Help steekas wil er niet uit

Gestart door Elsje, 22-11-2008 08:03:11

Vorige topic - Volgende topic

Elsje

Gisteren geprobeerd de steekas LV te vervangen. Ik had alles los maar toen moest de steekas uit de wielnaaf. Een flinke hamer gepakt maar na een kwartiertje besloten te stoppen voordat ik de boel kapot sla. Jongens wat zit die steelas vast  :eusa_think:

Hebben jullie andere manieren om de steekas eruit te krijgen?

Er is vast een stuk speciaal gereedschap voor dat je in gaten van de wielbouten vastzet......

Ik wil het zelf gaan doen omdat ik binnenkort zeer waarschijnlijk ook het wiellager RV moet gaan vervangen.

thuur

Citaat van: Elsje op 22-11-2008 08:03:11
Gisteren geprobeerd de steekas LV te vervangen. Ik had alles los maar toen moest de steekas uit de wielnaaf. Een flinke hamer gepakt maar na een kwartiertje besloten te stoppen voordat ik de boel kapot sla. Jongens wat zit die steelas vast  :eusa_think:

Hebben jullie andere manieren om de steekas eruit te krijgen?

Er is vast een stuk speciaal gereedschap voor dat je in gaten van de wielbouten vastzet......

Ik wil het zelf gaan doen omdat ik binnenkort zeer waarschijnlijk ook het wiellager RV moet gaan vervangen.

Inderdaad.

Als je de moer lost en de as zit heel vast, sla dan op de dop en niet op de as zelf. Zo steeds een stukje losser draaien.

Gr ;)

koenne

Goed inspuiten met kruipolie wil wel eens helpen. En als je de moer een stuk terug op de as draait, tot hij vlak ligt met het uiteinde van de as, en je gaat dan slaan, heb je veel minder kans dat er iets kapot gaat. En zorg ervoor dat het wiel recht staat.

Succes!!

PeterM

ik heb ook moeite met dezelfde as, echter niet de moer op de as zelf, maar ik krijg hem niet uit de versnellingsbak. Heeft iemand daar ook handige tips voor?

Peter

thuur

Citaat van: PeterM op 22-11-2008 17:35:19
ik heb ook moeite met dezelfde as, echter niet de moer op de as zelf, maar ik krijg hem niet uit de versnellingsbak. Heeft iemand daar ook handige tips voor?

Peter

Eerst naar binnen tikken met een plastic of koper hamer. Vaak zit er Loctite op de splines.

Gr ;)

Johann

Citaat van: thuur op 22-11-2008 18:44:00
Citaat van: PeterM op 22-11-2008 17:35:19

Peter

Eerst naar binnen tikken met een plastic of koper hamer. Vaak zit er Loctite op de splines.

Gr ;)

Dat kan een lastige zijn. Soms druk je 'm als het ware klem als je de as er uit wilt halen. Eerst weer terug drukken, iets draaien en dan weer aantrekken kan helpen. Andere optie is een wig tussen de as en de bak tikken. Let wel op dat je de keerring er dan niet uit tikt. Je zou dit kunnen doen met een hele dikke schroevendraaier.

Elsje

Citaat van: koenne op 22-11-2008 15:14:40
Goed inspuiten met kruipolie wil wel eens helpen. En als je de moer een stuk terug op de as draait, tot hij vlak ligt met het uiteinde van de as, en je gaat dan slaan, heb je veel minder kans dat er iets kapot gaat. En zorg ervoor dat het wiel recht staat.

Succes!!

Geprobeerd maar helaas geen succes. Zelfs met het wiel op de grond (er weer eve opgezet) zodat niet alle kracht op de wielophanging komt resultaat. Ik ben gestopt toen ik de kop van de moer flink beschadigt was en ik intussen toch wel ging vrezen voor de schroefdraad of delen van de ophanging. Gelukkig had ik een reservemoer.

Thuur er komt werkelijk geen millimeter beweging in  :eusa_wall:

Ik zal nu denk ik eerst meer eens geduldig een paar dagen kruipolie gaan toedienen en  :eusa_pray: Ik heb er nu stalen velgen (met winterbanden) onder dus kan er goed bij.

Zou warm maken nog effect hebben uiteraard niet te warm (ivm vet en rubbers).

LeonW

Kan wel helpen warmstoken maar dan heb je inderdaad kans op beschadiging van je wiellager.
Ik zou de boel een paar keer goed in spuiten met kruipolie, wat ik wel eens gedaan heb is dat ik de naaf loshaalde
van de auto en compleet met aandrijfas en onder de pers.

Pas op dat je de kop van de aandrijfas niet vervormd door het slaan.

Succes!
Volvo S70 2.5T