Piepende Banden V70 R/AWD

Gestart door devnull, 24-09-2003 13:58:55

Vorige topic - Volgende topic

Entuscan

Best de spanning overal mooi gelijk houden ... toch op een AWD. Tenzij je ALTIJD veel mee sleurt en of volk op de achterbank hebt.

op 2.5 overal heb ik mooi gelijke slijtage voor achter, nogal belangrijk op een AWD
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Waarom achter meer dan voor? Deze auto is van voren veel zwaarder dan van achteren, dus ik zou het eerder omdraaien.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: ed op 25-09-2003 16:25:01
Waarom achter meer dan voor? Deze auto is van voren veel zwaarder dan van achteren, dus ik zou het eerder omdraaien.

Ditto, 2,4-2,5 voor en achter anders 2,3 achter.
Kijk je banden gegevens even na.
Mocht je 17" rijden met gemiddelde belading dan kan het zijn dat je nog richting de 2,6-2,7 moet.

devnull

Ik heb ook eens de volvo dealer gebeld en met een monteur gesproken die mijn suto, neem ik aan, kent.
Die adviseerde 2.1 voor alle banden.. !!???

Ik rijdt inmiddels op 2.5 overal..ik heb nog geen klachten..

Entuscan

Citaat van: devnull op 26-09-2003 12:53:34

Ik heb ook eens de volvo dealer gebeld en met een monteur gesproken die mijn suto, neem ik aan, kent.
Die adviseerde 2.1 voor alle banden.. !!???

Ik rijdt inmiddels op 2.5 overal..ik heb nog geen klachten..

??? die heeft zeker niet veel awd's in onderhoud :(

2.5 overal is volgens mij de ideale bandenspanning. Geen gespring of zo over richels in een bocht etc  Op 2.7 wilde de achterkant al eens "huppen" als ik vol door de bocht ging over vd teerstrepen tussen betonplaten.

BartRas

2.1?? zal wel voordeel willen uit hoge slijtage. 2.5 bevalt mij ook het beste. proef ondervindelijk
there is no substitute for PK's

devnull

Alles op 2.6 en het piepen is helemaal weg, alleen met 230 door een bocht geeft wat licht gepiep maar dat is vrij normaal ;)

Waarschijnlijk moet mijn spanning toch omlaag omdat ik af en toe nogal wat mee sjouw...

Bedankt iedereen voor de adviezen!

Entuscan

Citaat van: devnull op 28-09-2003 11:45:11
Waarschijnlijk moet mijn spanning toch omlaag omdat ik af en toe nogal wat mee sjouw...

??? :o ???

Omlaag omdat je meer laadt !
Dacht toch dat het net ff andersom was.

Of kan ik nu helemaal niet meer volgen

Marc 0101.001

Citaat van: devnull op 28-09-2003 11:45:11

Alles op 2.6 en het piepen is helemaal weg, alleen met 230 door een bocht geeft wat licht gepiep maar dat is vrij normaal ;)

Bedankt iedereen voor de adviezen!

uhh, graag ere wie ere toekomt ja  ;D

You're welcome  :D

Johann

Citaat van: Yellow Banana II op 28-09-2003 19:41:45

uhh, graag ere wie ere toekomt ja  ;D

You're welcome  :D

Ik denk jij niet...

Citaat van: Yellow Banana II op 25-09-2003 10:22:58

Welke bandenspanning? Lijkt alsof je die te hoog hebt staan.

We moesten juist omhoog. ;D

Marc 0101.001

Klopt. Alleen was ik wel die eerste die over bandenspanning begon terwijl andere hem al meteen nieuwe banden wilde laten kopen.... Het was maar een geintje overigens  ;D

Johann

Citaat van: Yellow Banana II op 29-09-2003 12:22:35
Klopt. Alleen was ik wel die eerste die over bandenspanning begon terwijl andere hem al meteen nieuwe banden wilde laten kopen.... Het was maar een geintje overigens  ;D

Ik ging er eerder van uit dat het een "ten einde raad" vraag was en dan mag je aannemen dat de bandenspanning al aan de orde is geweest.
Ook denk ik dat de AWD's eerder bijgeluiden geven daar alle wielen ook aandrijfkrachten voor de kiezen krijgen.
Zelfs mijn nieuwe R maakt veel piep geluiden in de bochten en ik heb al verschillende drukken getest tussen 2.0 en 2.9 bar.
2.0 bar is duidelijk te zacht en kan zelf gevaar voor klapbanden opleveren. 2.9 bar is alsof je op betonnen wielen aan 't rijden bent. R staat nu op 2.7 bar.
Ook verschilt het per merk band omdat deze verschillende wang sterktes hebben en en de load index zal er ook wel mee van doen hebben. De S60 had ik met Dunlop 18" op 2.9 en met Bridgestone op 2.6 bar.

Mijn 850 staat op 2.9 bar, geen gepiep maar alles minder en de auto gaat trillen als de ziekte. Al tig keer laten balanceren, banden zijn "rond" voor zover dat met Pirelli mogelijk is en toch kom ik elke keer op 2.9 bar uit.

Entuscan

Ja maar 18" moet dacht ik altijd wat harder als een 17" niet?
Net owv die zwakkere/lagere zijwand.