nog naar de RDW, dus ik rijd er nog niet mee)?