Bandenmaat om Antila velgen

Gestart door Ro, 12-08-2002 09:56:23

Vorige topic - Volgende topic

Ro

Welke bandenmaat is er mogelijk om de Volvo Antila velgen. Momenteel zitten er (Michelen) 195/60 R15 banden om. Kunnen hier ook 205 banden onder?
Zo Ja, wat is de invloed van bredere banden op het weggedrag?

Ro ???

SIPS Master

Als je bredere banden onder je auto ligt, krijg je met grip. En een beter weggedrag. En het moet denk ik geen probleem zijn op 205 banden erop te leggen. Liggen er bij mij ook op.

Up the Irons!

Fokke 01.01.005

Goeiemiddag,

ik had 205/55-15 Michelin Pilots. Toen ik ze moest vervangen ben ik overgegaan naar 195. (Vredestein Protrac). Voordeel: helft van de aanschafprijs, betere nat-weer kwaliteiten, en: je kunt er zonder problemen van die speed-bumps, je weet wel, die verkeersdruppels, mee 'nemen'. De spoorbreedte is immers met iets smallere banden net even breder...

De wegligging bij hogere snelheid is echter met de 205 banden weer een stukje beter.

groeten,
Fokke

AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

denkweb

Bij regen (lees: Nederland) klote, bij een mooi droog wegdek (lees: racebaan) perfect.

denkweb

Je hebt gelijk, maar toch: je kan me niet vertellen dat je een betere wegligging hebt met bredere banden (zelfs in de formule 1 niet!)

Groet,

Daan

Mellow_yellow

Vergeet niet om aan de breedte van de velg te denken! Een te brede band op een (daarvoor) te smalle velg zal een zwabberend stuur- en bochtengedrag tot gevolg hebben. De 15" Cetus velg van Volvo bijvoorbeeld is 6,5J, daar zou ik dus maximaal 205 opleggen en dan staat hij al een beetje bol. Het is niet voorniets dat Volvo een 7J velg (Titan) gebruikte in combinatie met 205/45 om een strakkere wegligging te maken op de R-modellen. Op deze velg staat de band dan mooi recht op de velg en dat geeft een aanzienlijk beter weggedrag dan wanneer je die zelfde band op een 6 of 6,5J velg legt. De Antila velg is volgens mij zelfs nog smaller dan de Cetus velg?

denkweb

In reactie op de laatstgestelde vraag:

Dat is correct

denkweb

[LINK] antilavelgen [/LINK]

205/55/15 past prima... 195/55/15 ook zoals je kunt zien.