VVIS tuning project, weer eens wat anders.

Gestart door razorx, 21-12-2008 17:34:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

-edit- Het onderstaande bericht is maar een proof of concept. Verderop in dit topic heb ik een volledig automatisch exemplaar gemaakt.

Dag roffelaars!

Met wat ik gedaan heb neemt je vermogen niet toe, maar wel het moment waarop dit beschikbaar is.
Let wel dit is alleen interessant voor de 20 kleppers met variabel inlaatspruitstuk.

Het begin
Ik begon mij te verdiepen in het V-VIS (Volvo Variable Induction System) door een vraag van Enno over de uitwisselbaarheid van inlaatspruitstukken.

Al lezende kwam ik de volgende passage tegen:

Hieruit las ik dat tussen de 1500 en 4100 rpm maar één van de twee inlaatkanalen gebruikt wordt. Dit om een hogere luchtsnelheid te bereiken.

Maar ook dat dat alleen het geval is als de gasklep voor 80% open is.
Die mooie gecombineerde curve is dus alleen beschikbaar bij een behoorlijk ingetrapt gaspedaal en anders niet.
Dus meestal rijd je met curve van de open control valve.
Het stond allemaal wat dubbelzinnig geformuleerd dus tijd om te testen.

Het testen
Wat kabeltjes door de firewall getrokken. Twee daarvan gaan naar de solenoid op het luchtfilterhuis.
Als er 12V op de solenoid staat is er maar één kanaal actief

In een blind paneeltje een schakelaartje en een led gemonteerd. De led staat met een serieweerstandje parallel aan de solenoid. De overige elektronica licht ik later toe.


De aftakking op de solenoid aansturing:


Nu maar rijden en kijken wanneer de solenoid actief is.
Inderdaad, het V-VIS systeem is alleen actief als de gasklep meer dan 80% open is.

De aanpassing
Met een schakelaartje V-VIS handmatig bij lage toeren geactiveerd en maar weer rijden.
Ik kan niet zeggen dat het tegenvalt, integendeel: De motor voelt veel vinniger aan.

De elektronica die achter het schakelaartje heb gemonteerd is nog niet af maar dient om V-VIS toerental afhankelijk weer uit te schakelen.

Zo ziet het geheel er ingebouwd uit:


Al met al een leuk project.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Hulde voor je vindingrijkheid (en durf) :eusa_clap:
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

#3
Dank u heren.

Boven de 4100 rpm is er met uitgeschakeld V-VIS niet zo veel aan de hand.
Maar er onder absoluut wel, zie de curves in de eerste post.

Ik moet zeggen dat het een absolute verbetering is dat de gasklep niet 80% meer open hoeft te staan.
Eigenlijk heb ik nu een soort van ADHD V-VIS.

Misha

Citaat van: Enno op 21-12-2008 19:37:44
Nu weet ik niet wat dit  betekent voor inspuiting van de hoeveelheid brandstof als het V-VIS is uitgeschakeld terwijl de ECU denkt dat het juist wel is ingeschakeld.  Ik neem aan dat dit uiteindelijk wel gecorrigeerd wordt door de ECU, maar hoe dat proces precies in zijn werk gaat weet ik niet.

Gaat er meer lucht in een fietsband als je het slangetje van de fietspomp langer maakt dan ?

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Enno op 21-12-2008 19:37:44
Nu weet ik niet wat dit  betekent voor inspuiting van de hoeveelheid brandstof als het V-VIS is uitgeschakeld terwijl de ECU denkt dat het juist wel is ingeschakeld.  Ik neem aan dat dit uiteindelijk wel gecorrigeerd wordt door de ECU, maar hoe dat proces precies in zijn werk gaat weet ik niet.
De ECU zal andere lambda waarden meten en de rijkheid van het mengsel hierop aanpassen.

Resonantie speelt in het variabele spruitstuk ook een grote rol.

Laserblue

maar dan geef je gas en druk je bijna meteen op het knopje?  ???
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

johan283

Citaat van: razorx op 22-12-2008 19:43:15
Ik wil alles elektronisch gestuurd laten doen.


Zit voorlopig met een defecte LM2907 die mij boos aankijkt.



Zeker piekspanningen waartegen zo'n  chipje niet tegenkan. Een overspannings beveiliging lijkt me hier wel op zijn plaats

Misha

Citaat van: razorx op 22-12-2008 19:43:15
Het leuke is dat dit tuningprojectje geen drol kostte.
Hahaha, maar ook niets heeft opgeleverd dus.. ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Black Magic

Citaat van: razorx op 22-12-2008 19:43:15
Ik wil alles elektronisch gestuurd laten doen.

Zoals je in de curve ziet is het verschil rond de 1000rpm niet interessant. Voorlopig vergeet ik dat onderste deel even.

Ik neem aan dat het zelfde als wat ik nu bereikt heb ook kan met andere parameters in het motormanagement.
Schema van de aanstuurelektronica volgt zodra ik uitgetest ben. Zit voorlopig met een defecte LM2907 die mij boos aankijkt.

LM2907 is een chipje dat je o.a. kan gebruiken om de overschrijding van een toerental te detecteren.

Het leuke is dat dit tuningprojectje geen drol kostte.



Klinkt goed zeg , word het zometeen voor meerdere auto's leverbaar of blijft het uniek voor je eigen auto ? 8)

razorx

Citaat van: johan283 op 22-12-2008 20:24:54
Citaat van: razorx op 22-12-2008 19:43:15
Ik wil alles elektronisch gestuurd laten doen.


Zit voorlopig met een defecte LM2907 die mij boos aankijkt.



Zeker piekspanningen waartegen zo'n  chipje niet tegenkan. Een overspannings beveiliging lijkt me hier wel op zijn plaats
Je hebt gelijk.

Las in de application note wat leuke omstandigheden waaronder + en - pieken tot 120V kunnen optreden!
Een slechte poolklem is één van de simpelste verstoorders.
Maar ook als je roffel uit zet kunnen er negatieve pieken van 75V door je dynamo ontstaan!
Weliswaar kort maar erg gemeen.

Maar Yitsen zijn ook slecht voor chipjes (was GND aansluiting van chipje vergeten  :eusa_wall:).
Tja dan heb je een aardig probleem  ;)

Groeten van Yits.

razorx

#11
Citaat van: Black Magic op 22-12-2008 20:30:06
Citaat van: razorx op 22-12-2008 19:43:15
Ik wil alles elektronisch gestuurd laten doen.

Zoals je in de curve ziet is het verschil rond de 1000rpm niet interessant. Voorlopig vergeet ik dat onderste deel even.

Ik neem aan dat het zelfde als wat ik nu bereikt heb ook kan met andere parameters in het motormanagement.
Schema van de aanstuurelektronica volgt zodra ik uitgetest ben. Zit voorlopig met chipje dat die mij boos aankijkt.

Het is een chipje dat je o.a. kan gebruiken om de overschrijding van een toerental te detecteren.

Het leuke is dat dit tuningprojectje geen drol kostte.



Klinkt goed zeg , word het zometeen voor meerdere auto's leverbaar of blijft het uniek voor je eigen auto ? 8)

Met het schema kom ik over een week. edit: ik ga het als inbouwpakket aanbieden
Waarom zo lang?
Even geen tijd om te shoppen voor een verse Chipje

Dit project, ik benadruk het nog eens is alleen voor de oudere 20 kleppers geschikt. De nieuwere hebben geen V-VIS.

Raar de XC90 en ik geloof de 80 serie weer wel.

razorx

Citaat van: Misha op 22-12-2008 20:26:09
Citaat van: razorx op 22-12-2008 19:43:15
Het leuke is dat dit tuningprojectje geen drol kostte.
Hahaha, maar ook niets heeft opgeleverd dus.. ;D

Ik zweer u meneer, niets dan defecte onderdelen en diep menselijk leed.
Rokende chips zijn vanaf nu mijn deel.

Even serieus: Onderin is mijn 20 kleppertje nu eindelijk een stuk VISsiger dan de 10 klepper.

Black Magic

Citaat van: razorx op 22-12-2008 20:59:42
Citaat van: Black Magic op 22-12-2008 20:30:06
Citaat van: razorx op 22-12-2008 19:43:15
Ik wil alles elektronisch gestuurd laten doen.

Zoals je in de curve ziet is het verschil rond de 1000rpm niet interessant. Voorlopig vergeet ik dat onderste deel even.

Ik neem aan dat het zelfde als wat ik nu bereikt heb ook kan met andere parameters in het motormanagement.
Schema van de aanstuurelektronica volgt zodra ik uitgetest ben. Zit voorlopig met een defecte LM2907 die mij boos aankijkt.

LM2907 is een chipje dat je o.a. kan gebruiken om de overschrijding van een toerental te detecteren.

Het leuke is dat dit tuningprojectje geen drol kostte.



Klinkt goed zeg , word het zometeen voor meerdere auto's leverbaar of blijft het uniek voor je eigen auto ? 8)

Met het schema kom ik over een week.
Waarom zo lang?
Even geen tijd om te shoppen voor een verse LM2907

Dit project, ik benadruk het nog eens is alleen voor de oudere 20 kleppers geschikt. De nieuwere hebben geen V-VIS.

Raar de XC90 en ik geloop de 80 serie weer wel.

Ik heb een latere 20 klepper (95/96) maar wel met variabel spruitstuk of zit daar nog verschil in  ???

thuur

Zet idd eerst maar eens een flinke diode over - en + om de negatieve pieken weg te nemen.

Als het werkgebied van de LM ook lager is dan 12V kun je misschien een 7809 er tussen zetten (2 C's van een paar nano en een diode over uit- en ingang). Die kunnen ook redelijk wat pieken wegvreten.


Gr ;)