Ruis op de cd

Gestart door kefke2001, 08-12-2008 20:00:00

Vorige topic - Volgende topic

kefke2001

Goedeavond

Ik heb de SC 800 en 801 alsook de vorige modellen van volvo in m'n volvo's zitten.
M'n vraag is nu,hoe komt het dat elke keer ik een cd afspeel (via wisselaar dus) er zich ruis voordoet.
Dit doet hij enkel bij geschreven cd's en als ie een tijd gespeeld heeft doet ie het niet:
Heeft iemand dit al voorgehad?En ook eventueel een oplossing voor gevonden?
Ik heb er  nu al 4 originele radio's in gehad en ie doet het nog steeds.
Ik word er ondertussen een beetje gek van.
Hopelijk kan er iemand een antwoord geven.
Ps ik ga de lampjes van de bigfronts nog herstellen en dan komt er waarschijnlijk eentje te koop en van de oudere types heb ik er ook nog 2 liggen.
Goedeavond nog en vele koude groeten van Kevin ;)

thuur

Heb je een versterker?

Gr ;)

kefke2001

ja originele van volvo

thuur

Hoor je het al ruisen voordat de wisselaar begint te spelen?

Ik had hetzelfde, maar ik hoorde het ruisen al zodra ik de auto op contact zette (=versterker aan). Als de motor eenmaal liep werd het geruis overstemd.

Gr ;)

kefke2001

Nee het begint pas als de cd begint te spelen.Het is niet het alternator geruis dat ik hoor want dat heeft ie dan weer niet.Het is eerder alsof je op een slecht afgestemd radiostation staat.Ik had gedacht dat de lens vuil kon zijn,maar met gekocht cd's heeft ie het dan weer niet.

EVV

Dus hij doet het alleen met gebrande cd's? Dan denk ik toch vuile lens of versleten laser. Gebrande cd's reflecteren minder dan geperste, dus meer lees (kleine) leesfouten->ruis

thuur

Controleer of de wisselaarkabel wel goed in de radio en in de wisselaar zit. Beweeg ook het stukje kabel direct na de stekker als de cd speelt. Kan een los contact zijn.

Gr ;)

kefke2001

Thnx ik heb de kabels gecontroleerd en die zitten goed vast.Nu heb ik Mediamarkt gezien dat ze cd's verkopen waar je alleen audio op kan branden ipv audio en data.Volgens Volvo dealer kan dit wel een oplossing zijn. ;)

PS blijkbaar zijn de lampjes voor de sc800 radio bij volvo niet meer leverbaar.

thuur

Citaat van: kefke2001 op 09-12-2008 20:28:36
Thnx ik heb de kabels gecontroleerd en die zitten goed vast.Nu heb ik Mediamarkt gezien dat ze cd's verkopen waar je alleen audio op kan branden ipv audio en data.Volgens Volvo dealer kan dit wel een oplossing zijn. ;)

Volgens mij niet. "Geluid" op een cd bestaat uit louter enen en nullen. En die zijn niet zo kieskeurig.

Is het wel witte ruis of hoor je harde hoge 'piepjes' die lijken op als een cd overslaat?

Wat wel kan is dat de lens vervuild is, of dat je te donkere CDR's gebruikt. Pak dan een lichtere soort en/of maak je lens schoon.

Gr ;)

EVV

Citaat van: kefke2001 op 09-12-2008 20:28:36
Lagen die in hetzelfde vak als de optische-kabel-met-gouden-connector-voor-betere-geluid? Oftewel het geld-klopperij vak? Echt grote onzin, zoals Thuur al zei, voor de cd maakt het echt niets uit of het eentjes en nulletjes patroon nu data is of data (want audio is ook data).
Of zou het misschien dan eindelijk zover zijn dat we over onze eigen data geen thuis copy rechten meer hoeven af te dragen?

thuur

Citaat van: EVV op 09-12-2008 23:59:55
Of zou het misschien dan eindelijk zover zijn dat we over onze eigen data geen thuis copy rechten meer hoeven af te dragen?

Ja inderdaad. Over die "Audio-CDR's" betaal je standaard meer auteursrecht. Wat uiteraard geheel ten goede komt van de muzikanten.

Gr :eusa_liar:

combinedforces

Toen ik overstapte op 'Platinum' cd's was het probleem weg in mijn oude Pioneer set met wisselaar. Deze hebben idd een licht gekleurd beschrijfbaar gedeelte. Ook heb ik de wisselaar open gehad om de lens te poetsen, deze was al wel een 12 jaar oud... Dat hielp nogal; ik deed het met een wattenstaafje en wat alcohol.

Nu nog de belabberde ontvangst van Radio 4 verhelpen en ik ben 't mannetje...

razorx

Als het CD afhankelijk is, dan kan het zijn dat de laser op zijn eind loopt of de lichtgevoelige diodes die de refelectie ontvangen het hebben gehad. Verbanging is niet goed te doen zonder de juiste apparatuur.

Hoeft op zich niet zo'n punt te zijn. Probeer het dan met zelf gebrande CD's van Imation (3m) misschien houd je het dan nog heel lang vol.

Een andere oorzaak kan de machine zijn waarop gebrand wordt. Probeer het eens op een andere.

Dit kan een discussiepunt worden maar b-merk CD's zijn m.i. verboden. Wacht maar verval komt met de jaren.

FelixB

Probeer eens diverse merken CD-R's, soms is het beter dat de brandlaag donkergroen is, soms als die lichtgroen is en soms als ie blauw is.

Heeeeeeeel belangrijk: brand de audio's eens op lagere snelheid (8-speed of 6-speed)!

(zegt de ondernemer die al 14 jaar een CD/DVD-duplicatiebedrijf heeft...  ;) )

PS Taiyo Yuden is duurder, maar de beste CD-R
en Ritek is de beste DVD-R....
855R & C70 T5 cabrio automaat

EVV

Citaat van: FelixB op 10-12-2008 01:19:58
Heeeeeeeel belangrijk: brand de audio's eens op lagere snelheid (8-speed of 6-speed)!
Dit zou ik inderdaad zeker een keer proberen, ik heb wel eens eerder gehoord van een combinatie autoradio/cd brander alleen goed werkte als cd's op 1x snelheid gebrand werden. Wat ik overgens een fout van de brander vind, die zou als die sneller brandt dezelfde kwaliteit moeten afleveren door het laser vermogen te verhogen om zo toch dezelfde putjes te branden.