SC900 geeft Alarm!

Gestart door FrankvdAa, 31-10-2008 20:39:10

Vorige topic - Volgende topic

EVV

Op Tweakers staat nu een berichtje over een proef met het "inbreken" op radio uitzendingen. Dit lijkt op hetgene wij gezien hebben, alleen woon ik niet in de proefgebieden. Maar als de hulpdiensten het kunnen, kunnen handige doe-het-zelfers het zeker!

Autogek

Zoekfunctie gebruikt maar niet kunnen vinden. Nu maar hopen dat iemand dit euvel kent, zal toch niet de enige zijn :eusa_doh:.

Het gebeurt soms maandenlang niet. Maar dan ineens gaat, helemaal spontaan, het volume op 3/4 (en da's best hard...) en verschijnt in het display: "alarm !". Instructieboekje meldt dat dit een soort super RDS-melding is, bijvoorbeeld bij een kernramp... Met ingeschakeld contact helpt niets om 'm tot zwijgen te krijgen. Boekje meldt daarover ook niks.

Iemand hier ooit van gehoord? Hoop 't want dit is errug irritant. Alvast bedankt ook namens mijn vrouw :).
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

RRRRR_Ramon

Gelukkig heb je een R om zo snel mogelijk van de fall-out van een kernramp weg te rijden!  ::)  ;D

Toevallig zat ik van de week even te wachten in m'n V70 en las wat in het instructieboekje. Ik heb het ook gelezen dat er "ALARM" in het scherm kan komen maar ook dat dat incidenteel voorkomt bij alleen grote rampen. Hoe je het tot zwijgen brengt is mij niet bekend.  :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

daytonawim

In welke regio reed jij toen dit gebeurde ?

Er zijn in 2 regio's testen met een of ander systeem wat in voorrangs voertuigen zit, zodat elke auto radio in een straal van
300 meter om het voertuig een melding krijgt.

Overigens moet je als de RDS melding komt het volume zachter zetten, en zoals bij mijn radio onthoud ie dat dan hopenlijk ook.

-D©©©L-

Toevallig een brandweerwagen in de buurt ? Utrecht doet wat proefjes met de "Flister".
Dat is een idee van mijnheer Boersma, gepresenteerd in "het beste idee" editie 2005. De "Dutch Rescue Holding" waar o.a. "De vries Ambulances" onder valt, heeft dit idee gejat en probeert dit nu als eigen idee commercieel te vermarkten. Men heeft een speciale licentie van het Agentschap Telecom waardoor men in testfase lopende radio uitzendingen ontvangen in voertuigen die in de buurt van het betreffende hulpverleningsvoertuig rijden mak onderbreken/storen met RDS-PTY 31 meldingen (alarm!).

In Emmen is een wagen van de ambulance dienst voorzien van zo'n stoorzender.

Men vind het zo'n mooi speeltje dat men van mening is dat elke brandweerwagen en ambu dit aan boord moet krijgen. Een fatsoenlijk onderzoek naar de effecten op lange termijn (gewenning !) is echter nog niet gedaan.

VolvoDeMio

Laatst ergens iets gelezen over Radio 3 (van de Staatsomroep) die had zitten klooien met die melding.
Ik gok dat ik het gelezen heb in de topics 'Waar heb je je vandaag aan......(geërgerd e.d.)'.

Edit: die zenders van de hulpdiensten zullen volgens mij het geluid eerder doen verdwijnen, dan dat deze op 3/4 gezet wordt.

-D©©©L-

Citaat van: VolvoDeMio op 09-01-2009 22:44:36
Laatst ergens iets gelezen over Radio 3 (van de Staatsomroep) die had zitten klooien met die melding.
Ik gok dat ik het gelezen heb in de topics 'Waar heb je je vandaag aan......(geërgerd e.d.)'.

Edit: die zenders van de hulpdiensten zullen volgens mij het geluid eerder doen verdwijnen, dan dat deze op 3/4 gezet wordt.

Niet alle radio's reageren voorspelbaar op PTY-31. Het is een soort vergeten functie omdat "alarm" zo generiek is dat je er geen kant mee uit kan (of juist teveel).

Autogek

Citaat van: daytonawim op 09-01-2009 22:42:22
In welke regio reed jij toen dit gebeurde ?

Overigens moet je als de RDS melding komt het volume zachter zetten, en zoals bij mijn radio onthoud ie dat dan hopenlijk ook.

In de buurt van Tiel, op een landweggetje in the middle of nowhere, in de verre omtrek geen hulpvoertuigen te bekennen. De vorige was ergens op de A27 ter hoogte van Houten.

Als deze melding komt, reageert ie nergens op. Je kunt hem ook niet uitzetten. Dat kan pas met uitgeschakeld contact. Maar raak je dan een knop van de radio aan, tata, dan gaat ie weer :eusa_wall:.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

Andre_De

Ik heb er sinds vanavond ook in eens last van. >:(
Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit irritante 'alarm' eraf kan halen/uitschakelen.

Mvgr. André

haasje

Andre_De

Vanmorgen weer gereden en radio geluisterd, ik durfde de radio bijna niet aan te zetten  ;)
Geen 'Alarm!'. Het zal dus wel zo'n signaal van een Flister geweest zijn denk ik. Ik luister nooit naar 3fm.

Hopen dat het niet weer gebeurt, het is namelijk rete irritant.

Mvgr.

André

gerardgrobben

Citaat van: Andre_De op 10-01-2009 00:09:21
Ik heb er sinds vanavond ook in eens last van. >:(
Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit irritante 'alarm' eraf kan halen/uitschakelen.

Mvgr. André

ik dus ook...
tussen 1800 en 1900 ( enschede almelo ev) ineens 30 x van de CD naar een klasieke zender  (radio4? staat niet voorgeprogd)...

ik denk dat het atmosferische omstandigheden zijn, ofzo
tuba or not tuba, that's the question

Ronbroek

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Autogek

Citaat van: haasje op 10-01-2009 01:35:05
RDS uitschakelen helpt niet?
Nee, als gezegd: niks werkt (da's juist het frustrerende). Pas als contact af is (maar da's wat lastig als je aan het koersen bent) en je draait de knop op "uit" en start weer, is het ALARM ! weg. Ook bij uitgeschakelde RDS, dus TP uit, komt dat ALARM! erin. In boekje staat ook dat dit een super-alarm is dat alle functies van de SC-801 overruled. Nou dat klopt dus :eusa_wall:.

Ben trouwens 'blij' te lezen dat ik niet de enige ben, want je begint toch aan je verstandelijke vermogens te twijfelen.

Overigens stond in alle gevallen de radio bij mij op Radio 2 (jaha, ik word een ouwelul ondertussen). In eerdere posts in deze draad werd de Zwartepiet naar 3FM geschoven, maar of dat er dus mee te maken heeft?

FrankvdAa

Citaat van: Autogek op 10-01-2009 21:52:27
Overigens stond in alle gevallen de radio bij mij op Radio 2 (jaha, ik word een ouwelul ondertussen). In eerdere posts in deze draad werd de Zwartepiet naar 3FM geschoven, maar of dat er dus mee te maken heeft?

Toevallig dat ik vorige nog een keer de alarm melding kreeg en dat de radio toen ook naar Radio2 sprong. Na drie keer piepen sprong 'ie trouwens gewoon weer terug naar CD.
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register