Koelvloeistof lekt weg, maar waar??

Gestart door Edwin, 18-09-2003 20:47:29

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Nadat mijn auto de 180.000 beurt heeft gehad, lekt ie koelvloeistof. Weliswaar weinig maar toch...
Vorige week donderdagmiddag zat er koelvloeistof aan het oliefilter, oliecarter zat een streep op en aan een chassisbalk middenvoor.
Naar de dealer geweest, die heeft het systeem even onder druk gezet (10min.) maar nergens lekken natuurlijk. Ook heeft de monteur onder en tussen de motor en auto gekeken maar niks gevonden. De hele week weer droog geweest en nu vanmiddag weer dezelfde plekken nat.
Misschien belangrijk detail. Net als vorige week donderdag had ik 's ochtens maar 2,5 km met de auto gereden (rustig, niet meer als 3000 rpm) en de auto een dag lang op een licht hellende oprit gezet. Altijd dezelfde plek overigens.
Ik kan zelf ook nergens onder en tussen de motorruimte een lek vinden. Volgens de dealer is er nog een optie en dat is dat ie lekt bij de waterpomp, maar dan willen ze hem een dag houden en de boel loshalen €€€€ maar dat wil ik liever niet ;)
Komt iemand dit bekend voor???

gr. Edwin.  8)

Entuscan

Tja ik weet niet of het kan helpen maar ergens vanvoor rond het dashboard zit een radiatortje van het ventilatiesysteem  ... daar wil ook wel eens een klein onopvallend lekje in voorkomen.

Ik denk dat ik daar een lekje heb. Niks te vinden maar af en toe heel eventjes een droog muf (beton)luchtje net na vollast gereden te hebben (ook zonder airco)

We gaan die volgende week eens nakijken bij mijne, waarschijnlijk zit hier een heel, heel klein lekje in. Ik kan in ieder geval ook geen "vloeistof vinden" maar ik denk dat er na 3tal maanden na laatste bijvulling ong 0.5L uit was.

Bij vollast komt er waarschijnlijk ook iets meer druk op het koelsysteem, net groot genoeg om lichtjes te lekken.

Misschien ook eens nakijken???
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Reitse

Als de waterpomp lekt zie je dat als het systeem onder druk staat.

Maak je radiateur eens goed schoon en kijk of je daar ook wat ziet verschijnen (ff stukkie blazen om het duidelijk te laten worden). Bedenk me tijdens het typen dat ik niet zeker weet of jij dat ook makkelijk kan zien ivm IC en Airco.

Edit: misschien de snelkoppelingen naar je kachel? Zitten bij het schutbord.

Edwin

Alvast bedankt voor de reacties mannen, maar ik heb vanmorgen nog eens goed gekeken en heb nu wel een spoor ontdenkt denk ik.
Er ligt iets koelvloeistof op de plek waar het motorblok aan de carterpan vast zit (zeg maar de "naad" waartussen de pakking van blok/carterpan zit).
Als ik voor de auto sta zit het op de scheiding/pakkingsnaad links van de peilstok tot aan de peilstok. Via de peilstok is een vochtig spoor naar de carterpan toe. Voor de rest is alles droog, zowel achter de motor (schutboard) als bij de distributieriem. Alleen het oliefilter wordt dus ook vochtig?

- Lopen er voor aan of net boven het blok ter hoogte
van de plek waar de oliepijlstok het blok ingaat ook koelvloeistofleidingen?
- Kan het motorblok lek zijn op die plek (scheur oid)?

gr. Edwin.  8)

Reitse

Mijn eerste gedachte is als daar iets lek is je ook olie in je koelvloeistof zou moeten zien. De vloeistof komt niet via je oliepeilstok naar beneden?

denkweb

Exact hetzelfde euvel had ik ook: Ik kwam er pas achter waar de lek zat toen er druk op het systeem werd gezet en de motor gestart werd.

De koelvloeistof kwam langs het lager van de waterpomp naar buiten, viel in een verdieping van de bodembeschermplaat en verdampte door de temperatuur of verdween er vandaan onder het rijden. Ook gooide de riem een beetje ervan omhoog door het motorcompartiment.

Dit probleem deed zich voor na de grote beurt waarbij o.a. de getande riem was vervangen (en welke nu door de scheeflopende poulie weer vervangen kon gaan worden)

Achteraf dom: riem vervangen = waterpomp vervangen (althans: dit adviseer ik tegenwoordig).

Edwin

Citaat van: denkweb op 19-09-2003 22:56:37
Exact hetzelfde euvel had ik ook: Ik kwam er pas achter waar de lek zat toen er druk op het systeem werd gezet en de motor gestart werd.

De koelvloeistof kwam langs het lager van de waterpomp naar buiten, viel in een verdieping van de bodembeschermplaat en verdampte door de temperatuur of verdween er vandaan onder het rijden. Ook gooide de riem een beetje ervan omhoog door het motorcompartiment.

Dit probleem deed zich voor na de grote beurt waarbij o.a. de getande riem was vervangen (en welke nu door de scheeflopende poulie weer vervangen kon gaan worden)

Achteraf dom: riem vervangen = waterpomp vervangen (althans: dit adviseer ik tegenwoordig).

Het systeem is vorige week bij de dealer wel even onder druk gezet (10 min.), toen lekte er niets, maar de motor heeft de monteur toen niet gestart? Zou dat dan verschil kunnen maken?
Verder heeft de monteur de hele onderkant bij het motorblok bekeken maar kon niets vinden.
Hij had het er wel over dat ze eventueel ook nog naar de waterpomp konden kijken, maar dat ze daar dan meer tijd voor nodig hadden omdat e.e.a. dan los gehaald moet worden, ik zou hem dan een dagje moeten laten staan. De lekkage is ongeveer 0,5 liter/5.000 km.
Als het de waterpomp is, is dat dus een dure grap :-[
Volgens olieslager vraagbaak is het vervangen van de waterpomp niet zo'n zware klus, is het zelf te doen of heeft niemand het ooit nog gedaan??? Ik ga liever naar de echte dealer maar €400,= voor alleen de waterpomp vervangen vind ik wel een beetje duur!

gr. Edwin.  8)

Reitse

Zo weinig lekkage denk ik niet direct aan de pomp. Ik zou eerder denken aan een slangklem die z'n beste tijd gehad heeft. Er zijn geen aansluitingen te vinden die wit uitgeslagen zijn? Wat je ook kan proberen is even met een doekje de slangen nalopen op nattigheid, misschien ergens een heeeeel klein lekje (niet doen bij warme motor, de vloeistof heeft de nare eigenschap warm te worden ;))

denkweb

Bij mij lieten ze pas na lang zoeken de motor lopen met druk op het vat, daarna konden ze absorptie korrels over de parkeerplaats gaan uitstrooien, eerder wilde er niets lekken. Als er een slangklem niet goed vast zit /verweerd is dan had druk op het vat dit uit moeten wijzen gezien het verbruik van de motor. Het risico met lekkages aan de waterpomp (meestal is het lager in de pomp versleten) is dat het lager het begeeft en je distributieriem stuk/eraf loopt, een risico dat ik liever niet zou willen nemen (ook ik was er al te ver, ca. 250km, mee doorgereden naar ik achteraf kon bezien).