Tikkende kleppen

Gestart door WYD, 02-11-2008 16:30:42

Vorige topic - Volgende topic

WYD

Vanmiddag had ik een kijker voor m'n 850 2.5 20V Glt. Deze merkte op na een stuk gereden te hebben dat de kleppen ook bij warme motor nog tikken.
Ik weet eigenlijk niet beter en hoor het niet eens. Bij koude motor hoorde ik ze wel altijd luider tikken, maar dat is heel normaal voor hydraulische klepstoters.
Is er iemand bekent met dit probleem, zijn het wellicht vervuilde klepstoters ofzo?
Maakt voor mij het zoeken wat makkelijker dan weet ik ook waar het probleem zit, als het al een probleem is.

Kan iemand ook zeggen wat de materiaalkosten zijn voor het vervangen van de klepsteelrubbers?
De 850 verbruikt wat meer olie dan normaal is (1liter op 2000-3000km), waarschijnlijk zijn de rubbers na 260dkm uitgedroogd. De krukaskeerring is een jaar geleden al vervangen.

De auto is verder in prima technische staat, dus vindt dit een beetje een vlek op het hemelwitte tapijt.  :P
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

Chris

Citaat van: WYD op 02-11-2008 16:30:42

Kan iemand ook zeggen wat de materiaalkosten zijn voor het vervangen van de klepsteelrubbers?
De 850 verbruikt wat meer olie dan normaal is (1liter op 2000-3000km), waarschijnlijk zijn de rubbers na 260dkm uitgedroogd. De krukaskeerring is een jaar geleden al vervangen.

Materiaal (de klepseals dus) zijn zo'n EUR 30,- bij de Volvogarage.

Daar komen afhankelijk van of de kop eraf gaat of niet nog wat dingen bij (koppakking bijvoorbeeld). Het kan zonder de kop eraf te halen heb ik begrepen.

WYD

Dat zou mooi zijn!
Ik heb een best handige monteur die aan vrachtwagens en auto's sleutelt. Als het mogelijk is zonder de kop te lossen, dan zal hem dat waarschijnlijk wel lukken.

Chris

Citaat van: WYD op 02-11-2008 17:09:13
Dat zou mooi zijn!
Ik heb een best handige monteur die aan vrachtwagens en auto's sleutelt. Als het mogelijk is zonder de kop te lossen, dan zal hem dat waarschijnlijk wel lukken.

Mooi dan!

Alles beter dan het laten doen bij de Volvogarage. Die vinden EUR 1500,- een normale prijs voor dat werkje. Ben niet op mijn hoofdje gevallen ;D

thuur

Gewoon een keer flushen, daarna 2dkm op goedkope olie rijden en dan 'dure' olie erin. En telkens het filter vervangen. Meer kun je niet doen aan tikkende stoters (behalve vervangen voor MY95 modellen). Wellicht dat het olieverbruik dan ook is gedaald.

Houd wel rekening met evt. olielekkages agv. het flushen, gaat meestal ook vanzelf weer weg maar geen garantie.

O, en verwar tikkende injectors niet met tikkende kleppen ;)

Gr 8)

WYD

Tikkende injectors heb ik ook nog even aan gedacht, maar die tikken toch net iets lichter.
Hoe gaat dat flushen in z'n werk?
Rij nu een paar duizend kilometer op vol synthetische 5W40 maar dat maakt voor het oliegebruik eigenlijk niets uit t.o.v halfsynthetische 10W40.

Ludo

Citaat van: WYD op 02-11-2008 16:30:42
Vanmiddag had ik een kijker voor m'n 850 2.5 20V Glt. Deze merkte op na een stuk gereden te hebben dat de kleppen ook bij warme motor nog tikken.

ja én. ???

WYD

Die durfde de koop daarom niet aan, ondanks dat alles voor de rest oke is.

johan283

Die heeft dan weinig kaas gegeten van techniek.......

Tikken kan geen kwaad volgens mij

Ludo

dat kan inderdaad geen kwaad.
ik denk ook niet dat er hier iemand is, die al diegene waarvan de kleppen continu tikken, de kost wil geven.  :-X

thuur

Citaat van: johan283 op 02-11-2008 19:39:46
Tikken kan geen kwaad volgens mij

Staat ook gewoon in het instructieboekje.

Gr ;)

Racingbrick

Ja, bij koude start is het normaal.... :laugh:

WYD

Bij koude start begrijp ik, maar het ging juist om tikken bij warme motor. Van de week m'n monteur eerst maar eens laten luisteren.

Ludo

Citaat van: WYD op 02-11-2008 23:47:13
het ging juist om tikken bij warme motor.

daar had ik het ook over.
;)

Enno

Citaat van: WYD op 02-11-2008 23:47:13
Bij koude start begrijp ik, maar het ging juist om tikken bij warme motor. Van de week m'n monteur eerst maar eens laten luisteren.

Volgens mij maken de meeste oudere GLT.....blokken wel wat geluid bij de klepstoters. Een 97-er blok is aanzienlijk stiller dan een blok uit 94.

Ik heb inmiddels begrepen dat je er andere klepstoters in kunt zetten. Nieuwer type dan zou het blok stiller moeten draaien dan met het oude type kleptstoters. De enige vraag die bij deze relevant is kan het kwaad dat de kleppen geluid maken? Als er voldoende olie inzit & de olie is niet al te oud zou ik me er niet zo druk om maken...

Zeker niet als je de auto wilt verkopen. Flikker er anders zo'n flesje van Wyns in, dan zijn de kleppen in ieder geval voor +/- 1000 KM stil.