Nederbelg met Volvo V70 XC 2.5T '98 stelt zich voor

Gestart door jeanhup, 04-11-2008 21:16:49

Vorige topic - Volgende topic

darius

Hallo mede Nederbelg...das nou ook mijn favoriete wagen...
Mvrgr Darius 855 dti
No show, only go.

Rudy-M

En ook volledig in zijn element, die XC... ongepoetst ;D
Naast de R, ook een favoriet model bij mij.

jeanhup

Even een update:
De XC is 2 weken geleden terug gekomen van automaatrevisiebedrijf TSC uit Geldermalsen. Ze waren zo vriendelijk om 'm gratis te vervoeren naar België. Daar moest hij nog op kenteken gezet worden dus daarvoor had ik afgelopen dinsdag een afspraak gemaakt.
Ondertussen had ik nog steeds maar 150 meter gereden in m'n droomauto en het begon toch wel te kriebelen.

Op de keuring helaas te horen gekregen dat hij technisch in orde was maar dat het LPG-papierwerk niet klopte - afgekeurd dus.  >:(
Bleek dat bij de installatie vorig jaar een datum verkeerd is overgenomen op de papieren. Over dat soort dingen denken ze in België helaas niet lichtvaardig.
De LPG installateur gebeld en gevraagd om de juist ingevulde papieren. Hiervoor moest hij een nieuwe keuring doen en dat wou hij weer niet zonder de auto fysiek te zien. Toen begon ik me toch wel een beetje op te winden: hij zit in Antwerpen en ik zit met een auto zonder kenteken 150 km bij hem vandaan. Hoe had hij zich voorgesteld dat we dat gingen regelen? Het was uiteindelijk toch zijn schuld. Toen bond hij gelukkig in en donderdag lag een nieuw keuringsformulier in m'n brievenbus.

Vrijdags naar de keuring, daarna meteen naar de verzekering (die moeten een stempel zetten op het keuringsformulier), vervolgens weer terug naar de DIV om de kentekenplaten te laten afgeven/maken (die doen dat alleen voor goedgekeurde auto's met verzekeringstempel), toen het kenteken weer doorgegeven aan de verzekering, daarna weer naar de verzekeringsagent om de groene kaart op te halen (als je de verzekeringspapieren niet bij je hebt kan de Belgische politie heel erg vervelend gaan doen), uiteindelijk weer snel naar huis om het eerste rondje met de XC te gaan maken... fantastisch!!  ;D
Maar wat een gedoe is dat om in België een auto over te schrijven: bureaucratie tot en met. De DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen) staat in België niet zonder reden bekend als de meest bureaucratische en burgeronvriendelijke instantie die ze daar van regeringswege hebben.

Nu, na een paar dagen rijden, wel al wat 'dingetjes' gevonden:
- op LPG rijdt hij perfect, op benzine doet hij het echter wat moeilijker (moet b.v. bij het starten een paar keer het gaspedaal intrappen om 'm meteen aan de praat te krijgen), stationaire toerental varieert ook een beetje bij benzine.
- waterdamp in interieur. Lijkt op kachelradiateur lek. Stinkt echter niet naar koelvloeistof en nu na een paar dagen eigenlijk bijna helemaal weg. Misschien wat water in het ventilatiesysteem geweest dat nu verdampt is (heeft een paar maanden stil gestaan met defecte bak).
- lampjes in radiodisplay en automaatstandindicator moeten vervangen worden.
- verder werkt alles prima

Wat me wel als eerste opvalt is dat de Volvo 5 cylinders vrij luid zijn (m'n Lancia Kappa had dezelfde 5 cylinder roffel maar was toch wat geciviliseerder qua motorgeluid) maar wat is die 2.5T een pret om mee te rijden!

Gisteren had ik ook nog een bijzonder probleem: ik kon de vuldop van de LPG-tank niet vinden!  :eusa_doh:
Echt alles afgezocht aan de carrosserie, maar niks te vinden. Toen ik van ellende maar benzine ging tanken zag ik opeens een miniscule opening met schroefdraad (formaatje M8 schat ik) zitten naast de benzinevulopening. Meteen begon bij mij een lichtje te branden dat die LPG-nippels die ik in de auto gevonden had misschien geen gewone verloopstukken waren. En inderdaad: het bleken de opzetstukken voor die mini-aansluiting. Tankt wel een stuk trager door zo'n minigaatje (of leek dat maar zo omdat de LPG-prijs nu op 35 cent :eusa_clap: staat en het bedrag daardoor maar heel langzaam opliep? ;) )

Rogers XC 70 2000

Dag Jean,
Welkom in de wondere wereld die België heet.... zeker de DIV is een ware nachtmerrie  :eusa_wall:
Maar wel fijn dat je eindelijk de auto op straat hebt.
Overigens heb ik ook de vulopening achter de klep van de benzinedop... hier zit wel een gewone nippel bij... ca. 4 cm diameter met 2 keer schroefdraad.

Let op het topic goedkoop gas... ik tank op dit moment voor 0,285 in Opgrimbie.

Grtz Roger

Ludo

Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 08-12-2008 09:28:56
Dag Jean,
Welkom in de wondere wereld die België heet.... zeker de DIV is een ware nachtmerrie  :eusa_wall:

volgens mij doen jullie dan toch iets verkeerd hoor.  ???
je gaat daar binnen met alle papieren, en je komt even later naar buiten met een nummerplaat...

darius

Ben het met ludo eens was echt maar 1 min. binnen. Misschien niet goed voorbereid ?
No show, only go.

Rogers XC 70 2000

Citaat van: Ludo op 08-12-2008 10:57:53
Citaat van: Rogers XC 70 2000 op 08-12-2008 09:28:56
Dag Jean,

volgens mij doen jullie dan toch iets verkeerd hoor.  ???
je gaat daar binnen met alle papieren, en je komt even later naar buiten met een nummerplaat...

Nou Ludo, Darius... ik heb echt andere ervaringen.
In As keurden ze mijn auto af omdat er zogezegd een niet toegelaten maat banden en velgen onder de auto zouden zitten... (overigens hadden ze het jaar daarvoor de auto met dezelfde banden en velgen gewoon goedgekeurd).
De velgen waren gewoon 16"velgen van de fabrikant zelf.
Bovendien, maar dat zag ik daags nadien pas, stond de maat banden en velgen op het gelijkvormigheidsattest gewoon als door de fabrikant voor die auto toegelaten maat vermeld.
In Alken moest ik de keurmeester (bij de importkeuring van de Rover 75 tourer cdt) het nummer van het motorblok kunnen aanwijzen.... Op mijn vraag wat "men" met het motornummer deed kreeg ik geen antwoord... Ik ben bij een aantal ex-rover dealers geweest en heb overal rondgebeld en uiteindelijk heb ik dankzij een Rovermonteur de plaats gevonden waar dit nummer in het blok stond gestanst. Met veel, heel veel moeite heb ik de het nummer tussen slangen en kabels door het nummer kunnen lezen.
Deze verplichting tot aanwijzen van het bloknummer vind je dus nergens vermeld als zaken waar je op moet letten bij invoer van een auto in België.
Bovendien sta je je soms onnozel te wachten voordat je binnen kunt voor keuring en als ze pauze hebben, dan hebben ze ook pauze... dan gaat de hele tent gewoon dicht.

Dus ja.... ik heb wel erg negatieve ervaringen met de DIV en het keuringsstation.

jeanhup

Ludo, Darius,

Als je eenmaal aan de beurt bent is de registratie inderdaad zo geregeld. De wachttijden voor het loket zijn echter vaak enorm (1,5 uur is vrij normaal).
Maar het is de bureacratie van het hele systeem: eerst naar keuring voor papier -> naar verzekering voor stempel/sticker -> terug naar bureau DIV voor registratie -> naar verzekering om groene kaart op te halen -> dan pas rijden  :eusa_think: Dit kost je toch bijna de hele dag. Het is ook niet zonder reden dat veel mensen dit laten regelen door de verzekering (maar dan pas enkele dagen later hun platen en groene kaart krijgen).
Daarnaast is de klantonvriendelijkheid van de beambten niet om over naar huis te schrijven. Vrienden van me hebben 2 jaar geleden een auto ingevoerd in België. Dat is dus gewoon niet eenvoudig, gaat zeer traag en op veel medewerking van de keuringsmensen/DIV/douane etc. hoef je niet te rekenen.
In landen als NL, D en GB is het vaak een kwestie van enkele minuten tussen het overschrijven van je auto en erin rijden.

Ludo

:eusa_think:
das dan om de Nederlanders te pesten...  ;D  ;)

normaal ga je naar de douane, keuring, laten verzekeren/inschrijven bij DIV en/of verzekeringsmakelaar.
bij de makelaar kan je ook terecht voor het roze inschrijvingsformulier met stempel/sticker.
op de keuring willen ze wel moeilijk doen, is meestal uit onwetendheid.
zelf goed voorbereid zijn is dan een must.  :eusa_whistle:
of anders de stationchef erbij halen.
dat je het motornummer moet aanwijzen snap ik niet, kunnen ze je nooit voor afkeuren.

darius

Ik ben het weer met Ludolf eens ;je moet goed voorbereid zijn en dan gaat dat vlot. Ja wachttijden kun je weinig zelf aan doen. Ben het wel eens dat de keuring zelf wel eens vervelend kan zijn. Als je de garagist hem laat keuren kan dat schelen maar kost natuurlijk wel arbeidsloon. Wat betreft de bandenmaat dat moet je inderdaad zelf goed voorbereiden. Ik heb daarvoor een set wielen met splinternieuwe banden 0 km alleen voor de keuring;
No show, only go.

)()()sT

Rogers XC 70 2000

Citaat van: Ludo op 08-12-2008 12:11:36
:eusa_think:
das dan om de Nederlanders te pesten...  ;D  ;)

normaal ga je naar de douane, keuring, laten verzekeren/inschrijven bij DIV en/of verzekeringsmakelaar.
bij de makelaar kan je ook terecht voor het roze inschrijvingsformulier met stempel/sticker.
op de keuring willen ze wel moeilijk doen, is meestal uit onwetendheid.
zelf goed voorbereid zijn is dan een must.  :eusa_whistle:
of anders de stationchef erbij halen.
dat je het motornummer moet aanwijzen snap ik niet, kunnen ze je nooit voor afkeuren.

Ik heb de stationschef erbij laten halen toen het geschilletje met de banden- en velgenmaat zich voordeed. Nadien bleek ik dus gelijk te hebben gehad (en hoefde ik overigens ook geen kosten van herkeuring te betalen). Intussen was ik wel mijn tijd kwijt en had ik wellicht ook nieuwe banden en velgen eronder gezet...
Overigens kun je je moeilijk zelf voorbereiden op onwetendheid van een keurmeester... Het enige dat je kunt voorbereiden is de wagen vooraf door een garage keuringsklaar te maken en door je documenten bij je te hebben, en dat is ook wat ik normaal doe.

Met betrekking tot het motornummer... dat was noodzakelijk om de wagen te kunnen voorzien van Belgische platen... zo werd mij in heel duidelijke woorden te verstaan gegeven.
En inderdaad Ludo... soms lijkt het wel op "Nederlandertje pesten", iets wat ik al vaker gemerkt heb bij ambtenaren (lang niet alle trouwens). Maar verder is België een geweldig land... dat dan weer wel.  ;D

stef-vlottes