Front mounted intercooler

Gestart door Entuscan, 01-10-2003 10:27:15

Vorige topic - Volgende topic

micdee

Citaat van: Edwin op 01-10-2003 19:58:21
Is het niet simpeler om voor een betere (lees SUPER) koeling gewoon je ECC/AIRCO slang die van de pomp naar je interieur loopt op de luchtinlaat aan te sluiten?

(hebben we het al eens eerder over gehad, maar ik zou niet weten hoe je dat moet doen?)

gr. Edwin.  8)
Lijkt me wel een leuk idee; een super AIRCO.. dan heb je geen koude lucht in de auto maar een vries orkaan.. kan je tenminste ook een keer je poolkledij in de auto aan..

Marc 0101.001

Let op Martijn, de originele is ook veel dunner en de doorstroming is minder, verder is de originele gedeeltelijk uit kunststof (alleen het koelblok is van aluminium) en deze is helemaal alu. De plaatsing is veel gunstiger ook, de originele zit tussen radiateur en warmtewisselaar van de airco.... verre van ideaal.

Marc 0101.001

Citaat van: micdee op 01-10-2003 21:56:31
Citaat van: Edwin op 01-10-2003 19:58:21
Is het niet simpeler om voor een betere (lees SUPER) koeling gewoon je ECC/AIRCO slang die van de pomp naar je interieur loopt op de luchtinlaat aan te sluiten?

(hebben we het al eens eerder over gehad, maar ik zou niet weten hoe je dat moet doen?)

gr. Edwin.  8)
Lijkt me wel een leuk idee; een super AIRCO.. dan heb je geen koude lucht in de auto maar een vries orkaan.. kan je tenminste ook een keer je poolkledij in de auto aan..

Ik heb hier enkele jaren geleden al aan lopen denken om zo het vermogensverlies door de ingeschakelde aircopomp terug te winnen. Vorig jaar kwam Ford met dit systeem op hun pick-up met dikke motor......  :'(  had ik eindelijk rijk kunnen worden, zijn ze me weer voor.

Jeroentjuh

Dit is ook wel een leuke intercooler  ;D maarja die past niet zomaar in een Volvo  ::) ;)

micdee

Citaat van: Yellow Banana II op 01-10-2003 22:01:46
Let op Martijn, de originele is ook veel dunner en de doorstroming is minder, verder is de originele gedeeltelijk uit kunststof (alleen het koelblok is van aluminium) en deze is helemaal alu. De plaatsing is veel gunstiger ook, de originele zit tussen radiateur en warmtewisselaar van de airco.... verre van ideaal.
Ik wil graag leren dus uhm...het volgende..
"Het koelblok is van alu" dat is toch voldoende, ik bedoel daar gaat het toch om, de rest erom heen is toch niet van belang??.. "orig. is dunner", maar wel groter en nu heb ik altijd geleerd.. hoe groter het oppervlak des te beter om iets te koelen.... enuhm deze moet je even uitleggen; " de doorstroming is minder".
Dat het beter is al de IC directe rijwind krijgt dat snap ik. (nog net...)

Enuhmmmmmm, wanneer kunnen we deze IC op jouw auto bewonderen?? ;D

Entuscan

Eigenlijk beantwoord je zelf je vraag :)

Bij de originele is enkel het blok van alu, bij de nieuwe dus héél de intercooler. Je zegt zelf hoe groter het opp hoe beter. Maar eigenlijk moet je spreken van koeloppervlak/contactopp.  Dus hoe meer alu (op koper na een vd beste thermische geleiders) in contact komt met lucht des te beter.
Deze intercooler is veel dikker waardoor de koelvinnen een veel groter opp hebben. Ook de buitenkant is van alu ... telt allemaal als als koelopp.
Doorstrooming is beter omdat de verbindingslussen tussen de koelvinnen veel groter zijn waardoor er minder interne druk is.

Aangezien de originele IC achter de radiator zit moet de koellucht eerst door de rad. waardoor deze al lichtjes opwarmt. = minder efficient als lucht op omgevingstemp.

Al deze kleine verschillen kunnen worden opgetelt om samen een beter resultaat te geven. Dit alvast in Theorie.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

micdee

ach weet wat... het maakt ook niet uit....

Het lijkt mij NOG veel beter om deze IC als tweede IC in het systeem te bouwen.. (wordt het allemaal nog efficienter)...

Entuscan

Citaat van: micdee op 01-10-2003 23:13:59
ach weet wat... het maakt ook niet uit....

Het lijkt mij NOG veel beter om deze IC als tweede IC in het systeem te bouwen.. (wordt het allemaal nog efficienter)...

Da's DENK ik ook niet waar. :)
Dit omdat een ic een vertraging van de airflow teweegbrengt en een initiële "pressuredrop" Met 2 ic's ga je dit 2 maal hebben en zelfs in serie wat nog erger is.

Pas op deze statement is een IK DENK he maar dit is voorbij mijn tech.kennis

Johann

Je bent goed bezig Entuscan. ;)

Met serie IC's ga je het turbogat vergroten.
The turbo moet immers eerst een groter vat vullen alvorens hij druk kan gaan opbouwen.
Verder schijn het bij IC's nogal verschil te maken als ze "dieper" zijn.
Die FMIC lijkt een centimeter of 10 dik terwijl de orginele maar ~5 is.

BartRas

Ja, maar deze extra volgens mij. Hij staat dus in serie met de originele.
there is no substitute for PK's

Marc 0101.001

Citaat van: BartRas op 02-10-2003 12:19:10
Ja, maar deze extra volgens mij. Hij staat dus in serie met de originele.

Nee, goed kijken. De originele is ook gedemonteerd volgens de eigenaar, daardoor werkt de normale radiateur ook weer wat beter (de ic zit er nu niet meer voor).

Hans Duiven

Waarom zet je zo'n intercooler op een steenslagkwetsbare plek?

Not my idea,

Groeten,

Hans

Marc 0101.001

Dan plaats je er toch een gaaswerk voor?

Entuscan

En YBII wat gaat het worden? Front mounted intercooler of Nx/ CO2 cooler  ;D

Marc 0101.001

Jij volgt ook alle forums....  ;D  Die CryO-cooler lijkt me wel wat!