ruitensproeierpomp verwijderen

Gestart door Ties, 16-11-2008 13:33:38

Vorige topic - Volgende topic

Ties

Kan iemand me hiermee helpen. Ik wil graag de ruitensproeierpomp voor de achterruit/koplamp van m'n T-5R vervangen. Nou zou het mooi zijn als de mistlampunit kan blijven zitten. Maar ben bang om die houder van de pomp af te breken omdat ik niet goed weet hoe de constructie werkt. De pomp zit in een soort van ring die met een klem op de chassisbalk vast zit. Moet je draaien, trekken, duwen... ik weet 't niet.. Wellicht dat iemand mij een handige tip kan geven  ;D

innocenti

Bij een V70R zit de motor voor de achterruitensproeien aan de bovenzijde in de tank, naast de vultoevoer. De motor aan de onderzijde is voor de vooruit. Weet niet zeker of dit bij een 850 identiek is.

Ties

Ok thanks, maar m'n voorruit-/koplamp sproeier werkt dus wel en hoor ook een pompje draaien. Volgens mij draait dan de bovenste pomp, dus die bij de vulopening.
Maar als ik m'n achterruit wil sproeien dan hoor ik geen pomp draaien. Ik dacht dat dit degene was die onder bij het reservoir zit... dat is die van VDO dacht ik...

V70geRwin

Je hebt 2 pompjes. 1 voor vooruit en lampen en 1 losse voor de achterruit.

Wat ji bedoelt dat die in het chassis is geklemd is het reservoir met daarin de pomp voor lampen/voorruit. Deze kan er naar beneden uit zonder dat de mistlamp eruit gaat. Zit met 3 bouten vast waar je van onderen bij kan. 1 aan de voorkant, 1 makkelijk midden onder in het zicht en 1 tussen reservoir en wielkuip. Even de ratel tussen kuip en reservoir wringen. Dan is het een beetje rommelen maar hij kan er dan naar beneden uit. Wel eerst alle slangen en koppelingen die van bovenaf ziet losmaken. Als je deze eruit hebt zie je dat er tussen het reservoir en de voorbumper nog een los pompje zit voor de achterruit.

Al met al niet veel werk, heb laatst hele reservoir incl hoofdpomp vervangen in half uur.
(zoek maar eens op diesel en ruitensproeier  :eusa_whistle: )

Als je nog vragen hebt post hier gewoon dan reageer ik wel even weer.

Ties

Ha Spekkie!
Wederom bedankt voor de hulp. Dus dat pompje dat tegen het chassis aan zit is degene voor de achterruit en die zou dan ook kapot zijn, want ik hoor hem ook niet draaien als ik de achterruit wil sproeien.
Als ik m'n kop onder de voorbumper steek dan kan ik hem zo zien zitten en kan ik hem goed bij. Maar mijn vraag is, hoe krijg ik hem los? het pompje zit vast met een ringvormige houder die in het chassis zit geklikt. Echter kan ik de pomp niet uit die ring schuiven zonder de mistlamp te verwijderen. Op zich kan ik hem zo bij zonder iets te verwijderen maar dan moet ik hem dus met houder en al zou van het chassis af kunnen klikken, maar hij komt niet zonder slag of stoot los. En ik ben een beetje bang dat ik dat poppenspul afbreek. Dus ik dacht, misschien moet je dat ding op één of andere handige manier een beetje draaien ofzo om het geheel los te krijgen. Als ik het eenmaal gezien heb dan is het makkelijk natuurlijk  ;D

V70geRwin

Hij zit inderdaad in een houder die vanonderaf gezien boven de mistlamp zit.
Het is een kleine moeite om ff de tank los te schroeven, dan kan je er in ieder geval veel makkelijker bij.

Hoe de achterruitensproeier los moet:

Ties

Helemaal top man!! Ik kan weer aan de slag!  :eusa_dance: