Olielek: peilstok 4cm naar boven los gekomen

Gestart door TTT242, 22-09-2003 14:01:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TTT242

Onlangs olie plasje onder wagen, eens onder de kap gekeken; wat een troep,  alles vooraan en onderaan de motor onder de olie. Bleek dat de peilstok(rode of groene oogje) 4cm boven de buis zelf zat en er zo onder het rijden overal olie spoot.
Peilstok terug naar beneden gedaan en gemerkt dat er bij licht naar boven trekken van het oog op een bepaald moment de peilstok gemakkelijk 4cm naar boven schiet. Ik denk dat dit komt omdat de peilstok vanonder een bocht maakt.  Olie bijgevuld en voorlopig peilstok vast met tape. Heeft iemand dit al meegemaakt?Welke oplossing. Ik rij niet graag zoder olie rond en heb ook geen zin om bij te vullen met mijn dure Esso Ultron, laat staan van de troep op en onder de motor.
P.s. peilstok was op zijn plaats, niet vergeten bij oliewissel.......

Tom
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

s©ub@

is je karterontluchting nog goed?

lijkt haast wel of ie zijn lucht niet kwijt kan en het daarom maar via de peilstok eruit blaast (weg van de minste weerstand hè?)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

TTT242

Zou kunnen. Hoe kan ik de carterontluchting zelf testen? Ik heb op een vorige topic "oeps, Foutje van dealer"op de foto  gezien waar die ontluchting zit.

Tom
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

s©ub@

#3
da's een deel van de ontluchting.

de ontluchting zit onder het inlaatspruitstuk aan de rechterkant, loopt links om de hoek door naar de inlaatslang van de turbo en er loopt een leiding van bovenop het blok naar beneden (rechts onder het spruitstuk dus weer) afhankelijk van het systeem wat je hebt zijn er nog meer (of minder) mogelijkheden...

testen?
Jiggletest:

Waar gaat het om? Normaal gesproken blaast er altijd wel wat verbrandingsgassen langs de zuigers naar het carter, de zogenaamde blow-by. Naar mate er meer slijtage is of er bijvoorbeeld zuigerveren gebroken zijn kan deze blow-by wel eens veel groter worden en allerlei problemen veroorzaken. Nou is het carter via een olie afscheider en een slang aangesloten op het inlaatspruitstuk zodat deze schadelijke gassen direct weer de verbrandingskamer in geleid worden. Dit is het Positieve Carter Ventilatie systeem (PCV). Dit systeem zorgt er voor dat normaal gesproken het carter op onderdruk staat ten opzichte van de buitenlucht. Als er echter ergens onderweg een vervuiling is ontstaan waardoor PCV niet meer werkt, kan mogelijk de overdruk in het carter alleen maar weg door ergens een afdichting er uit te blazen. Daar wordt je dan niet vrolijk van.

Hoe doe je nu de jiggle test? Heel simpel, je start de motor en laat 'm stationair lopen. Vervolgens draai je voorzichtig de olie vuldop van het kleppen deksel en laat 'm los op z'n zitting liggen. Nu bekijk je wat die dop doet:

Als de dop vastgezogen wordt betekent dat dat er onderdruk is in het carter (de druk onder het kleppendeksel is namenlijk de zelfde als in het carter). Het carter ventilatie systeem kan dus alle eventuele blow-by met gemak verwerken. Prima.
Als de dop hobbelt (jiggle-t, daar komt de naam dus vandaan) op z'n zitting heb je mogelijk een probleem. Er heerst geen goeie onderdruk in het carter. Mogelijk is er veel blow-by door een versleten motor of het carter ventilatie systeem zit dicht. Nou is het carter ventilatie systeem heel makkelijk schoon te maken. Na dat gedaan te hebben en de jiggle test te herhalen kun je mogelijk nog verdere conclusies trekken.
Als de dop met kracht van z'n zitting geduwd wordt heb je een groot probleem. Niet alleen zul je tegen die tijd al onder de olie zitten maar het zal ook niet lang meer duren voordat er iets in de motor moet buigen of barsten.
Niet vergeten de dop weer even vast te draaien


(ik meende me te herinneren dat HansB5264 ooit dat stukje eens op het forum heeft geplaatst... correct me if i'm wrong)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

TTT242

@scub@

das pas klare taal, ga morgen eens proberen, dank je

Tom
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

s©ub@

ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

TTT242

#6
Jiggle-test gedaan: dop blijft rustig op blok liggen zonder één beweging te maken, zal waarschijnlijk toch aan de peilstok zelf liggen. Motor loopt gelijk een klok , 250km/h op teller en optrekken gelijk de beesten. Rij soms 4uur aan één stuk(warmte?) en mischien is het zwarte rubbertje aan de peilstok niet meer goed? Toch vind ik het raar.

Tom
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

s©ub@

als het dat rubbertje aan de peilstok zelf is zou je verwachten dat ie tot net boven het rubber eruit zou komen en geen 4 cm zoals je aangeeft...

warmte heeft in deze er weinig mee te maken, denk ik...

ik ga nog ff brainstormen maar je zult wat meer geduld moeten hebben aangezien ik nu met een lichte griep mijn nest in ga duiken (en nog niet weet wanneer ik eruit kom  ;))
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!