Safraan; Ander Blok

Gestart door Sbv, 03-11-2008 22:30:53

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Citaat van: elianmars op 08-02-2012 00:01:45
En? Is de boel al uitgelezen?

Of hebben jullie het te druk met andere dingen, aangezien jullie eindelijk weer bij elkaar zijn?  :eusa_shifty: ;D
nee hoor
achterste sonde is vervangen, de oude gaf een heel raar meet beeld wat volgens Kornelis betekende defect.
Morgen volgen de plaatjes en de uitleg van zijn kant.
Lampje reset gegeven en inmiddels 45 km gereden

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Citaat van: maruska op 08-02-2012 00:29:30
45 km  :eusa_eh: :eusa_eh: ?

zit die chinees zo ver weg ?
Yep, je hoeft niet de kortste route te nemen, of wou je weer chinees komen eten. Kan en mag hoor.

maruska

ik nodig mezelf graag een keer uit, dan neem ik de automaat wel mee.. kunnen we daar gelijk eens naar kijken :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Zoals beloofd:

De foutmelding was afkomstig van de secundaire lambdasensor; dat kan twee dingen betekenen:
- Kat defect
- Lambdasonde storing

Dus moet je dan het signaal gaan meten van de lambdasensor.
Wat belangrijk is om te weten dat de secundaire sensor hetzelfde type sensor is als de primaire. Bij een rijk mengsel (zuurstofarm) zal de sensor een spanning af moeten geven van 0,9 V (of in die richting) en 0 Volt bij een arm (zuurstofrijk mengsel. De lambdasensor is wat je noemt een sprongsensor, dus bij een ietsiepietsie rijker mengsel gaat de spanning al omhoog en omlaag al bij een ietsiepietsie armer mengsel.

Bij exact lambda = 1 zal de spanning 0,45 Volt bedragen.

Omdat de probleemsensor na de kat zit, is de zuurstofconcentratie in het uitlaatgas anders dan voor de kat; daar wisselt het continu tussen rijk en arm om de kat te laten werken. Na de kat moet dat omgezet zijn tot de situatie lambda = 1.
Dat betekent dat bij een goed werkende kat deze sensor een spanning van 0,45 Volt afgeeft.

De sensor in de auto van Irikro deed wel een beetje vreemd; helaas heb ik daar geen beelden van, maar wel van de andere sensor die er in is gekomen, dus aan de hand van die signalen zal ik proberen uit te leggen wat we gemeten hebben:

Signaal1:

Dit signaal is gemeten bij stationair draaiende motor en warme sensor + kat (heel belangrijk anders meet je niet het juiste signaal). Bij 200 mV / div heeft dit signaal een waarde van 0,8 V.
Da's hoog zul je zeggen, maar toch is het goed. Waarom?
Daarvoor moeten we even kijken naar de wijze waarop de lambda sensor zijn spanning afgeeft:

Uit deze grafiek blijkt dat 0,8 V een uitlaatgaswaarde inhoudt die heel dicht bij lambda = 1 zit.
De kat werkt dus prima (bij stationair).

Signaal 2:

Dit signaal geeft het gevolg van brandstofafschakeling weer. We hebben dit bereikt door de motor even 3000 toeren te laten draaien en vervolgens plotseling gas los te laten.
Gevolg van dit geheel is dat de 5 cilinder even alleen lucht staat te verpompen en als gevolg daarvan een wel heel arm mengsel (geen mengsel dus, maar lucht) in de uitlaat laat komen. Hierddor krijgt de katalysator een overschot aan zuurstof te verwerken die de kat dan ook gewoon achter ui te uitlaat laat komen.
Gevolg is wel dat de secundaire sensor veel zuurstof meet en als gevolg daarvan geen spanning meer afgeeft.
In de afbeelding kun je zien dat dit alles verloopt zoals verwacht.
Als de motor stationair blijft lopen, zal de spanningswaarde weer langzaam oplopen. De tijd die ervoor nodig is, is een maat voor in hoeverre de kat nog goed werkt; hoe langer deze tijd, des te beter werkt de kat.

Wat hadden we gezie als de kat defect zou zijn?
De secundaire sensor zit na de kat. Wanneer deze niet werkt, dan zou de kat net zo goed een pijp kunnen zijn met niets daarin; de sensor zou dan ook het zelfde signaal geven als de primaire sensor: Een pendelend signaal. Een katalystaor die verslijt laat op de secundaire sensor ook dat pendelen zien: Hoe sterker het pendelen is, des te slechter werkt de kat.
Bij een 60% versleten kat moet het diagnoselampje wettelijk geactiveerd worden.

Wat was er dan aan de hand?
De sensor is natuurlijk niet zomaar vervangen; tijdens het opwarmproces meet je op de signaaldraad van de sensor 0,45 V. Dat is een spanning die door de ECU op de signaaldraad wordt gezet. Zodra er beweging in het signaal komt, betekent dat dat de sensor en de kat op temperatuur zijn gekomen.
Toen de boel op temperatuur was, nam ik waar dat vanaf de 0,8 V het spanningssignaal af en toe wegviel tot 0,45 V en dat hetzelfde gebeurde als de spanning van de sensor 0 V aangaf ten gevolge van het gas loslaten. Met andere woorden: Het signaal viel af en toe weg.
Mijn verdenking ligt dus bij de sensor zelf. Gelukkig had Sbv een reserve sensor mee en konden we deze plaatsen. Ik verwacht dat het lampje niet meer aan zal gaan.

Geen Ferrita dus  ;D

UserID6342

Mooie en duidelijke, heldere uitleg Kornelis.  Weer wat geleerd !

Chris

Heldere uitleg Kor! :eusa_clap:

Jammer van de Ferrita Sander ;D...

Taranis

Inderdaad een duidelijke heldere uitleg :eusa_clap:

Ik denk alleen dat je meer punten had gescoord als je had gezegd dat er gewoon een Ferrita onder moest ;D

irikro

Bedankt voor je inspanning en duidelijke uitleg. Kan ik weer zonder brandend dashboardlampje op weg.  :)

Sbv

Bij deze nog een paar actie foto's

(ja de S70 is wat voorzien van een zoutlaagje)

Kornelis dank voor je hulp, heldere uitleg en metingen. Meten is Weten is wederom bewezen

Bouke

Wat een mooi verhaal :eusa_clap: en wat een witte auto met goeden vlekjes ;D

Taranis

Citaat van: Sbv op 08-02-2012 21:00:37
http://i916.photobucket.com/albums/ad3/sbv6/IMG_0186.jpg

Uh... heb al 3 Suzuki's versleten 1 krom gereden, 1 blok gemold en 1 verkocht en 1 dag later kapot maar ik heb niet zo'n jas. Hoe kom je daar aan? :eusa_whistle:

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein