levensduur automaat V70 classic TDI

Gestart door Volvokoen, 10-12-2008 23:14:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvokoen

Beste coVolvisti,

Ik probeerde via de zoekfunctie iets te vinden over de levensduur van de automaten in de 850 en V70 Classics (ik vermoed dat er geen verschil is tussen beide of wel?), maar dat leverde niets op want de zoekfunctie gaf een heeeele hoop irrelevante hits. Een garagist bij mij in de buurt beweert dat er geen enkele automaat TDI meer dan 300d km doet zonder revisie. Is dat correct? Hij zegt dat de TDI teveel power heeft daarvoor.

De mijne heeft er nu >445d km op zitten, maar ik heb hem op 390d km gekocht, en ik weet niet of de automaat gereviseerd is of niet.

Nu dus mijn vraag: heeft die garagist gelijk? Of, zijn er velen die >300d km probleemloos met een automaat TDI hebben gereden?

Merci,

Volvokoen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

elianmars

Volgens mij zijn er zat diesels die (veel) langer doen met een automaat. Teveel power lijkt me onzin.

Het is af en toe ook een kwestie van geluk hebben. Ook bij de benzine uitvoeringen doet de ene 4 ton zonder problemen en is de andere automaat na 2 ton aan revisie toe.

Zolang je automaat het goed doet, zou ik me geen zorgen maken, hoor.

thuur

Nee, de garagist heeft geen gelijk. Van de week nog eentje hier gehad met 4,5 ton zonder revisie. En zo ken ik er wel meer.

Over de zoekfunctie staat een mooie Sticky in het Off Topic board.


Gr 8)

pimsam

Mijn automaat heeft nu 318000 km gelopen zonder revisie en daar lijkt nog geen aanleiding toe te zijn. Schakelt nog perfect. Vorige maand bij het olie verversen van de bak (niet gespoeld) zat er nauwelijks iets op de magnetische plug.

Bij de meeste merken zijn automaten vaak een bron van ellende als ze boven de 2 ton komen. De AW bakken die Volvo gebruikt zijn echter bijzonder betrouwbaar al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen.
JP heeft recent zijn bak kapot gereden ver over de 5 ton.

Ik weet alleen dat veel toeren in neutraal funest is voor deze bakken (roetmeting). Daarom wordt er ook geen roetmeting gedaan op Volvo's met automaat (althans in Belgie).  :eusa_dance: Ik weet niet hoe dat in NL geregeld is.


hathü

De mijne heeft nu 372000 km gelopen schakelt nog perfect, de vorige eigenaar heeft hem ooit een keer laten spoelen. Pas nog gekeken of het peil goed is, de olie zag er helder uit niet zwart of troebel.

jan piet

Mijn automaat in de TDI heeft 518.000 gedraaid voor ie wel in een keer écht kapot ging. Wél vanaf dat ik 'm had (249.000km) iedere 100-120.000 geflushed en filters vervangen. En na de eerste keer al weer na 40.000. Simpel omdat t daarvoor niet gebeurd was. Ben ervan overtuigd dat het de levensduur ernstig verlengd om wél te flushen.

Gr, JP

BarryH

@jan piet: wat voor filters heb je dan vervangen in de automaat. ik heb net de olie van de automaat ververst, maar kon geen filter vinden...
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

Volvokoen

Bedankt voor de reacties, mensen. Ik wist niet wat ik moest denken toen die garagist met dat verhaal kwam...ofwel mij snel een nieuwe auto verkopen ofwel mij voorbereiden op ernstige kosten.

Dat verhaal van die power vond ik ook al zo raar...het is niet des Volvo's om een belangrijk component te zwak te bouwen.

Ik kan nu weer wa rustiger slapen en meer van mijn vwatuur genieten wetende dat de automaat nog vele kilometers mee kan (al besef ik dat het ook morgen kan gebeuren, maar dat heb je toch altijd met tweedehands auto's, he?).

@ jan piet: werd het 'kapot gaan' van uwen automaat aangekondigd, zoals bv. door minder soepel schakelen, vreemde geluiden etc.? Of, was het in een keer gedaan?

@ primsam: ik ben zelf nen Belg en weet dat automaten daar geen roettest moeten ondergaan. Spijtig genoeg voor dat woon ik in NL en daar moet de automaat de marteling 1 keer per jaar in vrije versnelling ondergaan :(((( Ik haat het en sta altijd knarsentandend naast de auto als ze dat doen. Maar, sinds vorig jaar, mogen we van 'geluk' spreken: voor 2008 moest de automaat die marteling 3 keer achter mekaar ondergaan en nu is 1  keer voldoende (als de meting dan ok is, tenminste)...

Nog nen keer bedankt en groeten,

Volvokoen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

jan piet

@ BarryH: er zitten wel degelijk filters in een automaat, naast de gebruikelijke magnetische bout om metaaldelen op te vangen. Heb de bak níet zelf geflushed, maar is in totaal op 3 verschillende locaties gedaan ( ik verhuis nogal eens, en niet altijd even tevreden over het uitgevoerde onderhoud) en bij alle adressen dezelfde filters vermeld op de facturen. Daarnaast is het niet mijn eerste automaat geweest en heb de bak van m'n toenmalige Pontiac (helaas)  ook eens zeer uitvoerig mogen bekijken...

@ Volvokoen: Eigenlijk gaf de bak niet echt aan dat er problemen waren, uitgezonderd de laatse 50 km toen de wagen meer herrie begon te maken maar er niet te ontdekken viel. Héél erg achteraf heb ik wel eens wat gevoeld, dat hij wat minder soepel leek te schakelen maar eigenlijk was dat een continu twijfelen of ik het wel écht goed gevoeld had. Minimaal dus, en voor de meeste berijders onmerkbaar. Ik ben qua onderhoud echter een grote zeikerd, en voel eigenlijk alles direct ( woon bijna in auto's, nu alweer ruim 17000km met die...auw!!die). Kom ook altijd al met een diagnose binnen die meestal wel klopt.

Gr, JP

Ludo

Citaat van: jan piet op 12-12-2008 12:01:14
@ BarryH: er zitten wel degelijk filters

er zit 1 filter in.
als er bij jouw filters op de factuur staan, ben je toch genaaid.  :-X

jan piet

Hoi Ludo,

'k heb er niks van gevoeld  ;D, maar het is er inderdaad 1.

Gr, JP

Ludo

Citaat van: jan piet op 12-12-2008 15:12:41
Hoi Ludo,

'k heb er niks van gevoeld  ;D,

dan heb je effe geluk gehad.  :evil:

pimsam

En waar zit dat filter, hoe vervang je dat en is het te krijgen bij de dealer?