VVIS tuning project, weer eens wat anders.

Gestart door razorx, 21-12-2008 17:34:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: gltman op 14-08-2009 21:09:43
Yits, ziet er goed uit!

Ja foto's zeggen misschien meer dan tekst, maar dat is voor een ieder anders, misschien is de kabeldoorvoer naar de cabine ook via de "slurf"te doen die onder de hoofdremcilinder/abs-unit zit?? met de rubber afsluitdop aan de voorkant? komt uit net onder de zekering/relais kast linksvoor. Maar weet niet of dit bij elk modeljaar zit, bij een 94 er wel.Het is maar een idee.
Ik zal even moeten kijken, maar die via de zekeringkast is erg snel gedaan.
Citaat van: gltman op 14-08-2009 21:09:43
Bij mij  wordt het dus de combi met Vialle LPi, S/V70 20V spruitstuk met katalysator, JT superflow uitlaatsysteem (3") en fasttech herberekende chips in de LH3.2 en de EZ129K.
Ik heb je door mijn dakbeslommeringen te lang laten wachten.
Morgen ga ik naar de Bouwmaat voor wat dakmateriaal.
Maandag gaat de print samen met de kantoorpost op weg naar jou.
Ik ben heel benieuwd naar de combinatie van VVIS, Fasstech tuning en LPi. Volgens mij moet dat een erg rappe GLT worden, voor zover hij dat niet al is.
Citaat van: gltman op 14-08-2009 21:09:43
Ander idee voor het controle ledje, veelal (bij de VDO) zit er in het meest linksonderste plekje geen  lampje (in het instrumentenpaneel) maar wel een opening naar achteren. Wel meer werk maar misschien een idee?? (gelijk dashlampjes vervangen) weet niet of er ook GLT's rondrijden met een Yasaki, maar hiervoor geldt hetzelfde.
Erg leuk idee! Niet voor iedereen weggelegd, maar oogt wel heel chique.
Citaat van: gltman op 14-08-2009 21:09:43
Zal het even uit printen en nogmaal bestuderen, als me wat te binnen schiet laat ik het je weten!
groet :)
Bedankt voor de genome moeite!
Yits

V70 classic

Yits

:eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:

Respect.
Dat variabel spruitstuk zal misschien wel redenen hebben waar wij geen weet van hebben.
Als diesel rijder is het nut van het EGR nog niet duidelijk.
Behalve Co reductie alleen ellende minder trekkracht en rook  ;D.
Ook hier zou een variant van jou systeem werken.

Je heb het over meten/testen je zou dat op een rollendag kunnen doen en dan vragen of ze 2 tests kunnen doen net als ze soms met gas doen.
1 test op vermogen de andere op koppel met verschillende gasklep standen.
Dan heb je de factor chauffeur uitgeschakeld.

Nogmaals chapau  :eusa_clap:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

haasje

Citaat van: gltman op 14-08-2009 21:09:43
Yits, ziet er goed uit!

Ja foto's zeggen misschien meer dan tekst, maar dat is voor een ieder anders, misschien is de kabeldoorvoer naar de cabine ook via de "slurf"te doen die onder de hoofdremcilinder/abs-unit zit?? met de rubber afsluitdop aan de voorkant? komt uit net onder de zekering/relais kast linksvoor. Maar weet niet of dit bij elk modeljaar zit, bij een 94 er wel.Het is maar een idee. Bij mij  wordt het dus de combi met Vialle LPi, S/V70 20V spruitstuk met katalysator, JT superflow uitlaatsysteem (3") en fasttech herberekende chips in de LH3.2 en de EZ129K.

Ander idee voor het controle ledje, veelal (bij de VDO) zit er in het meest linksonderste plekje geen  lampje (in het instrumentenpaneel) maar wel een opening naar achteren. Wel meer werk maar misschien een idee?? (gelijk dashlampjes vervangen) weet niet of er ook GLT's rondrijden met een Yasaki, maar hiervoor geldt hetzelfde.

Zal het even uit printen en nogmaal bestuderen, als me wat te binnen schiet laat ik het je weten!

groet :)

Dit is iets waar ik zelf ook aan heb zitten denken, heb alleen één groot bezwaar kunnen vinden, er brandt namelijk altijd en lampje in je klokkenwinkel. it zou ik zelf als heel storend ervaren, vandaar dat ik een gewone schakelaar verbouwd heb.

razorx

Het heeft even geduurd  door de dakperikelen, die nog niet voorbij zijn maar wel in de opbouwende fase  :eusa_dance:.
Tijd voor een update.

Twee testrijders hebben het systeem ingebouwd en rijden ermee. Waarvoor mijn dank.
De ervaringen zijn tot nu toe positief. Maar ik mag niet uit andermans naam spreken.

Er zijn misschien wat puntjes tot verbetering. Hier een korte samenvatting:
-Manual mag wat duidelijker op het gebied van de solenoid aansluiting.
-Ik moet in de manual ook wijzen op de mogelijkheid van het andere doorvoerkanaal voor de kabeltjes(via de tule waar de CC ook doorgaat)

Daarnaast ontving ik via PB de ervaring van één van de rijders. dat er een dipje is in het vermogen tussen de 3000 en 4000rpm. Ik zal de PB niet citeren omdat het een PB is, maar wel mijn antwoord,, iets aangepast voor de duidelijkheid:

Als je rustig optrekt zal het systeem bij plm 3000 rpm omschakelen in tegenstelling tot de ideale waarde van rond de 4000rpm Deze waarde is bewust gekozen. om het verbruik netjes te houden bij normaal rijgedrag.

Als je snel optrekt met het nieuwe systeem, en in een relatief lage versnelling zit, zal hij pas bij ietsje lager dan 4000rpm omschakelen inplaats van rond de 3000rpm. Dus een dynamische aanpassing aan je rijgedrag.
Zo houd je het verbruik bij bescheiden wensen bescheiden. En als je pit wilt dan krijg je dat.
Trek je vanaf wegrijden stevig door, dan zal het systeem rond de 4000rpm omschakelen.

Een voelbaar dipje hoort echter niet. Het gaat hier om een roffel met LPi, wat alleen maar een voordeel moet zijn.

Een paar theorieën:
-Misschien komt het dat deze omschakelwaarden (meervoud in het ontwerp), bij mij beter uitvallen omdat ik geen warmeluchtinlaat heb, maar ook alle componenten die daar bij horen verwijderd heb en de warme inlaat redelijk gestroomlijnd dichtgemaakt heb.
-Gasinlaatklep strippen, hoewel een nuttige modificatie, heeft bij deellast niet zoveel invloed, wel bij lage last en vollast. (Voor en na getest).
-ECU moet wennen aan de nieuwe situatie.
-Misschien, jouw GLT was toch gechipped (?), zijn de waarden niet optimaal voor jouw roffel. In dat geval vind ik het helemaal niet erg om samen naar een optimale waarde te zoeken.

Ik nodig de testrijders hierbij uit hun positieve en negatieve ervaringen te delen. Ik geloof heel erg in open communicatie en velen weten meer dan één.

@Testrijders: Bedankt voor jullie geloof en durf om deze leuke mod toe te passen.
Groeten van Yits.

razorx

Van gltman mocht ik zijn PB plaatsen,

dus bij deze.
Het stukje over het dipje bij relatief beschaafd optrekken heb ik er uit gelaten omdat dat in mijn vorige post al verwerkt is.
Citeer
Ha Yits,
..
dan mijn bevindingen: hetzij veranderingen:

Eerder bij warme motor met op gas rijden, vanaf stationair gas geven altijd met gepruttel, nooit strak oppakken, nu met alleen het lange smalle kanaal open(zitten ook de LPi injectoren in)------> donders vlot oppakken (nog meer uit te halen denk ik met vlinder aanpassen, nu nog origineel) dus het is zowiezo al een must voor de LH3.2 met vvis op LPi,

Laag in toeren rijden geen oscilerend gevoel meer tijdens het rijden met constante snelheid (dacht aan lichte drukgolven ofzo in het spruitstuk)

Hij hangt nu echt aan het gas,
..
Dipje bij relatief beschaafd optrekken: Wordt onderzocht
..
verder dus werkt  het super, een must voor zo'n variant
..

Citeer
Ik heb geen breedband  sonde erin zitten, en is ook geen afr meter van 300 euro maar eentje die ik van een collega heb gekregen die hem in zijn VR6 compressor had zitten, deze  heb ik alleen puur ter controle dat het allemaal niet te arm loopt, en dan vooral bij vollast,zit een originele lambda sonde extra in de kat (kat van een v70 heeft twee sonde ingangen) wat me opvalt is dat de meter voor de aanpassing veel fluctueerde, veel meer dan wanneer ik op benzine reed. Nu volgt de wijzer nagenoeg dezelfde weg als op benzine, meter staat meestal in het optimale gebied richting rijk. Op constante snelhei loopt het ding gewoon veel soepeler, en rustiger.(op gas heb ik het dan over he)

Wat betreft het dipje, is maar net hoe ik ermee rijdt, als ik het langzamer opbouw voel jet iets meer voor men gevoel, trap ik een stuk door dan lijkt het minder. Maar moet er eigenlijk nog gewoon meer mee rijden om meer ervaring ermee op te doen. Ben niet echt bang dat deze mod kwaad kan. (omdat je vroeg na de lange termijn qua afr)

ik heb de voorverwarmingklep ook vast staan op koud, gasklephuis moet ik nog doen. Vacuum gebeuren moet eigenloijk allemaal wel in orde zijn, of zou het regelklepje zelf een beetje op zijn? als ik hem activeer dan pompt hij de balg op het spruitstuk wel netjes op.

@gltman: Heel erg bedankt voor je nuttige PB's. Met name dat de AFR waarden die nu mooi in het optimale gebied maar een beetje aan de rijke kant zijn ben ik erg blij mee.
Deze mod. valt binnen het regelbereik van de LH3.2 ECU. Er is overigens een leuk boek beschikbaar van Haynes over Bosch ECU's.

De viergassentest voor de APK komt de roffel moeiteloos door.
Voor de eventuele liefhebbers: Sorry dat het zo lang duurt maar iets dat leuk werkt is niet voldoende.
APK, AFR, lange termijn gedrag, tolerantie in componenten tussen de verschillende printjes, het wordt allemaal gechecked.

Testrijders: Bedankt!

Yits.

razorx

Nogmaals een bedankje Gltman. Door een zeer precieze omschrijving van het rijgedrag bij beschaafd optrekken heb ik een parameter aan kunnen passen. Gewoon een iets subtielere overgang. Ik kan inmiddels zeggen dat ik a.s. zaterdag of zondag het geheel volledig klaar heb.

Voor de liefhebbers: PB me voor meer informatie of beschikbaarheid.

Technische informatie is hopelijk genoeg aanwezig in dit topic. Indien gewenst vul ik dit graag aan.

Een paar interessante bijkomstigheden, waar ik in eerste instantie niet aan dacht, moet ik toch vertellen:
1. Een automaat blijkt inderdaad rustiger te rijden, gewoon omdat er meer kacht onderin is dus er hoeft minder geschakeld te worden
2. Ik weet niet of het bij alle 2.0L motoren geldt, maar de MY 1994 exemplaren hebben ook een VVIS inlaatspruitstuk, hier zal wat extra vermogen onderin zeer welkom zijn.
3. LPi en motoren met een VVIS spruitstuk: Dit is interressant. Deze motoren lopen standaard onderin niet lekker met LPi.
Na wat PB's met Enno en Gltman (één van de testrijders LPi) heb ik het volgende vermoeden.

Gegeven: Gltman heeft nu een keurig gedrag op LPi onderin, na de modificatie.

Wat ging er dan voorheen fout:
Een speculatie en citaat van mij:
Citeer
Mijn mening: Een 20V met de door Volvo gekozen VVIS aansturing heeft al een probleem. Het korte kanaal is te vaak open. Als Mesman er voor kiest dit kanaal altijd open te laten houd je inderdaad een slak en pruttelbak over. Eigenlijk is de luchtinlaatsnelheid dan gewoon te laag.

Om op je vraag waarom een VVIS V20 standaard niet perfect loopt op LPi te antwoorden:
Een speculatie. Ik vermoed dat al zijn de LPi injectoren officieel gericht op de inlaatklep, dat de situatie niet optimaal is. De afstand is groter dan die van de benzine injectoren. Dit zou wel eens invloed kunnen hebben op de menging van LPG met lucht.

Bij hogere toerentallen is de snelheid van de binnenkomende lucht hoger en kan de LPG beter gemengd worden met de lucht.

Met een wat vaker dicht kort kanaal is er bij lagere toerentallen een relatief hogere luchtsnelheid waardoor er een betere vermenging zou ontstaan.

Afgezien de afstand van de injectoren speelt ook het spuitpatroon een rol.

Weer bedankt iedereen die nuttige feedback heeft gegeven via PB of in dit topic, velen weten meer dan één en iedere roffel is anders.

razorx

 :eusa_dance: Klaar  :eusa_dance:

Één parameter moest achteraf nog aangepast worden. Ik had de snelheid van de omschakeling van het inlaatspruitstuk onderschat.

Hier heb ik nu beter rekening mee gehouden en het resultaat mag er zijn!

Groeten,
Yits.

razorx

#97
Voor de testrijders de veranderingen (vanaf componentenkant gezien):


C3 was 10nF, wordt 1n8
C4 was 1uF, wordt 0,1uF
R6 was 470k, wordt 1M6 (1M62 mag ook)


Neem voor C3 en R6 versies met lage tolerantie (1 à 2%)
Lijkt een rigoreuze aanpassing maar je C3*R6 en C3/C4 uitrekent valt het mee.

Als je het soldeerwerk door mij wilt laten doen PB me dan.

Ludo

Citaat van: razorx op 12-09-2009 20:29:07
het resultaat mag er zijn!

Wat is het resultaat dan. ???
En word dat ook onderbouwd, bv op 26 september?.   :D


razorx

 ;D ;D ;D
Ik was nog aan het typen.

Citaat van: Ludo op 12-09-2009 20:50:05
Citaat van: razorx op 12-09-2009 20:29:07
het resultaat mag er zijn!

Wat is het resultaat dan. ???
En word dat ook onderbouwd, bv op 26 september?.   :D


Er was nog een licht dipje in het middengebied, dat is er uit.
Hierdoor pakt hij net wat mooier op als het korte kanaal open gaat.

Bedankt voor de reminder, me zojuist aangemeld voor Meten is weten 2009.

Dat het een positief effect op het koppel onderin heeft mag zolangzaam wel bekend zijn met alle testrijders.
Ik ben zelf ook benieuwd naar wat het op papier doet.

Groeten,
Yits.

haasje

Citaat van: razorx op 12-09-2009 20:45:33
Voor de testrijders de veranderingen (vanaf componentenkant gezien):

http://www.paerl.it/volvo/vvispar.bmp
C3 was 10nF, wordt 1n8
C4 was 1uF, wordt 0,1uF
R6 was 470k, wordt 1M6 (1M62 mag ook)


Neem voor C3 en R6 versies met lage tolerantie (1 à 2%)
Lijkt een rigoreuze aanpassing maar je C3*R6 en C3/C4 uitrekent valt het mee.

Als je het solderwerk door mij wilt laten doen PB me dan.

Ik zal van de week de boel aanpassen en testen of er meer verschil merkbaar is.

razorx

Om onduidelijkheid over het ledje en de schakelaar te voorkomen, een tabelletje:



Gr,
Yits

pikkepoelie

Yits

in een woord Geweldig

ik heb het heleproject geleze en gedaan en sinds vanaaf is mijn 850 V-VIS getuned en het verschil is er daad werkelijk.
en het met meer dan 80% gasklep opening is het ook nog een hele ervaring.

Ik dank je zeer en vindt het helemaal geweldig

razorx

Mooi dat het gelukt is en veel plezier er mee!
Yits.