Hoera, nieuwe roker of roet mobiel!

Gestart door Mathilde, 22-08-2008 01:01:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

darius

Ja Mathilde das een goed verhaal welkom hier. Je enthousiasme is aanstekelig......ga zo door.
Groet darius
No show, only go.

Taranis

Klinkt goed, zeker voor wat betreft de automaat. Ik zit er ook sterk over te denken de diesel te laten chippen maar twijfel nog een beetje vanwege de automaat. Momenteel vind ik 'm vanuit stilstand inderdaad wat log en moet je echt nadrukkelijk gas geven om de boel een beetje vlot van z'n plek te krijgen...
Gaat het inschakelen van de lock-up ook soepeler na het chippen of zit daar geen verschil in?

Jans Duiven

Citaat van: Taranis op 25-12-2008 14:31:11
Klinkt goed, zeker voor wat betreft de automaat. Ik zit er ook sterk over te denken de diesel te laten chippen maar twijfel nog een beetje vanwege de automaat. Momenteel vind ik 'm vanuit stilstand inderdaad wat log en moet je echt nadrukkelijk gas geven om de boel een beetje vlot van z'n plek te krijgen...
Gaat het inschakelen van de lock-up ook soepeler na het chippen of zit daar geen verschil in?

Tja, de automaat is voor mij ook absoluut een item van twijfel.
Ik zou het heel vervelend vinden als ie door het chippen vroegtijdig de geest zou geven, want dan trekt ie wel een stevig stuk uit m'n budget weg.

Hans

Mathilde

Citaat van: Hans Duiven op 25-12-2008 14:59:21
Citaat van: Taranis op 25-12-2008 14:31:11
Klinkt goed, zeker voor wat betreft de automaat. Ik zit er ook sterk over te denken de diesel te laten chippen maar twijfel nog een beetje vanwege de automaat. Momenteel vind ik 'm vanuit stilstand inderdaad wat log en moet je echt nadrukkelijk gas geven om de boel een beetje vlot van z'n plek te krijgen...
Gaat het inschakelen van de lock-up ook soepeler na het chippen of zit daar geen verschil in?

Tja, de automaat is voor mij ook absoluut een item van twijfel.
Ik zou het heel vervelend vinden als ie door het chippen vroegtijdig de geest zou geven, want dan trekt ie wel een stevig stuk uit m'n budget weg.

Hans

Marco gaf aan dat een automaat min of meer nog een voordeel had ten opzichte van een handbak: het ontbreken van het vliegwiel. Uiteraard mits de upgrade ruimschoots binnen de specs van de bak blijven, met name m.b.t. het koppel (Nm), Marco noemde hier ook waardes bij..................

Hij heeft wel aangedrongen op het (met enige regelmaat) flushen van de bak. Hij had daar een mooi voorbeeld van met een D5 uit 2005(!) Het is volgens hem zeeeeeeeer onverstandig om de levensduur van de ATF als levenslang te beschouwen en heeft mij dus ook geadviseerd om dat uit te (laten) voeren. (is vrijwel zeker nog nooit gebeurd) Als ik het mij goed herinner, moest ik rekenen op ca. 12 liter ATF olie en 1,5 - 2uur arbeid.

Dan het schakelen van de bak: Ik had voorheen een beetje het gevoel, (Let op: ik ga nu een gevoel omschrijven ;) ) dat de auto vanuit stilstand pas bij 2500 rpm een beetje wilde versnellen. Beneden dat toerental gebeurde er qua versnelling van de auto in elk geval niets. Leek net of de motor dan 'loos' z'n kracht in de bak aan het brengen was. Dat bedoelde ik met 'lijzig' en zompig.
En als je dan de gasstand niet veranderde, dan kreeg je bij ca. 80km/h zo'n 'boink' naar de lock-up, heel goedkoop en versleten gevoel vond ik dat geven.

Is er (al) iets van herkenning?  :D

Nou dat is er dus niet meer. ;D :P Heel fraai en soepel allemaal. Blok en gaspedaal hangen echt veel directer aan de bak. Alles is relatief natuurlijk, maar gewoon in vergelijking met voor het bezoek aan Haaksbergen.

Als Fasttech het zou willen sponsoren is een proefrit voor de twijfelaars mogelijk, afstand geen bezwaar  :eusa_dance:

Eén ding nog: ik hoef het hier niemand te verkopen en iedereen moet vooral (blijven) doen wat hem of haar goeddunkt!  :eusa_whistle: ;D

V70geRwin

Leuk om te lezen! Het is altijd een aha erlebnis wat er nog uit je blok gehaald kan worden zonder hardware aanpassingen  ;D

De boink bij het inschakelen van de lock-up bij 80 verdwijnt in de meeste gevallen ook met nieuwe olie in de bak, bij mijn benzine in ieder geval wel. Staat ook zo genoemd in Vadis onderhoudsprogramma van Volvo.

Voor de rest zul je echt moeten chippen denk ik  ;)

Taranis

Citaat van: Mathilde op 26-12-2008 13:07:11
Dan het schakelen van de bak: Ik had voorheen een beetje het gevoel, (Let op: ik ga nu een gevoel omschrijven ;) ) dat de auto vanuit stilstand pas bij 2500 rpm een beetje wilde versnellen. Beneden dat toerental gebeurde er qua versnelling van de auto in elk geval niets. Leek net of de motor dan 'loos' z'n kracht in de bak aan het brengen was. Dat bedoelde ik met 'lijzig' en zompig.
En als je dan de gasstand niet veranderde, dan kreeg je bij ca. 80km/h zo'n 'boink' naar de lock-up, heel goedkoop en versleten gevoel vond ik dat geven.

Is er (al) iets van herkenning?  :D

Ik had het niet beter kunnen omschrijven ;)

Klinkt erg goed :eusa_clap: Volgend jaar ook eens een bezoekje aan Haaksbergen plannen dan. 't Is maar 266 kilometer enkele reis volgens de routeplanner :eusa_whistle:

Voor wat betreft het flushen van de automaat blijf ik eigenwijs. Olie wisselen was ik wel van plan, maar flushen niet. Mij teveel risico gezien het aantal automaatbakken op 't forum wat het langere of kortere tijd na het flushen begaf...

Jans Duiven

Citaat van: spekkie99 op 26-12-2008 13:26:19
Leuk om te lezen! Het is altijd een aha erlebnis wat er nog uit je blok gehaald kan worden zonder hardware aanpassingen  ;D

De boink bij het inschakelen van de lock-up bij 80 verdwijnt in de meeste gevallen ook met nieuwe olie in de bak, bij mijn benzine in ieder geval wel. Staat ook zo genoemd in Vadis onderhoudsprogramma van Volvo.

Voor de rest zul je echt moeten chippen denk ik  ;)

Dan ga ik mijn atf-olie binnenkort maar eens verversen à la -D©©©L- style, want mijn AT-bak doet het zelfde bij 83 km/uur. Komt niet écht fijn over.

Hans

RRRRR_Ramon

Citaat van: Taranis op 26-12-2008 16:21:25
Citaat van: Mathilde op 26-12-2008 13:07:11
Dan het schakelen van de bak: Ik had voorheen een beetje het gevoel, (Let op: ik ga nu een gevoel omschrijven ;) ) dat de auto vanuit stilstand pas bij 2500 rpm een beetje wilde versnellen. Beneden dat toerental gebeurde er qua versnelling van de auto in elk geval niets. Leek net of de motor dan 'loos' z'n kracht in de bak aan het brengen was. Dat bedoelde ik met 'lijzig' en zompig.
En als je dan de gasstand niet veranderde, dan kreeg je bij ca. 80km/h zo'n 'boink' naar de lock-up, heel goedkoop en versleten gevoel vond ik dat geven.

Is er (al) iets van herkenning?  :D

Ik had het niet beter kunnen omschrijven ;)

Klinkt erg goed :eusa_clap: Volgend jaar ook eens een bezoekje aan Haaksbergen plannen dan. 't Is maar 266 kilometer enkele reis volgens de routeplanner :eusa_whistle:

Voor wat betreft het flushen van de automaat blijf ik eigenwijs. Olie wisselen was ik wel van plan, maar flushen niet. Mij teveel risico gezien het aantal automaatbakken op 't forum wat het langere of kortere tijd na het flushen begaf...

Je moet bij wisselen van de olie wel 100% zekerheid over de soort (merk) olie in je bak omdat er (ik dacht) zo'n 2½ liter achterblijft in de bak en koppelomvormer. Opmengen met andere soorten en merken kan ook voor probs zorgen. De dopes in de olie kunnen elkaar opheffen of reageren met elkaar in negatieve zin. Dit is mij verteld door De Boer Transmissies te Staphorst.

Ik ga na 50K met de olie in de bak te hebben gereden terug naar De Boer Transmissies waar ik hem heb laten reviseren en laat daar de olie verversen, dus aflaten zonder flush en bijvullen met dezelfde olie. Ik heb nog 19K te gaan. De gebruikte olie is Castrol Transmax Z, een synthetische ATF olie, die beter schijnt te zijn dan de Dexron III.

Van bonken naar de lock-up heb ik geen last, wel een behoorlijke toerenterugval natuurlijk en dan niet bij 83 km/u. Mijn bak gaat bij 77 á 78km/u in de lock-up. Mijn V70 2.5D is bij mijn weten niet gechipt.

Nogmaals flushen zal ik echt nooit meer (laten) doen...  ::) ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Taranis

Citaat van: RRRRR_Ramon op 26-12-2008 17:23:10
Je moet bij wisselen van de olie wel 100% zekerheid over de soort (merk) olie in je bak omdat er (ik dacht) zo'n 2½ liter achterblijft in de bak en koppelomvormer. Opmengen met andere soorten en merken kan ook voor probs zorgen. De dopes in de olie kunnen elkaar opheffen of reageren met elkaar in negatieve zin. Dit is mij verteld door De Boer Transmissies te Staphorst.

Daar had ik nog niet over nagedacht, tnx voor de tip. Ik bel Broekhuis wel wat ze er laatste keer in gegooid hebben...

Citaat van: RRRRR_Ramon op 26-12-2008 17:23:10
Van bonken naar de lock-up heb ik geen last, wel een behoorlijke toerenterugval natuurlijk en dan niet bij 83 km/u. Mijn bak gaat bij 77 á 78km/u in de lock-up. Mijn V70 2.5D is bij mijn weten niet gechipt.

Nogmaals flushen zal ik echt nooit meer (laten) doen...  ::) ;D

Mijn bak gaat (bij opa-rijstijl) consequent bij 73 km/h op de teller in de lock-up. Soms gaat dat heel netjes en vloeiend, vooral als de bak koud is gaat dat soms wat onbehouwen. Vaak is 't een kwestie van dat de motor op het moment van overschakelen naar de lock-up net lekker koppel levert en op die manier de bak wat ruw in de lock-up schiet, terwijl dat keurig netjes gaat als je iets rustiger aan doet (of je net iets minder gas geeft op 't moment dat je voelt dat ie wil gaan schakelen).

Jans Duiven

Citaat van: Mathilde op 26-12-2008 13:07:11
Citaat van: Hans Duiven op 25-12-2008 14:59:21
Citaat van: Taranis op 25-12-2008 14:31:11
Klinkt goed, zeker voor wat betreft de automaat. Ik zit er ook sterk over te denken de diesel te laten chippen maar twijfel nog een beetje vanwege de automaat. Momenteel vind ik 'm vanuit stilstand inderdaad wat log en moet je echt nadrukkelijk gas geven om de boel een beetje vlot van z'n plek te krijgen...
Gaat het inschakelen van de lock-up ook soepeler na het chippen of zit daar geen verschil in?

Tja, de automaat is voor mij ook absoluut een item van twijfel.
Ik zou het heel vervelend vinden als ie door het chippen vroegtijdig de geest zou geven, want dan trekt ie wel een stevig stuk uit m'n budget weg.

Hans

Marco gaf aan dat een automaat min of meer nog een voordeel had ten opzichte van een handbak: het ontbreken van het vliegwiel. Uiteraard mits de upgrade ruimschoots binnen de specs van de bak blijven, met name m.b.t. het koppel (Nm), Marco noemde hier ook waardes bij..................

Hij heeft wel aangedrongen op het (met enige regelmaat) flushen van de bak. Hij had daar een mooi voorbeeld van met een D5 uit 2005(!) Het is volgens hem zeeeeeeeer onverstandig om de levensduur van de ATF als levenslang te beschouwen en heeft mij dus ook geadviseerd om dat uit te (laten) voeren. (is vrijwel zeker nog nooit gebeurd) Als ik het mij goed herinner, moest ik rekenen op ca. 12 liter ATF olie en 1,5 - 2uur arbeid.

Dan het schakelen van de bak: Ik had voorheen een beetje het gevoel, (Let op: ik ga nu een gevoel omschrijven ;) ) dat de auto vanuit stilstand pas bij 2500 rpm een beetje wilde versnellen. Beneden dat toerental gebeurde er qua versnelling van de auto in elk geval niets. Leek net of de motor dan 'loos' z'n kracht in de bak aan het brengen was. Dat bedoelde ik met 'lijzig' en zompig.
En als je dan de gasstand niet veranderde, dan kreeg je bij ca. 80km/h zo'n 'boink' naar de lock-up, heel goedkoop en versleten gevoel vond ik dat geven.

Is er (al) iets van herkenning?  :D

Nou dat is er dus niet meer. ;D :P Heel fraai en soepel allemaal. Blok en gaspedaal hangen echt veel directer aan de bak. Alles is relatief natuurlijk, maar gewoon in vergelijking met voor het bezoek aan Haaksbergen.

Als Fasttech het zou willen sponsoren is een proefrit voor de twijfelaars mogelijk, afstand geen bezwaar  :eusa_dance:

Eén ding nog: ik hoef het hier niemand te verkopen en iedereen moet vooral (blijven) doen wat hem of haar goeddunkt!  :eusa_whistle: ;D


Ik heb ze inmiddels al een mail gestuurd en kijken waar dat naar leidt ;D

Hans

V70geRwin

#25
Citaat van: RRRRR_Ramon op 26-12-2008 17:23:10
Citaat van: Taranis op 26-12-2008 16:21:25
Citaat van: Mathilde op 26-12-2008 13:07:11
Dan het schakelen van de bak: Ik had voorheen een beetje het gevoel, (Let op: ik ga nu een gevoel omschrijven ;) ) dat de auto vanuit stilstand pas bij 2500 rpm een beetje wilde versnellen. Beneden dat toerental gebeurde er qua versnelling van de auto in elk geval niets. Leek net of de motor dan 'loos' z'n kracht in de bak aan het brengen was. Dat bedoelde ik met 'lijzig' en zompig.
En als je dan de gasstand niet veranderde, dan kreeg je bij ca. 80km/h zo'n 'boink' naar de lock-up, heel goedkoop en versleten gevoel vond ik dat geven.

Is er (al) iets van herkenning?  :D

Ik had het niet beter kunnen omschrijven ;)

Klinkt erg goed :eusa_clap: Volgend jaar ook eens een bezoekje aan Haaksbergen plannen dan. 't Is maar 266 kilometer enkele reis volgens de routeplanner :eusa_whistle:

Voor wat betreft het flushen van de automaat blijf ik eigenwijs. Olie wisselen was ik wel van plan, maar flushen niet. Mij teveel risico gezien het aantal automaatbakken op 't forum wat het langere of kortere tijd na het flushen begaf...

Je moet bij wisselen van de olie wel 100% zekerheid over de soort (merk) olie in je bak omdat er (ik dacht) zo'n 2½ liter achterblijft in de bak en koppelomvormer. Opmengen met andere soorten en merken kan ook voor probs zorgen. De dopes in de olie kunnen elkaar opheffen of reageren met elkaar in negatieve zin. Dit is mij verteld door De Boer Transmissies te Staphorst.

Ik ga na 50K met de olie in de bak te hebben gereden terug naar De Boer Transmissies waar ik hem heb laten reviseren en laat daar de olie verversen, dus aflaten zonder flush en bijvullen met dezelfde olie. Ik heb nog 19K te gaan. De gebruikte olie is Castrol Transmax Z, een synthetische ATF olie, die beter schijnt te zijn dan de Dexron III.

Bij flushen spoel je de bak echt door en is de kans dat er nog veel "oude" olie achterblijft erg klein (niet bedoelt om een nieuwe discussie rond wel/niet flushen te starten, puur als info).

Daarnaast is het wel goed om steeds dezelfde olie te gebruiken.

Laat je dan ook gelijk je filter (weer) vervangen?

P.s van de Castrol site:

Castrol Transmax Z is een volledig synthetische transmissieolie en wordt aanbevolen voor gebruik in alle bussen en touringcars

RRRRR_Ramon

Citaat van: spekkie99 op 26-12-2008 20:08:15

Laat je dan ook gelijk je filter (weer) vervangen?

P.s van de Castrol site:

Castrol Transmax Z is een volledig synthetische transmissieolie en wordt aanbevolen voor gebruik in alle bussen en touringcars

Ik weet niet of het filter kan worden vervangen. Bij mijn weten zit het filter in de bak.

Een V70 2.5D is toch een soort bus...  ::) In ieder geval een trekker  :P  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

elianmars

Citaat van: RRRRR_Ramon op 26-12-2008 17:23:10
Citaat van: Taranis op 26-12-2008 16:21:25
Citaat van: Mathilde op 26-12-2008 13:07:11
Dan het schakelen van de bak: Ik had voorheen een beetje het gevoel, (Let op: ik ga nu een gevoel omschrijven ;) ) dat de auto vanuit stilstand pas bij 2500 rpm een beetje wilde versnellen. Beneden dat toerental gebeurde er qua versnelling van de auto in elk geval niets. Leek net of de motor dan 'loos' z'n kracht in de bak aan het brengen was. Dat bedoelde ik met 'lijzig' en zompig.
En als je dan de gasstand niet veranderde, dan kreeg je bij ca. 80km/h zo'n 'boink' naar de lock-up, heel goedkoop en versleten gevoel vond ik dat geven.

Is er (al) iets van herkenning?  :D

Ik had het niet beter kunnen omschrijven ;)

Klinkt erg goed :eusa_clap: Volgend jaar ook eens een bezoekje aan Haaksbergen plannen dan. 't Is maar 266 kilometer enkele reis volgens de routeplanner :eusa_whistle:

Voor wat betreft het flushen van de automaat blijf ik eigenwijs. Olie wisselen was ik wel van plan, maar flushen niet. Mij teveel risico gezien het aantal automaatbakken op 't forum wat het langere of kortere tijd na het flushen begaf...

Je moet bij wisselen van de olie wel 100% zekerheid over de soort (merk) olie in je bak omdat er (ik dacht) zo'n 2½ liter achterblijft in de bak en koppelomvormer. Opmengen met andere soorten en merken kan ook voor probs zorgen. De dopes in de olie kunnen elkaar opheffen of reageren met elkaar in negatieve zin. Dit is mij verteld door De Boer Transmissies te Staphorst.

Ik ga na 50K met de olie in de bak te hebben gereden terug naar De Boer Transmissies waar ik hem heb laten reviseren en laat daar de olie verversen, dus aflaten zonder flush en bijvullen met dezelfde olie. Ik heb nog 19K te gaan. De gebruikte olie is Castrol Transmax Z, een synthetische ATF olie, die beter schijnt te zijn dan de Dexron III.

Van bonken naar de lock-up heb ik geen last, wel een behoorlijke toerenterugval natuurlijk en dan niet bij 83 km/u. Mijn bak gaat bij 77 á 78km/u in de lock-up. Mijn V70 2.5D is bij mijn weten niet gechipt.

Nogmaals flushen zal ik echt nooit meer (laten) doen...  ::) ;D

Ik heb de bak van mijn ex-850 twee keer geflushed in ca. 20.000 km. Zelfs Eugène was verbaasd hoe goed de bak schakelde. Ook als deze werd "mishandeld" door redelijk wat power.

Geen idee waar de bak is gebleven. Eugène heeft 'm er onderuit gehaald. Er was ca. 260.000 km mee gereden.

Ik heb dus totaal geen negatieve gevoelens tegenover flushen.

Ludo

Citaat van: elianmars op 27-12-2008 09:25:30
Ik heb dus totaal geen negatieve gevoelens tegenover flushen.

ik ook niet, heb zelfs vaker dan 2x geflushd.

en zoals ik nog al eens schreef, er is niet 1 iemand die kan aantonen dat zijn bak de geest gaf door het flushen...
::)

Misha

Citaat van: RRRRR_Ramon op 26-12-2008 17:23:10
Je moet bij wisselen van de olie wel 100% zekerheid over de soort (merk) olie in je bak omdat er (ik dacht) zo'n 2½ liter achterblijft in de bak en koppelomvormer. Opmengen met andere soorten en merken kan ook voor probs zorgen. De dopes in de olie kunnen elkaar opheffen of reageren met elkaar in negatieve zin. Dit is mij verteld door De Boer Transmissies te Staphorst.

En jij neemt dat dan aan van mensen hun bestaansrecht ontlenen aan kapot gelopen transmissies ? :evil:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het