Mahle oliefilters

Gestart door Enno, 24-12-2008 11:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: Eugene op 24-12-2008 18:58:55
Origineel Volvo komt van Mann

in hoeverre is dit antwoord sluitend.

???

-D©©©L-

Citaat van: bastiaan arissen op 24-12-2008 21:41:29
Nee ze lopen inwendig leeg. Wij draaien de filter stuk is goedkoper in de afvoerkosten maar de Mann filters zijn altijd leeg als we ze losdraaien.

Wist niet dat originele volvo filter van Mann zijn Nog nooit gewisseld. Werk bij M.A.N garage.

Ik snap niet helemaal wat een M.A.N. garage te zoeken heeft in dit verhaal over oliefilters, maar goed.
In een 850 hangen de filters op de kop, ik begrijp dus niet helemaal waar de olie "inwendig" dan heen zou moeten lopen.



bastiaan arissen

Nee dat maakt ook niet uit. Bij de meeste volvo's hangen ze onderste boven. Maar er zijn een hele hoop auto's waar ze op de kant hangen en dan lopen ze leeg. Wil alleen advies geven verder niets hoor. Niet dat iemand voor een besparing van 5 euro een hoop ellende heeft.

LPGLE

Citaat van: bastiaan arissen op 24-12-2008 21:41:29
Nee ze lopen inwendig leeg. Wij draaien de filter stuk is goedkoper in de afvoerkosten maar de Mann filters zijn altijd leeg als we ze losdraaien.
een beetje monteur legt een filter altijd op z'n kop om uit te lekken ,  zeker als je ze gaat opensnijden ivm afvoerkosten , dat is al een smerig klusje, als het filter dan nog niet is uitgelekt wordt het echt een zooitje ;)

is mij nooit opgevallen dat een mann flter leegloopt  ( bij andere auto's  want bij 850 is dat niet mogelijk)

Geertje

#19
Citeer

Citaat van: Geertje op Gisteren om 18:09
plm € 3,00 voor een Mahle  is wel weinig ja, officieel kost dit filter € 10,17 bruto ex in NL.



€ 8.05

Ech nie, Havam is importeur voor Mahle en de prijs is echt € 10,17, hetzelfde geldt voor Knecht waar Kuhne € 10,17 voor vraagt.

Gr Geert

Mann is trouwens een topmerk filters. (en Bosch koopt er ook)

thuur

Een enkel Volvo filter haal je toch zeker uit voor onder de 9 euro ??? Ik betaal zo'n 8,50 euro incl.

Een Mann filter krijg je in Amerika al voor $4,50.. Misschien als je goed zoekt in Duitsland nog goedkoper.


Gr ;)

Geertje

Tuurlijk, voor alles is altijd wel ergens ter wereld wel een betere prijs, maar welke moeite moet je ervoor doen? (Porto etc..)
Het verschilt vaak per land, VW delen bijv zijn in Duitsland vaak goedkoper dan in NL, maar niet alles.
Wat je de laatste paar jaren wel ziet is dat het OEM kanaal de brutoprijzen verlaagd, aftermarket mag eigenlijk nooit duurder zijn.
Daar kan ik meteen OEM prijsmelding van maken bij ADN en verschillende producenten/importeurs/leveranciers.
Indertijd kon ik bij bv Bosch aankloppen en OEM prijsmeldingen doorgeven. Ze werden meestal ter plekke aan de telefoon (na checken) meteen gewijzigd. Tegenwoordig duurt dat wel wat langer. Het is ondoenlijk voor producenten om voor elk OEM merk een specialist op de prijsvolging te zetten.
Van de andere kant wordt vaak wordt de korting aftermarket over het hoofd gezien, kortingen die je bij de dealer niet krijgt terwijl het artikel 100% hetzelfde is, alleen de naam Volvo staat er niet op gedrukt of in veel gevallen is die eruit gefreest (bv Febi)
Als je eens bij Bosal uilaten in de fabriek geweest bent zie je dat mooi, de stempel in de mal die de naam in de demper stanst wordt zo gewisseld onder het produceren door van bijv Renault of VW naar Bosal. Dan realiseer je je hoe het in elkaar zit. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn er ook niet zo veel producenten van verschillende artikelen, men koopt ook bij elkaar, soms ook om een lijn "kompleet" te krijgen. Accu-, olie- en koelvoeistoffenproducenten bijvoorbeeld, daar zijn er maar een paar van in de wereld. Soms komt een compleet product er vandaan. Bosch en Varta accu's komen van dezelfde band bijvoorbeeld, Volvo en veel andere merken kopen er ook hun accu's. Alles valt onder Johnson Controls. Soms worden ook basisproducten er gekocht, denk hierbij aan olieën en koelvloeistoffen. Daar kan ik nog tig voorbeelden van geven.
Overigens zijn er binnen de verschillende merken wel kwaliteitsverschillen mogelijk, meer of minder lood in accu's of additieven etc.

Gr Geert

bassie81

Citaat van: -D©©©L- op 24-12-2008 21:39:21
Citaat van: bastiaan arissen op 24-12-2008 21:36:29
Het verschil in de meeste oliefilters is hoe lang ze de olie vast houden na stilstand van de motor. Uitleg: Als je de motor uitzet blijft je filter volstaan met olie bij mann filters hebben wij uit ervaring vernomen dat de filters verder leeglopen dan een origineel filter. Dit kan tot schade leiden na verloop van tijd en kan op dat je olie filter na 2 maanden stilstand gewoon compleet leeg is. Dit is wat wij met Mann filter hebben weet niet of dat ook zo met Mahle filters is. Ik zou voor Dat geld geen risico nemen.

Joehoe...  :eusa_shhh:

Citaat van: Eugene op 24-12-2008 18:58:55
Origineel Volvo komt van Mann

En hoe moeten ze leeglopen in stilstand ? doorroesten ?  ;D

Naar ik heb begrepen heeft een volvo filter een membraan aan de binnenkant dat de buitenste gaatjes afsluit zodat de olie enkel in kan stromen en niet uit.  Andere filters hebben dat membraan niet (of niet allemaal) en daardoor loopt de olie terug en loopt het filter dus gedeeltelijk leeg. Nadeel hiervan is dat het na de koude start dan even duurt voordat je volledige oliedruk (en dus smering) hebt.

Voor die paar euro zou ik toch voor origineel gaan (9,80 ex BTW)

bastiaan arissen

Citaat van: bassie81 op 12-01-2009 14:08:42
Citaat van: -D©©©L- op 24-12-2008 21:39:21
Citaat van: bastiaan arissen op 24-12-2008 21:36:29
Het verschil in de meeste oliefilters is hoe lang ze de olie vast houden na stilstand van de motor. Uitleg: Als je de motor uitzet blijft je filter volstaan met olie bij mann filters hebben wij uit ervaring vernomen dat de filters verder leeglopen dan een origineel filter. Dit kan tot schade leiden na verloop van tijd en kan op dat je olie filter na 2 maanden stilstand gewoon compleet leeg is. Dit is wat wij met Mann filter hebben weet niet of dat ook zo met Mahle filters is. Ik zou voor Dat geld geen risico nemen.

Joehoe...  :eusa_shhh:

Citaat van: Eugene op 24-12-2008 18:58:55
Origineel Volvo komt van Mann

En hoe moeten ze leeglopen in stilstand ? doorroesten ?  ;D

Naar ik heb begrepen heeft een volvo filter een membraan aan de binnenkant dat de buitenste gaatjes afsluit zodat de olie enkel in kan stromen en niet uit.  Andere filters hebben dat membraan niet (of niet allemaal) en daardoor loopt de olie terug en loopt het filter dus gedeeltelijk leeg. Nadeel hiervan is dat het na de koude start dan even duurt voordat je volledige oliedruk (en dus smering) hebt.

Voor die paar euro zou ik toch voor origineel gaan (9,80 ex BTW)

Dank u!

LPGLE

Citaat van: bassie81 op 12-01-2009 14:08:42
Citaat van: -D©©©L- op 24-12-2008 21:39:21
Citaat van: bastiaan arissen op 24-12-2008 21:36:29
Het verschil in de meeste oliefilters is hoe lang ze de olie vast houden na stilstand van de motor. Uitleg: Als je de motor uitzet blijft je filter volstaan met olie bij mann filters hebben wij uit ervaring vernomen dat de filters verder leeglopen dan een origineel filter. Dit kan tot schade leiden na verloop van tijd en kan op dat je olie filter na 2 maanden stilstand gewoon compleet leeg is. Dit is wat wij met Mann filter hebben weet niet of dat ook zo met Mahle filters is. Ik zou voor Dat geld geen risico nemen.

Joehoe...  :eusa_shhh:

Citaat van: Eugene op 24-12-2008 18:58:55
Origineel Volvo komt van Mann

En hoe moeten ze leeglopen in stilstand ? doorroesten ?  ;D

Naar ik heb begrepen heeft een volvo filter een membraan aan de binnenkant dat de buitenste gaatjes afsluit zodat de olie enkel in kan stromen en niet uit.  Andere filters hebben dat membraan niet (of niet allemaal) en daardoor loopt de olie terug en loopt het filter dus gedeeltelijk leeg. Nadeel hiervan is dat het na de koude start dan even duurt voordat je volledige oliedruk (en dus smering) hebt.

Voor die paar euro zou ik toch voor origineel gaan (9,80 ex BTW)

Ga eerst eens kijken waar het oliefilter HANGT bij een 850....en lees dan je verhaal nog eens  :eusa_whistle:

bassie81

gisteren voor het laatst,..... hij hangt schuin, dus er kan olie uitlopen.

Als het membraan niet nodig is, waarom monteert volvo het dan in het filter??

-D©©©L-

Citaat van: bassie81 op 12-01-2009 16:13:56
gisteren voor het laatst,..... hij hangt schuin, dus er kan olie uitlopen.

Als het membraan niet nodig is, waarom monteert volvo het dan in het filter??


Omdat het zelfde filter op ik-weet-niet-hoeveel andere blokken zit ? Hoe schuin hangt ie eigenlijk (opgemeten ?). 

LPGLE

#27
Citaat van: -D©©©L- op 12-01-2009 16:17:32
Citaat van: bassie81 op 12-01-2009 16:13:56
gisteren voor het laatst,..... hij hangt schuin, dus er kan olie uitlopen.

Als het membraan niet nodig is, waarom monteert volvo het dan in het filter??


Omdat het zelfde filter op ik-weet-niet-hoeveel andere blokken zit ?  
op maar 402 modellen  :eusa_doh:

bassie81

Citaat van: -D©©©L- op 12-01-2009 16:17:32
Citaat van: bassie81 op 12-01-2009 16:13:56
gisteren voor het laatst,..... hij hangt schuin, dus er kan olie uitlopen.

Als het membraan niet nodig is, waarom monteert volvo het dan in het filter??


Omdat het zelfde filter op ik-weet-niet-hoeveel andere blokken zit ? Hoe schuin hangt ie eigenlijk (opgemeten ?). 

Nee ik heb het niet opgemeten (waarom zou je  ???) Ik zie ook niet in waarom je een risico zou nemen met de smering voor die paar euro

LPGLE

ik denk als je hem wel opmeet , dat je dan snapt dat je in dit geval het even mis hebt....

Heb geprobeerd er even een foto van te maken, maar er zit geen flits op m'n mobiel.

Het filter KAN nooit leeglopen , integendeel  hij zal altijd vol lopen ;)

Als jij je filter hebt vervangen , en ik neem aan ook je olie wisselt , zal je misschien zijn opgevallen dat na het vullen met olie, en het daarna starten van de auto de oliedruklamp kortstondig oplicht,  dit is WEL wat er gebeurt wat jij beschrijft, omdat bij de eerste vulling ( pomp heeft nog niet gelopen) je filter dus leeg is.