Vacuumvraag

Gestart door Elsje, 21-12-2008 15:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Elsje

Heb het forum al afgezocht maar nog niet het antwoord op mijn vraag gevonden. Ik neem een zuigende/sissend geluid waar in het vacuumsysteem.

Als ik de slang (gele pijl) dicht knijp is het weg. Als ik de slang eraf trek is een flinke onderdruk vacuum waarneembaar. De slang loopt (onder mijn vingers door) om het blok heen naar voren onder het inlaatspruitstuk en dan.......?



Wat zou het kunnen zijn of is het normaal. Ik vind dat de auto ook niet lekker optrekt. Wel regelmatig maar onvoldoende trekkracht. Pas vanaf 4500 ga je wat voelen


T o m

Bij je stuurbekrachtingingsreservoir zit op de kopse kant van je inlaatspruitstuk een knie slang welke vergaan is. Let op je moet goed onder de koelwaterslang door kijken met een lampje voordat je het knietje kunt zien.

francois

als het goed is moet je de andere kant van het slangetje in de buurt zien liggen, links er van
(gezien  voor de auto) :eusa_whistle:
ben je bang voor vuile handen  ;D  ;D  ;D  ;D



vr gr francois

Elsje

UPDATE: De vacuumslang is helemaal in tact. Als ik de slang eraf trek (daar waar ik mijn hand heb dichtbij de turbo op de foto) en hem afdicht is het stil en voel ik duidelijk dat er onderdruk ontstaat.

Wat is de functie van het aansluitblokje op de luchtinlaatbuis naar de turbo? en waar loopt die dikkereslang (deels buis) die ook verdwijnt onder het inlaatspruitstuk naar toe? :eusa_think:




Dank voor jullie reacties. Ik ga vandaag even vuile handen maken  ;D ;D ;D

Uh die handschoenen ideaal om te voorkomen dat je je handen openhaalt  :eusa_snooty:


Ludo

Citaat van: Elsje op 26-12-2008 14:23:01
Wat is de functie van het aansluitblokje op de luchtinlaatbuis naar de turbo?

je bedoeld 'het blokje' met aan 1 kant een stekker, en de andere kant 3 vacuumslangetjes aan?.
dat is de turboregelklep.


Citaat van: Elsje op 26-12-2008 14:23:01
en waar loopt die dikkereslang (deels buis) die ook verdwijnt onder het inlaatspruitstuk naar toe? :eusa_think:

dat probeert T o m hierboven duidelijk te maken.
hij bedoeld daarmee dit knietje (in het midden van de afbeelding):



Jeroentjuh

En die dikke slang, onder die gele pijl, naast die vaccuumslang is van je carterventilatie, loopt naar de olieafscheider onder je inlaatspruitstuk....

francois

het dunne slangentje (pijl )gaat over naar een hard ( pvc) slanggetje is deze nog goed  geknik

Kizzy

Er loopt ook een dikke vacuum slang onder de luchtfilter naar de rem servo

Elsje

Thnx voor al jullie reacties :) :)

Francois de knik zit erin omdat ik he slangetje opzij duw  ;) Ik zal ook naar de vacuumslang kijken onder het luchtfilter en turboregelklep dat verklaart misschien ook dat de turbo niet goed lijkt te werken.

Ik check nog een aantal zaken nav jullie berichtjes en als dat niet oplevert dan toch maar naar een garage.

Elsje

#9
Helaas nog geen oplossing gevonden. 2 monteurs met de nodige 850 en x70 ervaring gevraagd maar het was geen bekend probleem. Ik heb in VADIS gekeken en het volgende gevonden.


Maar ik ben er nog niet achter hoe ik de PTC nipple kan controleren. Ik weet wel dat hij bij mij altijd openstaat dus de vacuumslang (die op in inlaatspruitstuk zit) zuigt lucht uit de inlaatbuis die naar de turbo loopt. Dit lijkt mij onwenselijk.

Vervolgens gekeken of de nipple los te bestellen is maar lijkt er niet op  :(


Wie weet hoe de PTC nipple werkt. Moet het klepje dicht zijn als hij geen signaal krijgt van motormanagement?

arjenT5R

Als je de stekker er af haal blijft ie dan ook open staan?
lijkt mij dat ie wat regelt  ;D zou gewoon eens testen wanneer open en wanneer dicht
of zo'n dingetje op de sloop halen en nog eens proberen...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Elsje

Citaat van: arjenT5R op 26-01-2009 19:54:05
Als je de stekker er af haal blijft ie dan ook open staan?
lijkt mij dat ie wat regelt  ;D zou gewoon eens testen wanneer open en wanneer dicht
of zo'n dingetje op de sloop halen en nog eens proberen...

Ook als de stekker eraf is blijft ie open staan. Goed idee een sloop, jammer dat ze niet bij mij in de buurt zitten (Schiedam).

thuur

De PTC nipple staat altijd open. Het is geen klep.


Gr :eusa_shhh:

arjenT5R

wat doe dat ding precies dan?
alleen olie dampen meten ofzo?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Citaat van: arjenT5R op 26-01-2009 20:18:00
wat doe dat ding precies dan?
alleen olie dampen meten ofzo?

Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel in de carterslang naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.
De PTC-nippel stabiliseert zich net na het starten van de motor op circa 80°C.


Gr 8)