Volvo Safe Driving Course Special

Gestart door pieter, 04-10-2008 18:33:35

Vorige topic - Volgende topic

pieter

Nog iemand van plan hieraan mee te doen?
Wel vrij prijzig, maar wel leuker dan de standaard (met redelijk wat kombaan rijden).

Link

Misha

Is leuk, heb ik een keer gedaan.
Volvo NL heeft vaak ook een paar voitures staan extra om ook eens mee te proberen, en de kombaan is wel lollig.
Handen van het stuur in de kom, gas bij dan klim je, gas los dan zak je. Gas precies goed en je gaat zonder sturen de hele baan over.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

pieter

Heb je dan ditzelfde programma gedaan of het standaard programma?

Standaard zijn het losse onderdelen, bijvoorbeeld apart de cirkel, de uitwijkproef en rondje kombaan.

Nu zetten ze (volgens de tekst) o.a. een traject uit op droog en nat wegdek met leuke bochten waarbij je uitkomt op de uitwijkproef en weer verder ga via enkele bochten en uitkom op de cirkel en zo verder.
Op de kombaan wordt een hoge snelheidsproef gedaan (dat is dus niet met 120 vind ik  :evil:) en wat veiligheidssystemen van de nieuwe volvo's getest.

MarcoV

Heb deze kombaan al een aantal keren gerond met 200+, dan wordt er pas serieus aan je hoofd getrokken :o

MarcoV ;)

Misha

Citaat van: pieter op 06-10-2008 13:05:49
Heb je dan ditzelfde programma gedaan of het standaard programma?

Standaard zijn het losse onderdelen, bijvoorbeeld apart de cirkel, de uitwijkproef en rondje kombaan.

Nu zetten ze (volgens de tekst) o.a. een traject uit op droog en nat wegdek met leuke bochten waarbij je uitkomt op de uitwijkproef en weer verder ga via enkele bochten en uitkom op de cirkel en zo verder.
Op de kombaan wordt een hoge snelheidsproef gedaan (dat is dus niet met 120 vind ik  :evil:) en wat veiligheidssystemen van de nieuwe volvo's getest.
Ow, dat klinkt wel leuk ja, ik heb inderdaad het standaard programma gedaan !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

D-J

V70 T-5D

pieter

Citaat van: D-J op 06-10-2008 19:12:11
wel leuk!

En dat was het  :D

Hierbij mijn ervaringen op volgorde van het programma. Er waren 12 deelnemers, gesplitst in 2 groepen van 6. Dat betekent dus lekker veel zelf rijden (en dus helaas vrijwel geen tijd voor foto´s).
De vorige keer (het standaard programma) reed ik op nieuwe zomerbanden. Nu op de winterbanden, die al 2 seizoenen gebruikt zijn. Kan ik gelijk goed vergelijken.

Eerst een korte introductie (1/2 uurtje) over de nieuwste veiligheidssystemen van Volvo. Daarna snel naar de baan, waar de oefeningen in 4 onderdelen zijn gesplitst.

Onderdeel 1
Het 1e onderdeel was het ´dry handling´ parcours. Gezien het weer afgelopen zaterdag viel dat alleen nogal letterlijk in het water sneeuw/hagel  ;)
Het parcours bestond uit achtereenvolgens:

• een noodstop vanaf 60 km/h met uitwijkmanoeuvre
  • terug rijden via een andere strook naar een korte slalom
  • met een bocht naar een gladde strook waarvan je moest uitwijken naar het normale wegdek
  • weer terug via een 3e strook
  • keren naar een 4e strook waar een souplesse slalom (met wat hogere snelheid dan de vorige) uitgezet was
Doel was het testen van het Four C systeem. Ik mocht als 1e starten in de XC60, maar gezien de gladheid niet sneller dan 40 km/h. Starten in de ´Comfort´ stand.
Die 40 km/h bleek veel te laag, je stond ruim op tijd stil dus zo glad was het niet meer. Volgende ronde op de ´Sport´ stand met 50 km/h en de 3e met 60 km/h op de stand ´Advanced´.
In de laatste stand was wel duidelijk merkbaar dat de XC60 minder overhelde, maar door de lagere snelheid bij de andere standen heb ik verder niet echt een goed verschil gemerkt.
Daarna met de eigen auto vele malen het parcours gereden, wat toch leuker is dan zo´n nieuwe XC60  :P

Onderdeel 2
Het onderdeel met de gladde stukken. Als eerste de gladde cirkel.
Opvallend hierbij vond ik dat de snelheid waarmee ik de cirkel kon nemen (met de C70) weliswaar hoger lag dan met de zomerbanden, maar dat wanneer hij in overstuur kwam moeilijker te corrigeren was. Waar ik met de zomerbanden een halve cirkel overstuurd kon glijden door alleen het gas te bedienen, lukte dat nu met de winterbanden absoluut niet. Of hij ging rond, of hij ging weer neutraal verder. Het zal wel aan de hogere snelheid gelegen hebben denk ik  :eusa_think:
Daarna nog even een klaarstaande V50 op zomerbanden met DSTC geprobeerd. Niet in overstuur te krijgen dat ding  :eusa_wall: Alleen bij heel stug, lang en scherp insturen kwam er langzaam overstuur te voorschijn. Verder bleef hij maar naar de buitenkant van de cirkel glijden. Uiteindelijk de handrem maar een paar keer gebruikt, dat ging beter  ;D

Daarna de baan met overstekende voetgangers waterstralen die je moest ontwijken. I.v.m. de winterbanden gestart met 40 km/h, maar per keer opgehoogd met 5 km/h tot 55 km/h. Harder mocht niet ondanks dat het nog steeds prima ging  :eusa_shifty:

Tussendoor een lekkere lunch en even bijpraten. Er zat iemand in mijn groep met een V70R uit 2005, en die had daarvoor ook een getunde x70 T5 gehad.

Onderdeel 3
De noodstop- en uitwijkproef, wat volgens de instructeur het pittigste onderdeel is. D.m.v. de ledjes wordt op het laatste moment aangegeven dat je moet remmen en welke kant je op moet. Snelheid had ik meestal net boven 60 km/h werkelijke snelheid. Dat ging goed, dus ging de instructeur de reactietijd voor mij ´iets´ verkorten. De leds gingen nu pas branden op het moment dat ik al moest kiezen links of rechts te gaan, wat er voor zorgde dat ik het niet meer foutloos kon afmaken  :eusa_silenced: 1x de verkeerde kant op, en 1x de laatste pylon geraakt  :'(
Een troost was dat het de andere 3x het goed ging en ik de enige was, bij wie hij de reactietijd zoveel korter maakte  :eusa_whistle:
Hierna ook het City Safety van de XC60 getest. Tot 25 km/h stopte die volledig automatisch voor de pylonnen. Bij 30 km/h werden die net geraakt. Typisch, je geef gas en kijk uit het zijraam en dan gaat die auto opeens vanzelf stilstaan  :eusa_eh:

Onderdeel 4
En toen de kennismaking met de nieuwe veiligheidssystemen en de kombaan.
Allereerst even kennis gemaakt met BLIS in een XC70 op de kombaan, waarbij iemand met een C30 in de dode hoek ging rijden. Of waarbij wij die C30 inhaalden met een klein snelheidsverschil. Leuk, maar meer ook niet....
Toen in dezelfde auto de Adaptive Cruise Control getest met als testopject een kussen aan een XC90 gehangen. Wel een aparte ervaring, je stel hem in op bijvoorbeeld 80 km/h en de auto remt en trekt automatisch op zolang het maar harder gaat dan 30 km/h. Bij korte afstand zijn de reacties heftiger, bij grotere afstand soepel.
Toen nog het Collision Warning System. Nader je de voorganger (kussen aan de XC90) te snel, dan worden er eerst 4 rode ledjes geprojecteerd in de voorruit, vervolgens 12 ledjes met een bijbehorend alarmsignaal. Blijf je dan nog gas geven, dan voert hij automatisch een noodstop uit. Alleen jammer dat het bij mij maar 1x werkte, en bij de anderen helemaal niet  :eusa_wall:
Kinderziektes of misschien toch het gas losgelaten waardoor hij de noodstop niet meer uitvoert (als je op zo´n voorwerp af rijdt, ook al is het maar een kussen, dan moet je toch echt bewust gas blijven geven tegen je natuurlijke reactie in)  :eusa_think:

Tussendoor nog even zo´n vliegtuigje bekeken dat allerlei stunts in uithaalde in de lucht  ::)

Tenslotte de KOMBAAN  :eusa_dance:
Eerst mochten we een rondje meerijden met de instructeur in de C30 D5 (zo´n witte met bruine bodykit, 18" wielen, verlaagd). Als die voluit wegtrekt is dat toch nog wel aardig qua motorgeluid, dat had ik niet verwacht van zo´n diesel  :evil:
De C30 haalde met 4 man erin zo´n 200 op de kombaan en kwam met piepende banden uit de bocht, leuke ervaring rijker. Je moest proberen om het dashboard te pakken in de bocht, wat dus echt bijna niet lukt  :o
Daarna achter de instructeur aan 3+2 rondjes over de kombaan gereden met de eigen auto´s, inclusief even stoppen in de bocht zodat je bijna uit je stoel valt. Helaas ging hij niet harder dan even 140 km/h, maar toch was het een leuke ervaring.

Tot zover mijn ervaringen  ;)